Koordinat: 30°0′N 125°0′E / 30.000°N 125.000°E / 30.000; 125.000

Laut China Timur (Bahasa Cina: ) ialah sebuah laut pinggir berkeluasan 1,249,000 km² di timur negara China, dan juga sebahagian Lautan Pasifik.

Laut China Timur

Peta Laut China Timur, dan kawasan-kawasan, pulau-pulau dan bandar-bandar sekelilingnya
Nama Cina
Cina Tradisional: [ 東海 atau 東中國海 ] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)
Cina Ringkas: [ 东海 atau 东中国海 ] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)
Nama Jepun
Kanji: 東シナ海
Nama Korea
Hangul: [ 동중국해 atau 남해 ] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)
Hanja: [ 東中國海 atau 南海 ] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)

Geografi sunting

Laut China Timur dibatasi oleh kepulauan Kyūshū dan Ryukyu di timur, pulau Taiwan di selatan, dan tanah besar China di barat, serta dihubungkan dengan Laut China Selatan melalui Selatan Taiwan dan Laut Jepun melalui Selat Korea. Laut China Timur juga bersebelahan dengan Laut Kuning di utara.

Wilayah-wilayah yang bersempadan dengan laut ini ialah (arah jam dari utara): Korea Selatan, Jepun, Taiwan, dan Tanah Besar China.

Batasan sunting

Pertubuhan Hidrografi Antarabangsa menentukan batasan "Laut China Timur (Tung Hai)" seperti berikut:[1]

Di Selatan. Batas Utara Laut China Selatan [Dari Fuki Kaku ke titik Utara Formosa ke Kiushan Tao (Pulau Patah Balik) hingga titik Selatan Haitan Tao (25°25'N), dan dari situ ke arah Barat di garis lintang 25°24' Utara ke pantai Fukien], dan dari Santyo di titik Timur Laut Formosa ke titik Barat Pulau Yonakuni dan dari situ ke Haderuma Sima (24°03′N 123°47′E / 24.050°N 123.783°E / 24.050; 123.783).

Di Selatan. Dari Haderuma Sima bergaris merentas Miyako Retto ke titik Timur Miyako Sima dan dari situ ke Okinan Kaku, titik paling Selatan Okinawa Sima, merentasi pulau ini ke Ada-Ko Sima (Pulau Sidmouth) ke titik Timur Kikai Sima (28°20'N) melalui Tanegra Sima (30°30'N) ke titik Utaranya hingga Hi-Saki (31'17'N) di Kyusyu.

Di Utara. Dari Nomo Saki (32°35'N) ke Kyusyu ke titik Selatan Hukae Sima (Goto Retto) dan melalui pulau ini ke Ose Saki (Tanjung Goto) ke Hunan Kan, titik Selatan Saisyu To (Quelpart), melalui pulau ini ke titik paling Barat dan dari situ sepanjang garis lintang 33°17' Utara ke tanah besar.

Di Barat. Tanah besar China.

Sungai sunting

Sungai Yangtze (Chang Jiang) ialah sungai terbesar yang mengalir ke Laut China Timur.

Pulau dan terumbu sunting

Di bahagian utara Laut China Timur terdapat segugusan terumbu dasar laut, termasuk:

  • Batu Socotra, juga dikenali sebagai Batu Suyan atau Ieodo, titik pertikaian ZEE antara Republik Rakyat China dan Korea Selatan.
  • Batu Hupijiao (虎皮礁 "Batu Kulit Harimau")
  • Batu Yajiao (鸭礁 "Batu Itik")

Pertikaian ZEE sunting

China, Jepun, dan Korea Selatan sedang bertelagah mengenai setakat mana zon ekonomi eksklusif (ZEE) masing-masing di laut ini.

Pertikaian antara China dan Jepun adalah berkaitan dengan gas asli. Pihak Republik Rakyat China (RRC) menemui kewujudan medan gas asli di dasar Laut China Timur, sebahagiannya terletak dalam ZEE China dan selebihnya terletak dalam kawasan pertikaian ZEE antara Jepun dan RRC.

 
Pemandangan Laut China Timur dari pekan Yeliou, Taiwan

Mengikut Undang-Undang Laut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, RRC menuntut wilayah lautan pertikaian itu sebagai Zon Ekonomi Eksklusif sendirinya kerana menjadi sebahagian sambungan semulajadi pentas benua RRC, tetapi Jepun menuntut wilayah lautan pertikaian tersebut sebagai ZEE sendirinya juga kerana terletak tidak lebih 200 batu nautika (370 km) dari pesisiran Jepun.

Pihak China telah mendirikan medan gas Chunxiao yang terletak dalam lingkungan ZEE milik China, lebih 4 km dari sempadan ZEE yang dituntut oleh Jepun, dengan tujuan menggali gas asli. Pihak Jepun bertegas bahawa walaupun pelantar medan gas Chunxiao terletak di sebelah China garis median yang dianggap oleh pihak Jepun sebagai sempadan laut kedua-dua belah, namun pihak China mungkin tercungkil medan yang terbentang ke dalam kawasan pertikaian, oleh itu pihak Jepun hendak berkongsi sumber gas asli.

Pertikaian antara China dan Korea Selatan pula melibatkan Batu Socotra, sebuah terumbu dasar laut di mana dibinanya stesen penyelidikan sains oleh Korea Selatan. Biarpun kedua-dua pihak tidak menuntut batu tersebut sebagai wilayah masing-masing, namun pihak China membantah kegiatan Korea di situ sebagai melanggar hak-hak ZEE-nya.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Limits of Oceans and Seas, 3rd edition" (PDF). International Hydrographic Organization. 1953. Dicapai pada 7 February 2010.
  • Note, Alexander M. Peterson "Sino-Japanese Cooperation in the East China Sea: A Lasting Arrangement?" 42 Cornell International Law Journal 441 (2009).

Pautan luar sunting