Lapangan Terbang Srinagar

Lapangan Terbang Sheikh ul Alam ( Hindi : शेख़ उल आलम हवाई अड्डा, Urdu : شیخ الاسلام عالم ہوائی اڈے) turut dikenal sebagai Lapangan Terbang Srinagar ( Hindi : श्रीनगर हवाई अड्डा, Urdu : سری نگر کے ہوائی اڈے), merupakan sebuah lapangan terbang antarabangsa di Srinagar di negeri Jammu dan Kashmir , India ( IATA : SXR, ICAO : VISR).

Srinagar Airport

Sheikh ul Alam Airport
Rumusan
Jenis lapangan terbangPublic / Military
PengendaliIndian Airports Authority
DestinasiSrinagar
LokasiIndia Srinagar, Jammu and Kashmir, India
Ketinggian AMSL1,655 m / 5,429 kaki
Koordinat33°59′13.7″N 074°46′27.3″E / 33.987139°N 74.774250°E / 33.987139; 74.774250
Landasan
Arah Panjang Permukaan
m ft
13/31 3,685 12,090 Asphalt

Ia telah diberi sempena nama tokoh besar Kashmir, Sheikh-ud-din Noorani Noor , yang dikenali sebagai Syeikh Kashmir-ul-Alam.

Lapangan terbang ini mengalami renovasi besar-besaran, termasuk memperbaiki landasan utama , terminal untuk berlepas dan ketibaan, jambatan hawa dan kemudahan operasi yang lain, dan dirasmikan pada 14 Februari 2009 melalui penerbangan Air India dari Dubai . Pada musim Haji ramai penduduk pergi ke Jeddah melalui Srinagar.

Syarikat penerbangan dan destinasi sunting

PenerbanganDestinasi
Air IndiaDelhi, Jammu, Leh
GoAirDelhi, Jammu, Mumbai
IndiGoDelhi, Jammu
Jet AirwaysDelhi
JetLiteDelhi, Jammu, Mumbai
Kingfisher AirlinesChandigarh, Delhi, Jaipur, Jammu
SpiceJetBangalore, Delhi, Jammu, Mumbai

Pemeriksaan ketat sunting

Penumpang kapal terbang melalui pemeriksaan yang ketat iaitu 3 kali pemeriksaan dari luar hinggalah ke dalam. Dari jalan 1 km, semua beg mestilah dikeluarkan dari bas atau kereta untuk pemeriksaan. Tubuh badan akan diperiksa dengan teliti sekali. Tujuannya bagi mengelakkan penumpang membawa senjta atau bahan letupan.

Penumpang dilarang membawa kamera yang ada bateri. Bateri kamera mestilah dikeluarkan kerana bateri boleh disalahguna untuk bom kawalan jauh. Tentera sentiasa berkawal di dalam kubu pasir atau tembok batu.

Galeri sunting

Rujukan sunting