"La Nigérienne" merupakan lagu kebangsaan Niger. Liriknya ditulis oleh Maurice Albert Thiriet. Robert Jacquet dan Nicolas Abel François Frionnet menggubah muziknya. Ia diterima pakai sebagai lagu kebangsaan Niger pada 1961.

La Nigérienne

Kebangsaan anthem  Niger
LirikMaurice Albert Thiriet
MuzikRobert Jacquet / Nicolas Abel François Frionnet
Diguna pakai1961

Pada 21 November 2019, Presiden Republik Mahamadou Issoufou mengumumkan bahawa beliau memutuskan untuk menukar atau mengubah lagu kebangsaan. Satu jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Birgi Rafini adalah "dipertanggungjawabkan dengan mencerminkan lagu semasa dengan memberikan pembetulan" dan "jika mungkin mencari lagu baru yang merespon pada konteks semasa Niger". Dibuat pada tahun 2018, ia terdiri daripada beberapa ahli Kerajaan dan kira-kira lima belas "pakar yang berpengalaman dalam tulisan dan komposisi muzik".

Bagi Assamana Malam Issa, Menteri Kebudayaan Renaissance, "Kita mesti mencari sebuah pujian yang dapat merangsang penduduk, jadi kita semacam perang perang untuk menyentuh serat patriotik kita".

Lirik sunting

Lirik Perancis Terjemahan Melayu

Auprès du grand Niger puissant
Qui rend la nature plus belle,
Soyons fiers et reconnaissants
De notre liberté nouvelle !
Evitons les vaines querelles
Afin d'épargner notre sang,
Et que les glorieux accents
De notre race soit sans tutelle !
S'élève dans un même élan
Jusqu'à ce ciel éblouissant,
Où veille son âme éternelle
Qui fera le pays plus grand !

KORUS:
Debout ! Niger ! Debout !
Que notre œuvre féconde
Rajeunisse le cœur de ce vieux continent !
Et que ce chant s'entende
Aux quatre coins du monde
Comme le cri d'un peuple équitable et vaillant!
Debout ! Niger ! Debout!
Sur le sol et sur l'onde,
Au son des tam-tams
Dans leur rythme grandissant,
Restons unis toujours,
Et que chacun réponde
A ce noble avenir
Qui nous dit: - En avant !

:Sepanjang Niger yang gagah berkuasa :Yang menjadikan semulajadi lebih indah, :Marilah berbangga dan bersyukur :Bagi kebebasan yang dikecapi kini! :Kita elakkan persengketaan sia-sia :Agar kita mengelak pertumpahan darah, :Dan semoga suara agung :Biar bangsa kita bebas dari cengkaman! :Biar kita bangkit dalam satu lompatan :Setinggi langit menggayatkan, :Yang berdiri mengawal semangat selamanya :Yang menjadikan negara kita lebih agung!

:KORUS: :Bangkit! Niger! Bangkit! :Semoga hasil usaha kita :Membangkitkan semangat benua tua ini! :Dan semoga lagu bergema :Di empat penjuru Bumi :Sebagai teriakan orang yang adil dan berani! :Bangkit! Niger! Bangkit! :Di tanah dan di lautan, :Menurut paluang gendang :Dalam irama yang semakin rancak :Biar kita kekal bersatu, :Dan setiap seorang bertindak balas :Kepada masa depan mulia ini :Yang memberitahu kita: - Mara kehadapan!


Rujukan sunting

Pautan luar sunting