Kelly Macdonald (lahir Februari 23 1976) ialah seorang pelakon Scotland yang pernah mencalon dalam BAFTA dan memenangi Anugerah Emmy.

Kelly Macdonald
Kelahiran (1976-02-23) 23 Februari 1976 (umur 48)
Tahun aktif1996 - kini
Ketinggian160 cm (63 in)
PasanganDougie Payne (2003 - kini)

Biografi sunting

Kehidupan peribadi sunting

Macdonald yang Glasgow, Scotland. Ibu beliau ialah eksekutif pengeluaran industri butik[1]. Ibubapa beliau bercerai apabila dia adalah muda dan dia sertai abang muda yang ditumbuhkan oleh ibu beliau di estet majlis perbandaran estate di bandar Newton Mearns. Macdonald telah menghadiri Sekolah Menengah Eastwood. Keluarga beliau berpindah banyak kali apabila beliau kecil, kerana kewangan yang tetap.

Macdonald menggerakkan dari daripada rumah beliau apabila beliau berumur 17 tahun. Beliau mengambil khursus kolej dalam pelajaran moden semasa meninggal dengan kawan di Glasgow, tetapi beliau menjatuhkan diri daripada kelas itu. Macdonald mengeluarkan minat memasukan dalam sekolah drama tetapi tidak, takut akan beliau tidak masuk kerana of her perasaan malu[2].

Setelah menemui dalam pub di Glasgow, pada Ogos 2003 Macdonald berkhawin dengan pemain Travis Dougie Payne. Kedua-dua meninggal di London, dan di November 2007 mereka mengumumkan mereka telah dijangkakan anak pertama[3].

Kerjaya sunting

Kerjaya Macdonald bermula apabila, semasa beliau bekerja sebagai pelayan bar perempuan, beliau meliah risalah mengiklankan pelakonan untuk apa yang menjadi filem Trainspotting, di mana beliau memainkan sebagai Dianne. Lakonan beliau yang lain termasuklah pelapor di The Hitchhiker's Guide to the Galaxy dan pelakon memainkan Peter Pan di Finding Neverland. Beliau juga mempunyai lakonan besar di Gosford Park.

Di televisyen, lakonan profil tinggi beliau dalam dua drama BBC, State of Play (2003) dan The Girl in the Café (2005). Kedua-duanya yang diarahkan oleh David Yates, dan kedua-dua juga membintangi Bill Nighy. Untuk persembahan lakonan beliau The Girl in the Café, Macdonald yang dicalonkan untuk Golden Globe pada 2006, dan memenangi Emmy.

Macdonald baru sekarang dibintangi dalam filem 2005 Nanny McPhee, yang telah ditayangkan di Malaysia pada tahun 2006, sebagai the penolong orang gaji yang bernama Evangeline, dan A Cock and Bull Story. Beliau juga memainkan Carla Jean Moss dalam No Country for Old Men, di mana beliau mencalonkan untuk BAFTA untuk pelakon sokongan hebat untuk lakonan dalamnya.

Lakonan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kelly Macdonald Biography (1976-). filmreference.com. Dicapai pada Januari 22 2008.
  2. ^ Kelly Macdonald Diarkibkan 2007-03-15 di Wayback Machine. kellymacdonald.com. Dicapai pada Januari 22 2008.
  3. ^ "Kelly Macdonald: Great expectations Page 2 of 3". The Telegraph. 6 January,2008. Dicapai pada 2008-01-15. Check date values in: |date= (bantuan)

Pautan luar sunting

Anugerah
Didahului oleh
Jane Alexander
Warm Springs
Emmy Award Outstanding Supporting Actress - Miniseries or a Movie
2006
The Girl in the Café
Diikuti oleh:
Judy Davis
The Starter Wife