Kuah kacang

Jenis kuah yang berasal daripada makanan tradisi kaum etnik Jawa

Kuah kacang, kuah sate, bumbu kacang, atau sambal kacang ialah sejenis kuah yang digunakan secara luas dalam masakan Indonesia, Malaysia, Thailand, Vietnam, dan China. Ia juga digunakan, sedikit sebanyak, dalam masakan Eropah dan Timur Tengah.

Kuah Kacang
کواه کاچڠ
Bumbu kacang untuk pecel
Nama alternatifBumbu sate, sambal kacang, bumbu pecel
JenisPencicah
Tempat asalJawa, Indonesia[1]
Kawasan/rantauAsia tenggara
Suhu penghidanganSuhu bilik
Bahan utamaKacang tanah goreng yang dilumat, air dan perencah
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ramuan sunting

Ramuan utama adalah sebuah pes asas kacang bakar seperti mentega kacang, yang sama dengan kicap memberinya suatu citarasa berkacang dan masin. Beberapa resipi berlainan untuk membuat kuah kacang wujud, menyebabkan dalam pelbagai perisa. Suatu resipi lazim biasanya mengandungi mentega kacang (licin atau rangup), santan, kicap, halia, bawang putih, dan rempah (seperti biji ketumbar, jintan putih, dsb). Ramuan lain mungkin juga mengandungi lada cili, gula, susu, bawang merah goreng, biji bijan, minyak zaitun atau kacang.

Serantau sunting

 
Kuah kacang adalah bahagian penting dalam gado-gado.

Salah satu ciri-ciri utama masakan Indonesia adalah kegunaan bumbu kacang (kuah kacang) dalam banyak dari hidangan tandatangan Indonesia seperti sate, gado-gado, karedok, ketoprak, pecel. Ia biasanya digunakan pada ramuan utama (daging atau sayur) untuk memberikan citarasanya, atau mungkin hanya sebagai kuah cecah seperti sambal kacang (suatu campuran cili tanah dan kacang goreng) untuk otak-otak atau ketan. Diperkenalkan dari Mexico oleh saudagar Portugis dan Sepanyol pada kurun ke-16, kacang mengambil tempat dalam masakan Indonesia sebagai kuah masyhur. Kuah kacang Indonesia mewakili suatu barang yang canggih bertanah daripada suatu kuah yang manis dan gloppy [2] Kacang mudah membiak dengan keadaan suasana, cuaca, iklim dan persekitaran di sub-benua Asia Tenggara, dan pada hari ini, kacang boleh dijumpai dalam bentuk sedia paggang dan dicincang halus sehingga menjadi mentega, mentega kacang biasanya ditambah kedalam pelbagai jenis resipi dan masakan termasuk dalam bumbu-bumbu dan sos pecelupan. Kuah kacang sangat popular dan mudah diperolehi di Indonesia, dengan campuran adunan rasanya mengakuisis dari pelbagai ramuan berdasarkan setiap satu resipi sos kacang; kacang goreng, gula jawa (gula kelapa), bawang putih, bawah merah, halia, asam jawa, jus lemon, serai, garam, cili, lada, kicap lemak manis, diadun dan dicampur bersama diengan air untuk mewujudkan tekstur yang baik dan mulus. Rahsia bagi sos kacang yang baik adalah "tidak terlalu tebal / pekat juga tidak terlalu cair." Kuah kacang Indonesia biasaya lebih kurang manis berbanding sos kacang Thai (kerana ada adaptasi hibrid). Gado-gado pula dimakan bersama kuah kacang dalam budaya pemakanan Indonesia yang menunjukkan sebatian adunan rasa manis, pedas dan masam.

Dalam masakan China, kuah kacang sering dijamukan bersama daging salai. Lain penggunaan termasuklah masakan mangkuk stimbot panas dan Mi dan dan.

Dalam tradisi Belanda, kuah kacang telah menjadi salah satu makanan yang disukai oleh orang Belanda, biasanya ia dimakan bersama daging BBQ atau kentang goreng. Kentang goreng dengan mayonis dan kuah kacang juga sangat popular, ia dikenali sebagai "Patat oorlog" (French Fries Perang). Kuah kacang juga dimakan bersama baguette, roti, mentimun atau kentang.

Di Malaysia dan Singapura, kuah kacang sering digunakan sebagai kuah untuk dicicah dengan sate. Juga dimakan bersama ketupat. Di Singapura, lebih dikenali sebagai Satay bee hoon.

Di Vietnam, kuah kacang dikenali dengan tương đậu phộng dan digunakan bersama masakan cuốn diếp.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Bartholomeusz, Rachel. "So much more to satay than peanut sauce". SBS Food (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-04-13.
  2. ^ James Oseland, Cradle Of Flavor (W.W. Norton & Co., 2006)

Pautan luar sunting