Ketua Hakim Negara

Ketua Hakim Negara ialah ahli mempengerusikan mahkamah agung di banyak negara dengan sistem keadilan berdasarkan undang-undang biasa Inggeris, seperti Mahkamah Tinggi Australia, Mahkamah Agung Kanada, Mahkamah Agung Ghana, Mahkamah Rayuan Akhir Hong Kong, Mahkamah Agung India, Mahkamah Agung Ireland, Mahkamah Agung Jepun, Mahkamah Agung Nepal, Mahkamah Agung New Zealand, Mahkamah Agung Nigeria, Mahkamah Agung Pakistan, Mahkamah Agung Filipina, Mahkamah Agung Singapura, Mahkamah Agung Amerika Syarikat dan mahkamah agung wilayah atau negeri/ mahkamah tinggi.

Keadaan ini sedikit berbeza dalam tiga bidang kuasa undang-undang dalam United Kingdom. Mahkamah England dan Wales diketuai oleh Ketua Hakim Negara England dan Wales; di mahkamah Ireland Utara, jawatan yang setara ialah Ketua Hakim Negara Ireland Utara, dan di mahkamah Scotland ketua badan kehakiman Scotland ialah Tuan Presiden Mahkamah Sesyen, yang juga Ketua Hakim Negara Scotland. Walau bagaimanapun, ketiga-tiga hakim ini bukan sebahagian daripada Mahkamah Agung United Kingdom, yang beroperasi merentasi ketiga-tiga bidang kuasa dan diketuai oleh Presiden Mahkamah Agung United Kingdom.

Ketua hakim negara boleh dipilih dalam pelbagai cara, tetapi, di banyak negara, jawatan itu diberikan kepada hakim paling kanan mahkamah, manakala, di Amerika Syarikat, ia selalunya pencalonan politik paling penting Presiden, tertakluk kepada kelulusan oleh Senat Amerika Syarikat. Walaupun gelaran ahli perundangan tertinggi Amerika ini, mengikut statut, Ketua Hakim Negara Amerika Syarikat, istilah "Ketua Hakim Negara Mahkamah Agung" sering digunakan secara tidak rasmi.

Lihat juga sunting