Law Abiding Citizen

Law Abiding Citizen adalah sebuah filem ngeri 2009 diarah oleh F. Gary Gray dari sebuah lakon layar dikarang oleh Kurt Wimmer, dan dibintangi oleh Jamie Foxx dan Gerard Butler. FIlem ini mengambil tempat di Philadelphia dan memberitahukan ceritanya seorang lelaki yang berkeputusan untuk menepatkan keadilan pada para pembunuh keluarganya, dan juga sistem keadilan jenayah. Law Abiding Citizen telah dikeluarkan secara teater di Amerika Utara pada 16 Oktober 2009.[3]

Law Abiding Citizen
Poster pengeluaran teater
PengarahF. Gary Gray
PenulisKurt Wimmer
Dihasilkan olehGerard Butler
Kurt Wimmer
Mark Gill
Lucas Foster
Alan Siegel
DibintangiGerard Butler
Jamie Foxx
Leslie Bibb
Colm Meaney
Viola Davis
Bruce McGill
SinematografiJonathan Sela
Disunting olehTariq Anwar
Muzik olehBrian Tyler
Syarikat
penerbitan
The Film Department
Diedarkan olehOverture Films
Tarikh tayangan
Oktober 16, 2009
Masa tayangan
108 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$53,000,000[1]
Pecah panggung$109,283,744[2]

Jalan cerita sunting

Selepas menyaksikan isterinya dirogol dan anak perempuannya dibunuh dalam suatu kemasukan rumah, jurutera Clyde Shelton (Gerard Butler) diberitahu bahawa salah seorang penjenayah yang akan hanya mendapatkan hukuman ringan, sebanyak dari bukti terhadapnya telah didirikan oleh suatu siasatan forensik secara ceroboh. Shelton merayu untuk prosecutor, Nick Rice (Jamie Foxx), untuk mengambil kes ke mahkamah. Meskin, Rice berminat mengekalkan 96% kadar hukuman penjaranya, dan memberitahu Shelton bahawa kes itu adalah terlalu lemah untuk dibawa ke mahkamah. Rice kemudian membuatkan suatu urusan dengan Clarence Darby, penjenayah sebenarnya yang membunuh dan merogol isteri Shelton dan anaknya, dengan pembunuhan peringkat ketiga; his accomplice, Rupert Ames, dikirim ke barisan kematian. Shelton kemudian melihat Rice berjabat tangan dengan Darby kononnya mereka telah menamatkan suatu urusan, dan merasa dikhianati.

Sepuluh tahun kemudian, Ames dihukum dengan suntikan lethal; oleh kerana pengubahsuai kimia, dia mati dalam kesakitan yang menderitakan. Bukti permulaan membawanya ke Darby, yang telah diberikan amaran pada kehadiran polis oleh seorang yang tidak dikenali yang memanggil telefonnya, membantunya melarikan diri. Orang yang tidak dikenali memerintah Darby untuk campakkan senjatanya dan masuk ke dalam sebuah kereta polis. Dia berkata bahawa dia akan mencari seorang pegawai polis tidur dalam kereta. Pemanggil memberitahu Darby untuk buatkan polis itu memandu ke sebuah gudang tergendala. Apabila sahaja berada di gudang, Darby memaksa polis itu keluar dari kereta dan, dengan senjata polis, bersedia untuk membunuhnya. Meskipun, polis itu mendedahkan Shelton dalam samaran, yang mendedahkan bahawa dia juga adalah orang yang tidak dikenali yang memanggilnya; apabila Darby cuba untuk menembaknya, pemegang senjata menyuntiknya dengan tetrodotoksin, melumpuhkan dia tetapi tinggal dia sedar secara penuhnya. Shelton membawa Darby ke dalam sebuah gudang, di mana dia mengikatnya ke sebuah meja pembedahan, mengaku bahawa dia telah menyebabkan pengubahsuaikan kimia yang membunuh Ames. Pada ketika itu, Shelton menanggalkan anggota badan Darby secara hidup-hidup untuk membalas dendam terhadap pembunuhan keluarganya. Pihak polis mendapatkan peninggalan Darby, dan mereka cepat-cepat menangkap Shelton, yang memberikan tiada penentangan.

Rice tiba untuk menyoalsiasat Shelton dan memberikannya tahniah dengan mengalih Darby dari masyarakat. Sementara dia melakukannya, Shelton pada mulanya kelihatan hendak mengaku kelakuan jenayahnya, dan Rice bermula untuk berangkat, tetapi Shelton menunjukkan bahawa kenyataan dikatakan berhati-hati bukanlah secara teknikal suatu pengakuan. Sewaktu ini, keluarga Rice, yang dia terlalu sibuk menggunakan masa dengan, menerima sebuah DVD Shelton menyeksa Darby sampai mati. Shelton bersetuju untuk membuat pengakuan benar dengan penukaran untuk sebuah tilam mahal di sel penjaranya. Rice bersetuju selepas ketuanya memerintahnya untuk melakukannya, oleh kerena sebenarnya tiadap bukti benar mengaitkan Shelton dengan pembunuhan. Pada percubaan ini, Shelton menentang mosi Rice untuk menahan jamin dia, memetikkan penduluan legal kabur. Selepas Hakim Laura Burch (Annie Corley), juga bersidang di percubaan Ames, bersetuju, Shelton memulakan suatu kecaman, mengejek kelebihsukaan mahkamah untuk keteknikalan legal ke atas keadilan, dan dialih kerana kebencian mahkamah.

Rice mengirimkan tilan Shelton dan menerima pengakuannya pada pembunuhan Darby dan Ames. Meskipun, Shelton menawar untuk membuat satu lagi pengakuan untuk hidup Bill Reynolds (Richard Portnow), peguam Darby. Shelton mendakwa bahawa Reynolds masih hidup, dan akan memberikan lokasinya dengan pertukaran untuk suatu makan malam stek mahal dikirimkan tepatnya pada pukul 1 petang, bersama dengan muzik dari iPodnya. Mengabaikan ulangan bahawa waktunya seharusnya menjadi tepat, Warden Inger (Gregory Itzin) memaksa pelbagai pencarian, menyebabkan Shelton menerima makan tengah harinya lapan minit lewat. Selepas akhirnya mendapat lokasi Reynolds, Rice dan Detektif Dunnigan (Colm Meaney) mendapatkan sebuah helikopter kepadanya, hanya untuk mendapati Reynolds ditanam hidup-hidup dan hanya beberapa minit mati, dengan kelambatan Inger menyebabnya cekik hingga mati. Shelton, selepeas habis makan tengah harinya, membunuh rakan selnya secara kejam menggunakan tulang dari stek. Shelton kemudian diletakkan ke dalam sebuah sel pengurungan sendirian bawah tanah.

Selepas pembatu Rice, Sarah Lowell (Leslie Bibb), mendapatkan bukti bayaran kontrak ke Shelton dari Department of Defense, peguam daerah Jonas Cantrell (Bruce McGill) membawa Rice untuk bertemu dengan seorang operatif CIA (Michael Kelly) yang bekerja dengan Shelton. Operatif itu memberitahu bahawa Shelton adalah seorang "otak" untuk CIA, bekerja dalam suatu who worked with Shelton. Dia adalah yang terhebat dalam bidang ini hingga dia pencen, dan bahawa jika Shelton mahukannya mati, dia akan berjaya padanya kecuali mereka membunuhnya dahulu. PAda hari yang berikutnya, Rice dan Cantrell meyakinkan Burch untuk menandatangai suatu perintah menghadkan keutamaan Shelton, sungguhpun ternyatanya bahawa ini akan melanggar hak sivilnya. Beberapa saat kemudian, dia menjawab panggilan telefon bimbitnya yang meletup pada kepalanya, langsung membunuhnya.

Rice menghadapai Shelton, yang berkata pembunuhan bukan tentang dendam, tetapi kegagalan sistem keadilan, dan kegagalan peribadi Rice untuk menepati janjinya. Dia kemudian mendakwa bahawa, kalau dia tidak dibebaskan dengan semua tuduhan pada 6 pagi, dia akan membunuh semua orang dalam pejabat DA. Para pekerja berhimpun di penjara, mereka sekali lagi tidak mendengari Shelton dan 6 pagi telah berlalu. Rice mengirimkan mereka semua pulang untuk berehat. Apabila mereka memasuki kereta mereka, pengemboman datang dari tiap kenderaan, membunuh enam orang, termasuk proteje Rice, Sarah. Menyedari bahawa Shelton menepati janjinya, Rice merenungkan suatu pembunuhan keadaan berseronok-seronok di luar sementara dia berada dalam penjara, membawanya untuk meneka bahawa Shelton mempunyai seorang subahat.

Di pengebumian Sarah, suatu remote drone menyembelih beberapa para hadirin, termasuk Cantrell. Rice dilantik oleh pemangku DA oleh datuk bandar (Viola Davis), dan suatu mesyuarat besar dipanggil untuk menentukan suatu cara untuk mengalihkan Shelton. Rice, melalui komputer Sarah, menerima sesetengah maklumat bahawa saat-saat pada Shelton memiliki sebuah garaj sebelah dengan penjara. Dia dan Dunnigan memeriksakan garaj, mencari sebuah sistem terowong membawa ke tiap sel sendiran bawah tanah, termasuk tempat Shelton, yang dapat menjelaskan bagaimana Shelton bersendirian melakukan kerjanya untuk membunuh. Apabila memasuki sel Shelton, Rice mendapati ia kosong.

Shelton, berpakaian sebagai seorang penjaga pintu, menanam sebuah bom napalm di Dewan Bandaraya, merancang untuk membunuh datuk bandar dan kebanyakan dari kakitangan ketua khidmat kecemasan Philadelphia sebagai giri roda terakhir rancangan besarnya; meskipun, Rice mendapati bahawa ia tepat pada masanya. Apabila pulang ke selnya, Shelton dihadapi oleh Rice. Shelton memberikan urusan akhir yang Rice menolak, menyatakan bahawa dia tidak lagi membuat urusan dengan pembunuh (berasalnya kemaharian Shelton). Rice secara tenang memberitahu Shelton jika dia cuba untuk meletupkan bom, dia akan terpaksa mengalami akibat buruknya sepanjang hayatnya. Shelton, selepas menganggap untuk saat yang lama, sugguhpun melakukannya, dan Rice menutup sel Shelton, sementara Dunnigan mengunci jalan keluarnya. Shelton cepat-cepat menyedari bahawa pengeboman dileak di bawah kotnya, dan secara tenang melihat di sebuah gelang yang dibuat oleh anak perempuannya sebelum dia dibunuh. Pada ketika itu, bom meletup, membunuh Shelton dan memusnahkan kebanyakan blok selnya.

Filem berakhir dengan Rice akhirnya mengikut hadir dengan isterinya resital anak perempuannya.

Lakonan sunting

Pengeluaran sunting

Perileman bermula pada Januari 2009 dan mengambil tempat di dan di sekirar Philadelphia. Lokasi-lokasi perfileman termasuk Dewan Bandaraya Philadelphia dan penjara Broadmeadows lama.

Butler dan syarikat pengeluarannya mengembangkan filem ini . Selama dua tahun rancangan, Butler merancang bermain Nick Rice. Pada saat yang terakhir dia berkeputusan bahawa ia akan menjadi lebih menarik untuk mendapatkan watak Clyde. Sejak Jamie Foxx telah menandatangan untuk bermain Clyde, dia bertanya jika boleh bertukaran watak. Foxx sukakan persembahannya dalam 300 dan berfikir bahawa sebagai seorang penonton dia akan suka melihat Gerard "memukul orang dan meletupkan benda".[4]

Muzik sunting

Skor pada Law Abiding Citizen telah digubah oleh Brian Tyler, yang merakamkan skornya dengan sebuah sekumpulan kecil pemain muzik 52-keping Hollywood Studio Symphony di Sony Scoring Stage dengan bantuan dari Kieron Charlesworth.[5] Wayang ini juga menggunakan "Eminence Front" oleh The Who pada iPod Clyde semenatara dia memakan stek dalam selnya.

Pengeluaran sunting

Teater sunting

Filem ini dibebaskan secara teater pada 16 Oktober, 2009.[6] Petikan teater pertama dibebaskan pada 14 Ogos, 2009 dan dicantum pada District 9.[7]

Perdana pertama dijalankan pada November 15, 2009 di kompleks Cineworld di Glasgow - tempat asalnya Gerard Butler. Banyak tabloid British telah melabelkan upacara ini sebagai "Homecoming Premiere", dengan rujukan pada perayaan Homecoming Scotland.[8]

Penerimaan sunting

Law Abiding Citizen menerima biasanya ulasan dari pengkritik. Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 25% dari pengkritik memberikan ulasan positif berasaskan 131 ulasan dengan suatu skor pukul rata 4.4/10.[9] Another review aggregator, Metacritic, yang melantikkan suatu kadaran pemulihan keadaan dahulu berasaskan 100 ulasan dari pengkritik arus, memberikan filem suatu skor pukul rata 34% berasaskan 26 ulasan.[10]

Sungguhpun kritikan negatif, Law Abiding Citizen telah sangat bagus diterima oleh moviegoers. Filem ini mengambil tempat kedua dalam hujung minggu pembukaan, dengan $21,039,502, di belakang Where the Wild Things Are. It went on to gross over $100 million total worldwide, making it a financial success.[2]

Roger Ebert memberikan filem tiga bintang dari suatu kemungkinan empat, dan menulis, "Law Abiding Citizen adalah salah satu dari wayang yang anda suka lebih pada waktu itu dalam peninjauan kembali. Maksud saya, tolonglah, anda memikirkannya. Masih pun, ada sesuatu yang harus dikatakan untuk sebuah wayang yang anda cukup suka pada masa itu."[11]

Rujukan sunting

  1. ^ "Distribution: A Love Story". Screen Daily. 2009-10-08.
  2. ^ a b "Law Abiding Citizen (2009) - Box Office Mojo". Box Office Mojo. Dicapai pada 2010-02-14.
  3. ^ "Law Abiding Citizen". ComingSoon.net. Dicapai pada July 29, 2009.
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-02-21. Dicapai pada 2010-03-04.
  5. ^ Dan Goldwasser (September 11, 2009). "Brian Tyler scores Law Abiding Citizen". ScoringSessions.com. Dicapai pada September 11, 2009.
  6. ^ "Exclusive Clip, Contest for LAW ABIDING CITIZEN!". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-16. Dicapai pada 2010-03-04.
  7. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-13. Dicapai pada 2010-03-04.
  8. ^ http://www.dailyrecord.co.uk/showbiz/celebrity-interviews/2009/11/06/exclusive-scots-star-gerard-butler-ready-for-homecoming-premiere-and-hitting-40-86908-21801883/
  9. ^ "Law Abiding Citizen Movie Reviews, Pictures". Rotten Tomatoes. Dicapai pada 2009-12-11.
  10. ^ "Law Abiding Citizen (2009): Reviews". Metacritic. Dicapai pada 2009-12-11.
  11. ^ Review by Roger Ebert, Chicago Sun Times, October 14, 2009

Pautan luar sunting