Kitab Keluaran (Ibrani: שְׁמוֹת Shemot, Yunani: ἔξοδος, rumi: éxodos "keluaran", "berlepas"[1] - bahasa Inggeris: Exodus) adalah kitab kedua di dalam Bible dipegang agama-agama Yahudi dan Kristian. Ia juga adalah buku kedua di dalam kitab Taurat. Kitab ini dinamakan daripada cerita utama yang dikhabarkan dalamnya iaitu peristiwa keluarnya Bani Israel dari Mesir menyelamatkan diri daripada diperhambakan oleh Firaun. Watak utama di dalam kitab ini ialah Musa/Moses, orang yang dipilih Tuhan[2] untuk memimpin umatnya keluar. Bahagian yang paling terkenal di dalam kitab ini ialah Fasal 20, yang mengandungi sepuluh perintah khusus diturunkan Tuhan.

Menurut tradisi, Kitab Keluaran bersama dengan 4 kitab lain yang terkandung di dalam Torah Moses ditulis oleh Moses pada penghujung abad kedua sebelum Masihi. Pengkaji Bible moden berpendapat bahawa kitab ini telah ditetapkan susunannya pada lebih kurang tahun 450 sebelum Masehi.

Walaupun para sejarahwan dan ahli arkeologi masih tidak menjumpai apa-apa bukti bagi mengesahkan isi yang terkandung di dalam kitab Keluaran [3], namun hasil galian uji kaji purba di Avaris, Mesir oleh Manfred Bietak telah menunjukkan petanda bahawa rangkaian peristiwa yang sama dengan isi kitab Kejadian, ini mungkin telah berlaku pada penghujung Dinasti yang ke-13 Mesir [4].

Struktur and isi sunting

Penghambaan dan pembebasan sunting

Kitab Keluaran fasal 1-18 mengisahkan tentang penghambaan bangsa Israel di Mesir dan pembebasan mereka daripada perhambaan oleh Musa/Moses, serta perjalanan mereka dari Mesir hingga ke Gunung Sinai.

Hukum Tuhan dan perjanjian sunting

Kitab Keluaran fasal 19-24 mengisahkan perjanjian diantara Tuhan yang Esa dengan umat-Nya di Gunung Sinai dimana perjanjian itu memberikan bangsa Israel dasar hukum agama Yahudi, sivil, dan moral mereka.

Tempat ibadat dan peraturan ibadat sunting

Kitab Keluaran fasal 25-40 mengisahkan pembinaan tempat ibadat khusus (Haikal Sulaiman) bagi Yahudi, peraturan untuk para rabai, dan cara bagaimana beribadat kepada Tuhan.

Senarai kandungan penuh dalam kitab sunting


Menurut judul perikop Lembaga Alkitab Indonesia atau LAI Terjemahan Baru
Riwayat Musa
Sepuluh tulah
Keluar dari Mesir
Peraturan-peraturan
Pelaksanaan peraturan-peraturan

Rujukan sunting

  1. ^ Istilah Yunani #1841: Leksikon Yunani Strongs
  2. ^ Istilah "Allah" yang digunakan oleh masyarakat bukan Islam di Malaysia menjadi perkara kontroversi pada masa kini. Penggunaan istilah "Allah" di artikel ini cuma mencerminkan penggunaan masyarakat Kristian Malaysia sendiri dan tidak bertujuan untuk membuat apa jua pendirian di dalam kontroversi tersebut
  3. ^ Harris, Stephen L. (2007), Understanding the Bible, Boston, Mass.: McGraw-Hill, ISBN 0072965487
  4. ^ Bietak, M. (1991), "Egypt and Canaan during the Middle Bronze Age", Bulletin of the American Schools of Oriental Research, 281: 27–72, doi:10.2307/1357163


Kitab Keluaran
Didahului oleh
Kejadian
Kitab Ibrani Diikuti oleh:
Kitab Imamat
Kristian
Perjanjian Lama

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.