Kerana Terpaksa Aku Relakan

Kerana Terpaksa Aku Relakan ialah siri drama televisyen romantik Malaysia 2014 arahan Azma Aizal Yusoof, diadaptasi daripada novel 2012 bertajuk sama karya Umie Nadzimah dibintangi oleh Amar Baharin dan Izreen Azminda. Siri ini memulakan tayangan perdana di Slot Akasia TV3 dari 21 Mei 2014 hingga 14 Julai 2014 menggantikan Aku Isterinya dan digantikan oleh Rindu Awak 200%.[1][2]

Kerana Terpaksa Aku Relakan
Genre
Berdasarkan daripada
Novel asal oleh Umie Nadzimah
PenciptaUmie Nadzimah
Ditulis olehMufid Suhaimi
PengarahAzma Aizal Yusoof
Dibintangi oleh
Izreen Azminda
Amar Baharin
Lagu pembukaan"Patah Sayap" oleh Nadia Aqilah
Lagu penutup"Patah Sayap" oleh Nadia Aqilah
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod28
Penerbitan
Penerbit eksekutifHemanathan Paul
PenerbitZulkiflee Mohd Said
Tempoh siaran42 minit
Syarikat penerbitan
Primeworks Studios
Penyiaran
Saluran asalTV3
Format gambarHDTV (1080i 16:9)
Format audioDolby Digital Plus
Siaran asal21 Mei 2014 – 14 Julai 2014
Kronologi
MengikutiAku Isterinya
Diikuti olehRindu Awak 200%

Siri ini boleh didapati melalui penstriman dalam talian di saluran YouTube rasmi TV3.[3]

Sinopsis sunting

Mengisahkan kehidupan Indah Halina yang tidak seindah namanya. Kepercayaan seorang ayah hilang angkara fitnah dan rancangan mak dan kakak tirinya. Sekali gus merubah kehidupannya dalam sekelip mata. Dirinya umpama sebatang kara, tiada siapa mempercayainya lagi. Pertemuan yang tidak diduga Dato’ Sofiya membantu Indah yang sudah hilang hala tuju. Pertemuan yang tidak dirancang dengan Dato’ Sofiya adalah satu Anugerah yang tidak ternilai. Indah berkerja dengan Dato’ sofiya sebagai PA dan Dato’ Sofiya menganggap Indah adalah Angel dalam hidup Dato’ Sofiya.

Dato’ Sofiya memberi kasih sayang dan membaluti kemewahan seperti anaknya sendiri. Dato’ Sofiya mempunyai tiga orang anak lelaki. Tajul Razin, Tajul Fahin dan Tajul Zahin. Anak sulung Dato’ Sofiya Tajul Razin menerajui perniagaan arwah suami Dato’ Sofiya. Tajul Razin seorang anak yang taat pada orang tuanya. Bagi dirinya Mama dan adik-adiknya sahaja dalam hidupnya. Kehadiran Indah dalam keluarganya mengubah dirinya. Walaupun diawal pertemuan hubungannya tak berjalan dengan lancar. Bibit cinta lahir dari hari ke hari hingga menjadi kembang dan subur.

Kehadiran Tajul Fahin anak kedua Dato’ Safiya datang ingin merebut cinta Indah dari Tajul Razin. Disaat Tajul Razin memberitahu hasratnya ingin memiliki Indah, Dato’ Sofiya menyuruh Tajul Razin mengundur diri dan memberi peluang pada Tajul Fahin memiliki Indah kerana perubahan yang ditunjukkan oleh Tajul Fahin menjadi 'Orang'. Demi mama dan adiknya untuk berubah, Tajul Razin terpaksa dan tanpa rela melepaskan Indah pada adiknya Tajul Fahin. Tajul Razin memendam rasa dan berpura-pura kuat bila berdepan dengan mama dan adiknya.Indah menjadi sedih dengan tindakan Tajul Razin membiarkan dirinya dan memberi peluang Tajul Fahin rapat dan ambil berat keatas dirinya.

Dalam kekalutan dan kekeliruan Indah, Saiful bekas tunangnya pula datang ini membuatkan hidup Indah lebih huru - hara. Setelah pelbagai peristiwa yang berlaku Tajul Fahin nekad untuk mengembalikan Indah pada abangnya, bagi Tajul Fahin cinta abangnya suci dan ikhlas. Sehari selepas majlis akad nikah Indah menjadi keliru dengan tindakan Tajul Razin dia melarikan diri untuk mencari ketenangan. Disitulah dia berjumpa dengan Tajul Zahin. Tajul zahin menceritakan kenapa dan mengapa Tajul Razin membuat tindakan begitu. Perbuatan keji mak dan kakak tirinya cemburu dan dengki tak pernah padam. Disaat Indah baru mengharungi erti kebahagiaan Indah kemalangan dan koma. Doktor mengesahkan Indah mengandung. Yazid, Mak dan kakak tirinya menerima balasan yang setimpal. Tajul Razin dan Indah akhirnya bahagia setelah mengharungi pelbagai dugaan yang menghampirinya.

Pelakon sunting

Pelakon utama sunting

Pelakon pembantu sunting

Pelakon sampingan sunting

Runut bunyi sunting

No.TajukPenyanyiMasa
1."Patah Sayap"Nadia Aqilah3:54


Rujukan sunting

  1. ^ Kerana Terpaksa Aku Relakan di Slot Akasia TV3 21 Mei ini mStar Online (18 Mei 2014). Dicapai pada 20 Mei 2014,
  2. ^ Budiey (19 Mei 2014). Drama Bersiri Kerana Terpaksa Aku Relakan Sensasi Selebriti. Dicapai pada 21 Mei 2014.
  3. ^ Kerana Terpaksa Aku Relakan (2014): Episod Penuh. YouTube. TV3. Dicapai pada 21 Mei 2018.
TV3: Akasia, IsninKhamis, 7:00 petang
Sebelumnya Kerana Terpaksa Aku Relakan Berikutnya
Aku Isterinya Rindu Awak 200%