Orang yang kidal lebih banyak menggunakan tangan kirinya daripada tangan kanannya. Dia biasanya menggunakan tangan kirinya untuk berbagai-bagai pekerjaan seperti untuk menyikat rambut, memasak dll. Menulis tidak dapat digunakan untuk menentukan apakah seseorang kidal atau bukan, kerana sebahagian orang yang kidal menggunakan tangan kanannya untuk menulis, sementara untuk segala hal yang lainnya menggunakan tangan kirinya contohnya menggunakan telefon,menyikat rambut dan memotong sesuatu menggunakan pisau atau gunting.

Hari Orang Kidal, 13 Ogos 2002

Demografi sunting

Kira-kira 8–15% daripada penduduk dewasa adalah kidal [1]. Berbagai-bagai penelitian menunjukkan bahawa tangan kidal lebih umum ditemui di kalangan lelaki daripada perempuan [2] dan lebih banyak di kalangan kaum heteroseksual dibandingkan dengan kaum homoseksual [3]. Dibandingkan dengan masyarakat umum, tangan kidal lebih sering muncul di kalangan kembar seiras [4] dan sejumlah kelompok orang yang mengalami gangguan neurologi (epilepsi,[5] Sindrom Down,[6] autisme,[7] terencat mental,[8] dll.) Dari segi statistik, seseorang yang memiliki saudara kembar yang kidal mempunyai 76% kemungkinan untuk juga kidal [9].

Punca sunting

Tidak ada orang yang pasti mengapa manusia pada umumnya lebih banyak menggunakan tangan kanannya, tetapi sejumlah teori telah diajukan.

Teori evolusi sunting

Kesatria dan perisainya sunting

Teori ini berusaha menjelaskan mengapa orang kidal itu jarang melalui posisi perisai seorang kesatria dan jantungnya. Kerana jantung terletak pada sisi kiri tubuh, kesatria yang tidak kidal (yang menggunakan perisainya dengan tangan kirinya untuk membebaskan tangan kanannya untuk menggunakan senjata) akan lebih mampu melindungi jantungnya dan dengan demikian lebih mungkin bertahan dalam suatu pertempuran.

Di kalangan binatang sunting

Kebanyakan primat juga memperlihatkan kecenderungan untuk menggunakan tangan yang satu lebih daripada yang lainnya meskipun populasi mereka tidaklah terutama menekankan tangan kanan.

Ada legenda umum yang mengatakan bahawa kebanyakan beruang kutub juga kidal [10].

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Hardyck, C., & Petrinovich, L. F. (1977). "Left-handedness," Psychological Bulletin, 84, 385–404.
  2. ^ Raymond, M.; Pontier, D.; Dufour, A.; dan Pape, M. (1996). Frequency-dependent maintenance of left-handedness in humans," Proceedings of the Royal Society of London, B, 263, 1627-1633.
  3. ^ Homosexuality and Neoteny: correlation between homosexuality and left-handedness [1] Diarkibkan 2006-09-27 di Wayback Machine
  4. ^ Twinning Facts - National Organization of Mothers of Twins Clubs, Inc. Diarkibkan 2006-06-20 di Wayback Machine. Dicapai Jun 2006.
  5. ^ Schachter, S. C.; Boulton, A.; Manoach, D.; O'Connor, M.; Weintraub, S.; Blume, H.; & Schomer D. L. (1995). "Handedness in patients with intractable epilepsy: Correlations with side of temporal lobectomy and gender," Journal of Epilepsy, 8, 190–192.
  6. ^ Batheja, M., & McManus, I. C. (1985). "Handedness in the mentally handicapped," Developmental Medicine and Child Neurology, 27, 63–68.
  7. ^ Cornish, K. M., & McManus, I. C. (1996). "Hand preference and hand skill in children with autism," Journal of Autism and Developmental Disorders, 26, 597–609.
  8. ^ Grouios, G.; Sakadami, N.; Poderi, A.; & Alevriadou, A. (1999). "Excess of non-right handedness among individuals with intellectual disability: Experimental evidence and possible explanations," Journal of Intellectual Disability Research, 43, 306–313.
  9. ^ Ask Yahoo!: Why am I right-handed, but my brother is left-handed? Diarkibkan 2010-11-23 di Wayback Machine Dicapai Jun 2006.
  10. ^ Nelson, R. "Understanding Eskimo Science", Audubon Magazine, Sept/Oct 1993. [2]PDF (72.0 KiB)

Pautan luar sunting