Kolej Sultan Abdul Hamid

Kolej Sultan Abdul Hamid (kod: KEB2096) (KSAH, bahasa Inggeris: Sultan Abdul Hamid College (SAHC)) merupakan salah satu sekolah perdana di Malaysia, yakni sekolah yang ditubuhkan sebelum kemerdekaan. Sekolah lelaki ini terletak di Alor Setar, Kedah. Kolej Sultan Abdul Hamid lebih dikenali sebagai "Kolej" oleh penduduk tempatan, pelajar dan guru-guru sekolah. Majalah tahunan atau buku sekolah yang dipanggil "Darulaman" (tempat tinggal yang aman), merujuk kepada tajuk kehormatan negeri ini, Kedah. Dari awal, sekolah ini telah berjaya mengekalkan status elitnya dengan mempunyai misi dan visi serta kekompetenan yang tinggi untuk mencerminkan persaingan yang meningkat daripada sekolah perdana lain di Malaysia seperti Malay College Kuala Kangsar

Kolej Sultan Abdul Hamid
Cogan kata Scholar, Sportsman, Gentleman
Ditubuhkan 8 Disember 1908
Jenis Klasifikasi Khas
Pengetua Tuan Shamsulbadri Bin Ishak
Pengasas Mohamad bin Iskandar
Gred Tingkatan 1 - Tingkatan 6
Lokasi Alor Setar, Kedah, Malaysia
Warna Merah, Kuning, Hitam
Singkatan KSAH / SAHC
Ketua Pelajar Dev Selvamanoj A/L Selvarajan
Enrolmen Pelajar 763 Lelaki , 76 perempuan ( Perempuan ialah Pelajar Tingkatan Enam sahaja)
Laman web https://sahc.edu.my/v2/

Sejarah sunting

 
Bangunan utama KSAH
 
Perpustakaan Stuart, dibina pada tahun 1930

KSAH diasaskan pada 8 Disember 1908 sebagai "Government English School" (GES) di sebuah bangunan berhampiran Balai Nobat, Alor Setar. Pengetua pertamanya ialah Mohamad bin Iskandar (bapa Mahathir bin Mohamad). GES merupakan sekolah Inggeris pertama di Kedah dan merupakan sekolah tertua di negeri Kedah. Pada tahun 1911, GES dipindahkan ke Jalan Penjara Lama (belakang IPD Kota Setar) dan sekali lagi dipindahkan ke Jalan Langgar (tapak yang ada sekarang) pada tahun 1917. Pada tahun 1935, nama GES ditukar menjadi Sultan Abdul Hamid College (SAHC) sempena Sultan Abdul Hamid Halim Shah. Sekolah ini dikenali umum sebagai kolej KSAH dan para pelajar yang belajar di sini dikenali sebagai Kolejians.[perlu rujukan] Pada tahun 1999, KSAH telah diberi pengiktirafan oleh Kerajaan Negeri sebagai Sekolah Premier Negeri Kedah

Pengurusan Tertinggi sunting

BARISAN PENGURUSAN KOLEJ SULTAN ABDUL HAMID 2022
Pengetua
NamaTuan Shamsulbadri Bin Ishak
Penolong Kanan
PentadbiranHasninda
Hal Ehwal MuridAzhar Baharuddin
KokurikulumUsrah
Tingkatan EnamOsmadosnani Mat Lazim
Guru Kanan
Sains dan MatematikTuan Khatijah Tuan Husin
KemanusiaanUsrah Abdul Rahman
VoTekNor Atikah Ibrahim
BahasaNoorazah Hashim
Berkuatkuasa pada 2022

Visi sunting

Kolej Sultan Abdul Hamid Sebagai Organisasi Pembelajaran Berintegriti Yang Terunggul Di Peringkat Kebangsaan.

Misi sunting

Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti

Falsafah sunting

Mempercayai bahawa setiap insan berpotensi untuk untuk membangun dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek jika diberi bimbingan sewajarnya.

Matlamat sunting

Melahirkan pelajar berilmu pengetahuan, berakhlak mulia dan bertanggungjawab untuk mencapai kesejahteraan diri serta menyumbang kepada agama, bangsa dan negara.

Moto sunting

Menjunjung Warisan dan Wawasan

Slogan sunting

Scholar, Sportsman, Gentleman

Alamat sunting

Kolej Sultan Abdul Hamid

Jalan Langgar 05460, Alor Setar,

Kedah, Malaysia

Telefon :6047332300

Faks :6047305300

Rumah sukan KSAH sunting

  • Sultan (Kuning)
  • Gurney (Hijau)
  • Kedah (Ungu)
  • Days (Biru)
  • Stuart (Merah)

Lagu KSAH sunting

Strong loyalty we give our king,

Firm friendship we would like to bring,

We march along with strength and will,

To help our country win,

We aim for truth and courage,

For virtues and for values,

We're girls and boys of College,

Good Collegians are we,


K.S.A.H Alma mater,

K.S.A.H young Collegians all


The problems of the world we face,

Seem very small like earth in space,

The rainbow of the sky we chase,

A great and worthy race,

We pupils here are happy,

We're cheerful with no worries,

For aren't we young Collegians,

We are and proud to be,


K.S.A.H Alma mater,

K.S.A.H young Collegians all.

Pengetua KSAH sunting

1908 Mohamad bin Iskandar
1910 Mohd. Salleh
1911 Ismail Marican
1913 Abdul Manaf
1913 Syed Jan Aljafree
1914 E. A. G. Stuart
1926 E. C. Hicks
1929 C. W. Bloomfield
1930 R. M. Young
1934 E. H. Wilson
1937 T. J. Thomas
1939 L. D. Whitefield
1940 B. Preedy
1945 J. F. Augustine
1946 G. E. Marrison
1946 E. F. Tiddeman
1947 D. H. Christie
1949 G. J. Gurney
1952 A. W. Pinnick
1954 M. Ogle
1956 G. Sutchliffe
1958 E. A. C. Balshaw
1959 Kum Boo
1960 Long Heng Hua
1961 Tan Boon Lin
1963 N. A. Ogle
1964 Ong Poh Kee
1967 Joginder Singh Jessy
1974 Zainal Abidin Bahaudin
1978 Mustaffa Mahmud
1981 Hamdan Muhd. Saleh
1983 Kassim Saad
1988 Hassan Hashim
1992 Shuib Hussain
1995 Baharom Yaakob
1996 Ismail Mustafa
1998 Abdul Manaf Ahmad
1999 Ismail Din
2000 Baharuddin Abd. Majid
2001 Morazuki Hashim
2005 Mohd Zainon Shafie
2006 Morazuki Hashim
2012 Ahmad Rushdan Aziz
2015 Asri Ghani
2019 Zakaria Osman
2020 Yusri Bappu
2022 Zinon Abidin Abu Hasan

Alumni utama sunting

Dikenali sebagai SAHOCA (Persatuan Bekas Pelajar Kolej Sultan Abdul Hamid), ia mempunyai alumni terkenal terdiri daripada nasionalis yang terkenal, pembina negara, ahli parlimen, pasukan pengaman Malaysia dan individu yang ketara. SAHOCA kini beribu pejabat di Wisma SAHOCA, Kelana Jaya, Selangor.

Alumni Utama sunting

Sportsmen Utama sunting

  • Tan Cheng Hoe - Jurulatih bola sepak Selangor dan Bekas jurulatih Kebangsaaan
  • Khamal Idris bin Ali - Bekas pemain bola sepak Kedah dan Kebangsaan, bekas pemain sepaktakraw MSSM malaysia, Naib Presiden KFA, CEO Kedah Darul Aman Football Club
  • Victor Andrag - Bekas pemain bola sepak Kedah dan Kebangsaan
  • Azmi Mahmud - Bekas pemain bola sepak Kedah dan Kebangsaan (Penjaga Gol)
  • Mohd. Faridzul Kassim - Bekas pemain bolasepak Kebangsaan, Kedah, Kuala Lumpur dan Selangor.
  • Akmal Rizal Ahmad Rakhli- Bekas pemain bola sepak Kedah dan Kebangsaan.
  • Azhar Mansor - Wira Samudera Negara

Alumni wanita utama sunting

  • Tan Sri Dr Salma Ismai mempunyai kelebihan sebagai gadis Melayu yang pertama untuk menerima ijazah sebagai doktor perubatan dalam sejarah negeri-negeri Melayu . Walaupun dia tidak pernah secara rasmi menyertai Hamid College Sultan Abdul sebagai pelajar, namun dia telah diterima untuk belajar dari Junior Cambridge untuk Senior Cambridge pada dua tahun berturut-turut 1934-1935 .
  • Dato 'Dr Kotha Pillai ialah seorang pelajar di Kolej pada tahun 1948 dan 1949. Beliau lulus sebagai seorang doktor perubatan pada tahun 1958 di Universiti Adelaide, di Australia. Beliau menyertai Kementerian Kesihatan selama beberapa tahun. Selepas itu, beliau memilih untuk bekerja di Kementerian Pertahanan sehingga 1966. Beliau kembali ke Alor Setar dan membuka klinik swasta sendiri.
  • Mahayun Mid Hassan menyertai Kolej pada tahun 1952 bersama-sama dengan beberapa rakan-rakannya dan diletakkan dalam standard VII G. Pada tahun 1954, beliau menduduki peperiksaan Senior Cambridge beliau. Beliau telah dipilih untuk pergi ke Kirkby, Liverpool, untuk dilatih sebagai guru dan selepas tamat pengajian adalah pada dipinjamkan lima tahun untuk Brunei.[[:]] Selepas menamatkan penukaran sementara, beliau kembali ke Malaysia untuk berkhidmat di Taiping, Alor Setar, Tuaran, Kota Kinabalu dan akhirnya di Petaling Jaya sebelum persaraannya.
  • Hajah Radziah Haji Ishak belajar di Kolej sebagai pelajar sains di Tingkatan Enam pada tahun 1954 dan 1955. Selepas menamatkan Borang Enam, dia pergi ke Edinburgh, Scotland, dan kemudian ke Amerika Syarikat untuk belajar pendidikan. Selepas tamat pengajian, beliau mengajar di Alor Setar, Kangar dan Kuala Lumpur. Beliau telah dipilih untuk bersyarah dalam Pendidikan di kolej-kolej dua Guru di Kuala Lumpur. Beliau dilantik Nazir Sekolah untuk beberapa tahun dan kemudian bekerja di Kementerian Pendidikan sebagai Penolong Pengarah Kanan di Bahagian Teknikal dan Vokasional.
  • Dato Hajjah Sabehah Haji Salleh telah bekerja keras semasa di Kolej, dan terbukti bernilai beliau kedua-duanya dalam akademik dan juga dalam aktiviti-aktiviti ko-kurikulum. Salah satu saat yang membanggakan adalah apabila beberapa kanak-kanak perempuan telah dipilih sebagai sub-editor Darulaman, majalah daripada SAHC. Beliau berkhidmat dalam kebanyakan masyarakat termasuk Persatuan Sejarah dan Sastera dan Debat Society. Sebahagian daripada kanak-kanak perempuan lebih cemerlang termasuk Sabehah dilantik pengawas sekolah.
  • Dato 'Dr Siti Hawa Salleh ialah seorang pelajar di Tingkatan Enam di Kolej dalam 1959-1960. Beliau memasuki Universiti Malaya pada tahun 1961 dan berada di sana sehingga 1966 apabila beliau memperolehi Ijazah Sarjana Kesusasteraan Melayu. Beliau telah dilantik sebagai pensyarah di universiti yang sama. Beliau memperolehi Ijazah Doktor (PhD) beliau dan kemudian dilantik sebagai seorang profesor di khusus beliau. Pada masa ini, beliau merupakan di Universiti Kebangsaan Malaysia.
  • Dato 'Dr Asmah Haji Omar ialah seorang pelajar di Tingkatan Enam di Kolej. Selepas menamatkan pengajian di Universiti Malaya, dia terus kajian beliau di Indonesia dalam Linguistik. Tidak berpuas hati dengan itu, dia pergi ke London University untuk mendapatkan PhD-nya. Beliau kembali ke kuliah linguistik di Universiti Malaya dan selepas beberapa tahun, telah dilantik sebagai seorang profesor.
  • Y.M Sharifah Hanim merupakan seorang pelakon yang terkenal dengan filemnya bersama Seniman Agung P. Ramlee iaitu Masam-Masam Manis dan merupakan ahli perniagaan yang berasal dari Arau, Perlis. Selain itu, beliau merupakan kerabat diraja Perlis dan merupakan anak perempuan pertama kepada Tuanku Syed Hamzah iaitu Raja Negeri Perlis semasa era pemerintahan Jepun. Beliau merupakan anak saudara kepada Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman.

Pautan luar sunting

Persatuan bekas pelajar sunting