Konsepsi Suci ialah sebuah dogma Roman Katolik yang menetapkan bahawa Virgin Mary dilindungi daripada dosa asal dari saat penyuburan beliau di dalam rahim,[1][2] agar dari mula lagi, Virgin Mary dilindungi limpah kurnia Tuhan (Sanctifying grace) yang lazimnya diperolehi melalui pembaptisan. Konsepsi Suci ialah satu daripada empat dogma dalam Roman Catholic Mariology.[3]

La Purísima Inmaculada Concepción (Konsepsi Suci Mereka yang Mulia) oleh Bartolomé Esteban Murillo

Doktrin berkaitan dengan konsepsi suci Mary berkaitan dengan penghamilan ibu beliau, bukan penghamilan Mary dengan Jesus (kelahiran dara Jesus) mahupun kedaraan kekal Mary. Walaupun kepercayaan yang Mari dikandung secara suci dipegang luas dari sekurang-kurangnya zaman Baharian Lewat, doktrin ini tidak diberi definisi dogma sehingga 8 Disember 1854 oleh Paus Pius IX dalam titah-perintah Paus Ineffabilis Deus. Doktrin ini bukan sebuah doktrin formal melainkan di dalam Gereja Roman Katolik.[4] Hari Perayaan Konsepsi Suci diraikan pada 8 Disember dalam banyak negara Katolik.

Rujukan sunting

  1. ^ "the doctrine which holds that the most Blessed Virgin Mary, in the first instance of her conception, by a singular grace and privilege granted by Almighty God, in view of the merits of Jesus Christ, the Saviour of the human race, was preserved free from all stain of original sin" (Encyclical Ineffabilis Deus of Pope Pius IX)
  2. ^ Encyclical Ad diem illum of Pope Pius X
  3. ^ Mark Miravalle, 1993, Introduction to Mary, Queenship Publishing ISBN 978-1-882972-06-7 page 51
  4. ^ Also some Independent Catholic Churches, but not Protestant or Orthodox churches; see below

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.