Lebuh Raya Pantai Timur

Lebuhraya di Malaysia

Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) E8 / AH141, adalah sebuah lebuh raya di Semenanjung Malaysia. Ia adalah sambungan daripada Kuala Lumpur-Karak Expressway E8 / FT2, yang bermula dari Gombak ke Karak hingga ke Kuala Terengganu.. Ia menyediakan laluan dari Pantai Barat Semenanjung Malaysia ke Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Ia mempunyai sistem tol tertutup seperti Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS). Laluan di lebuh raya kebanyakannya adalah bandar-bandar dan bandar utama di Pantai Timur Semenanjung Malaysia, yang bertindak sebagai 'tulang belakang' daripada tengah Semenanjung. Lebuhraya ini melalui tiga buah negeri di semenanjung: Selangor, Pahang dan Terengganu.Ia menyediakan alternatif yang lebih cepat kepada Jalan lama Kuala Lumpur-Kuantan Road FT2 () dan Lebuh Raya Jerangau-Jabor Highway, sekali gus mengurangkan masa perjalanan antara bandar-bandar. Lebuh raya itu adalah sebahagian daripada Rangkaian Lebuh Raya Asia AH141 (Karak - Jabur) dan had laju di lebuh raya itu ialah 110 km/h (68 mph).

Lebuhraya E8
[[File:
Lebuh Raya Pantai Timur is located in Semenanjung Malaysia
Lebuh Raya Pantai Timur (Semenanjung Malaysia)
|290px|alt=]]
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Fasa 1 : ANIH Berhad Fasa 2 : Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT 2) Sdn Bhd
Panjang358 km (222 mi)
Fasa 1: 174 km (108 bt)
Fasa 2: 184 km (114 bt)
Fasa 3: 124 km (77 bt)(dalam pembinaan)
Fasa 4: 250 km (160 bt)(cadangan)
Wujud2001–kini
SejarahFasa 1 siap pada tahun 2004, Fasa 2 dibina pada tahun 2005–2011
Simpang utama
Hujung baratKarak, Pahang
Persimpangan utamaE8 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak
Laluan Persekutuan 2
Laluan Persekutuan 98
Laluan Persekutuan 83
Persiaran MEC
Jalan Pintasan Gebeng
Lebuhraya Jerangau
Laluan Persekutuan 126
Laluan Persekutuan 124
Lebuhraya Ketengah
Jalan Bukit Besi
Laluan Persekutuan 106
Lebuhraya Timur-Barat Kedua
Tabliczka AH18.svg AH18 Laluan Persekutuan 3
Hujung utaraKuala Terengganu, Terengganu
Lokasi
Destinasi
utama
Karak, Lanchang, Temerloh, Chenor, Maran, Sri Jaya, Gambang, Kuantan, Jabur, Chenih, Chukai (Kemaman), Kijal, Paka, Dungun, Bukit Besi, Ajil, Telemong,Kuala Terengganu.
Sistem lebuh raya
Jalan raya di Malaysia
Lebuh raya • Persekutuan • Negeri

Latar belakang lebuhraya sunting

Lebuhraya Pantai Timur adalah 350 km(217 Batu)-panjang, 4-lorong (2 di setiap arah) bermula daripada tamatnya Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak di Persimpangan Karak, Pahang melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor, Maran, Sri Jaya, Gambang, Kuantan, Jabor, Chenih, Chukai, Kijal, Kerteh, Paka, Dungun, Bukit Besi, Ajil, Telemong dan tamat di Kampung Gemuroh, berdekatan dengan Kuala Terengganu, Terengganu.

Sejarah sunting

Lihat juga : Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak

Pembangunan Awal (1994-2001) sunting

Pembinaan sebuah lebuh raya capaian terkawal dari Karak ke Kuala Terengganu pertama kali diumumkan pada tahun 1994 pada masa apabila Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak E8 / FT2 sedang dinaik taraf daripada lebuh raya 2 lorong kepada 4 lorong. Pada masa itu, syarikat konsesi asal projek lebuh raya itu adalah sebuah syarikat konsortium yang dibentuk oleh MMC Corporation Berhad (melalui anak syarikatnya, Projek Lebuhraya Timur Sdn. Bhd. (Pelita)), MTD Group dan Malaysia Resource Corporation Berhad (MRCB). Lebuhraya sepanjang 338 km telah dirancang sebagai laluan yang berbeza daripada  Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak walaupun ia akan bermula pada takat akhir yang kedua. Pada masa itu, anggaran kos pembinaan lebuh raya tersebut adalah RM4.6 bilion sebelum dikurangkan kepada RM4.26 bilion bagi seluruh bahagian itu dari Karak ke Kuala Terengganu. Oleh kerana kos yang sangat tinggi, MTD Group dan MRCB menarik diri daripada konsortium itu, meninggalkan Pelita untuk melakukan pekerjaan itu sahaja. Kontrak konsesi antara Pelita dan kerajaan telah ditandatangani pada 9 September 1998; Walau bagaimanapun, tidak ada tanda apa-apa kerja-kerja pembinaan oleh syarikat konsesi asal disebabkan oleh kesan daripada Krisis kewangan Asia 1997, dengan itu membatalkan bekas perjanjian konsesi.

Kelewatan pertama projek itu telah menjadi isu kontroversi di seluruh negara. Perdana Menteri pada masa itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad, mengumumkan bahawa semua projek lebuh raya pada masa itu ditangguhkan, dengan mendakwa bahawa rakyat Malaysia tidak bersedia untuk membayar tol untuk menikmati lebuh raya yang berkualiti tinggi. Selepas kerajaan negeri Pahang, Terengganu dan Johor mengaku kepada kerajaan persekutuan tidak melambatkan projek lebuh raya, kerajaan persekutuan bersetuju untuk meneruskan projek Lebuhraya Pantai Timur.

Fasa 1 (Karak-Jabor, 2001-2004) sunting

Dalam usaha untuk meneruskan projek lebuh raya itu, kerajaan persekutuan memutuskan untuk membiayai projek lebuh raya itu sendiri dan sekali lagi mendekati MTD Group sebagai syarikat pemegang konsesi baru untuk Lebuhraya Pantai Timur. Surat niat telah dihantar oleh kerajaan persekutuan untuk MTD Kumpulan pada 1 Mac 2000, dan kontrak konsesi baru telah ditandatangani pada 17 Januari 2001. MTD Group dipilih sebagai syarikat pemegang konsesi baru kerana dapat menawarkan kos pembinaan yang paling rendah untuk projek lebuh raya itu. Pembinaan Lebuhraya Pantai Timur bermula sejurus selepas itu.

Walau bagaimanapun, pembinaan lebuh raya itu hanya terhad kepada fasa pertama dari Karak ke Kuantan, kerana kerajaan negeri baru Terengganu yang diketuai oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang mengambil alih negeri itu daripada Barisan Nasional pada pilihan raya umum 1999, sangat menentang kutipan tol lebuh raya dan berkeras membina versi mereka sendiri Lebuhraya Pantai Timur tanpa kutipan tol. Pemansuhan kutipan tol di Terengganu menjadi manifesto utama PAS semasa pilihan raya. Sebaliknya, Menteri Kerja Raya pada masa itu, Datuk Seri Samy Vellu menegaskan bahawa kutipan tol yang diperlukan, dengan mendakwa bahawa kerajaan persekutuan tidak mampu untuk membiayai sepenuhnya Lebuhraya Pantai Timur tanpa kutipan tol. Akhirnya, pembinaan seksyen Terengganu oleh kerajaan negeri PAS akhirnya tidak menjadi kenyataan pada semua.

Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 dari Karak ke Kuantan telah dibuka kepada pengguna jalan raya pada 1 Ogos 2004, dengan jumlah kos sebanyak RM1.3 bilion, yang telah diterjemahkan kepada RM7.5 juta bagi setiap kilometer. Lebuh raya diwartakan dengan nombor laluan daripada E8, sebagai kesinambungan daripada Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak E8 / FT2. Bahagian kedua Fasa 1, Sri Jaya dan Jabur telah dibuka pada Julai 2007.

Fasa 2 (Jabor-Kuala Terengganu, 2006-2015) sunting

Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 merangkumi lebuh raya ke Kuala Terengganu, berfungsi sebagai alternatif untuk kedua-dua Laluan Persekutuan 3 dan Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14. Pembinaan fasa kedua Lebuhraya Pantai Timur E8 bermula pada tahun 2006 hasil daripada pengambilalihan Barisan Nasional kerajaan negeri Terengganu daripada PAS pada pilihan raya umum 2004. Tidak seperti fasa pertama lebuh raya itu di mana MTD Group menjadi satu-satunya kontraktor (dan syarikat konsesi), MTD hanya memperuntukkan kira-kira 30% daripada kerja pembinaan bagi fasa kedua, dari Bukit Besi ke Telemung (Pakej 10), dengan jumlah panjang 64 km. Baki 70% daripada kerja pembinaan telah dianugerahkan kepada kontraktor Bumiputera, di mana 30% daripada kerja pembinaan telah diperuntukkan kepada kontraktor tempatan Terengganu dan bakinya diperuntukkan kepada kontraktor bukan orang Terengganu tempatan. Akibatnya, bahagian yang dibina oleh MTD Group dipantau oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), manakala bahagian yang selebihnya telah dipantau oleh Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR).

Tidak seperti fasa pertama lebuh raya itu di mana MTD Group berjaya menyiapkannya pada masa walaupun banjir besar di Pahang semasa tempoh pembinaan, fasa kedua lebuh raya itu telah mencetuskan kontroversi kerana banyak kelewatan semasa pembinaan. Tarikh akhir telah ditetapkan untuk bulan Mei 2011, Walau bagaimanapun, tarikh akhir penyiapan projek itu ditolak ke September 2014. Kenaikan harga bahan binaan seperti bitumen dan keluli terutamanya dipersalahkan kerana kelewatan, kerana kenaikan harga telah menyebabkan beberapa kontraktor untuk menarik diri daripada projek itu disebabkan oleh ketidakupayaan mereka mampu membiayai kos pembinaan yang meningkat. Di samping itu, Jawatankuasa Kira-kira Awam Malaysia (PAC) juga mendakwa bahawa kelewatan dan peningkatan kos pembinaan adalah disebabkan oleh perubahan model pembinaan daripada menjadi lebuh raya persekutuan bebas tol untuk lebuh raya bertol. Sementara itu, MTD Group mendakwa bahawa banjir besar di Terengganu pada tahun 2009 yang telah menyebabkan beberapa bahagian lebuh raya itu tenggelam dan memaksa mereka untuk mereka bentuk semula lebuh raya itu, termasuk pembinaan jejambat lebih tinggi di kawasan yang sering dilanda banjir, sambil menambah kos pembinaan selanjutnya.

Pada 7 April 2011, bahagian jalan tol Kumpulan MTD, MTD Prime Sdn. Bhd. Dan Metramac Corporation Sdn. Bhd., Telah dipisahkan untuk membentuk ANIH Berhad selepas mengambil alih operasi Konsesi Tol daripada syarikat-syarikat konsesi yang masing-masing milik konsesi bagi Lebuhraya Karak, Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1, dan Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban (termasuk Lebuhraya Timur-Barat), berkuat kuasa dari 6 Disember 2011.

Fasa kedua Lebuhraya Pantai Timur telah dibuka secara berperingkat. Bahagian-bahagian dari Telemung ke Kuala Terengganu dan Ajil-Bukit Besi merupakan bahagian paling awal dibuka kepada pengguna jalan raya pada 22 Ogos 2011, diikuti oleh bahagian Ajil-Telemung pada 18 Mei 2012, Bahagian Bukit Besi-Paka pada 25 Januari 2014, dan Jabor-Cheneh seksyen pada 22 Julai 2014. Apabila siap, Lebuhraya Pantai Timur E8 Fasa 2 akan menjadi lebuh raya tol yang menikmati tempoh bebas tol yang paling lama di Malaysia selama 3 tahun.

Pada 31 Januari 2015, semua bahagian-bahagian dari Jabur-Kuala Terengganu, Lebuhraya Pantai Timur kini dibuka kepada lalu lintas. Semasa tol tempoh percuma di LPT2 (seksyen Terengganu), pengguna jalan raya yang datang dari Kuala Lumpur mesti keluar dari lebuh raya di susur keluar Jabor , membuat U-turn selepas membayar tol dan mengumpul kad transit di Plaza Tol Jabor, yang akan dikembalikan semasa di plaza tol sementara Jabor , untuk meneruskan ke Kuala Terengganu. Sebaliknya, tiket dari Plaza Tol Jabor sementara boleh digunakan dalam keseluruhan panjang daripada LPT1 E8. Pada 20 April 2015, telah diumumkan bahawa PLUS Malaysia Berhad, pengendali Lebuhraya Utara-Selatan, akan beroperasi di fasa kedua Lebuhraya Pantai Timur E8 bermula dari Ogos 2015, membuatkan Lebuhraya Pantai Timur E8 sebagai laluan lebuh pertama di Malaysia yang dikendalikan oleh dua syarikat konsesi yang berbeza. Kadar tol fasa kedua lebuh raya itu akan disandarkan kepada kadar fasa pertama. Pada 7 Julai 2015, Plaza Tol Sementara Jabor sementara telah dirobohkan untuk memberi laluan kepada operasi tol tanpa henti sepanjang LPT2 E8 untuk mengelakkan kesesakan berpunca dari plaza tol sementara. Operasi plaza tol di sepanjang LPT2 E8 dijalankan sementara oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) sendiri sebelum diserahkan kepada PLUS Malaysia Berhad pada Ogos 2015.

Peristiwa-peristiwa besar sunting

  • 14 Disember 2007 dan 4 Januari 2021 - Laluan Lebuhraya Pantai Timur dari Karak ke Lanchang telah dibanjiri.
  • 17 September 2009 - Pengguna jalan raya menggunakan Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai Timur boleh memandu bebas tol pada 18 dan 24 September dan dari tengah malam hingga 5 pagi pada Hari Raya Aidilfitri.
  • 2 September 2010 - Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak dan Lebuhraya Pantai Timur menjadi bebas tol dari 09:00 hingga 06:00 pada September 7, 8, 15 dan 16 semasa cuti Hari Raya Aidilfitri.
  • 23 Disember 2014 - Bahagian daripada Temerloh-Chenor Lebuh Raya Pantai Timur telah dibanjiri.
  • 3 Januari 2021 - Laluan Lebuhraya Pantai Timur dari Sri Jaya ke Gambang telah dibanjiri.

Bahagian lebuhraya sunting

Fasa 1 (Pahang): Karak - Jabur sunting

Panjang fasa ini adalah 174 km (108 batu) dan merupakan sambungan dari Lebuhraya Karak dan melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor, Maran, Kuantan dan berakhir di Pahang - sempadan Terengganu berhampiran Jabor. Kontrak pembinaan telah dianugerahkan kepada MTD Capital Bhd.

Disebabkab    Lebuhraya Kuala Lumpur Karak dari Gombak ke Karak adalah sebahagian daripada Fasa LPT 1, kedua dua lebuh raya ini diuruskan oleh syarikat konsesi yang sama dan berkongsi nombor laluan yang sama, E8. Laluan Gombak-Karak juga membentuk sebahagian daripada Lebuhraya Pantai Timur ini.

Walaupun lebuh raya bermula di Gombak, kilometer yang 0 tidak terletak di situ; sebaliknya ia terletak di persimpangan Jalan Pahang (sebahagian daripada   Lebuhraya Persekutuan 2) dan Jalan Tun Razak, berhampiran Hospital Kuala Lumpur, dan dikira bersama Jalan Pahang dan Jalan Gombak. Plaza Tol Gombak terletak di kilometer 19, berhampiran dengan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.   Lebuhraya Karak adalah hampir selari dengan  Jalan Lama Gombak-Bentong , merentasi beberapa kampung di kawasan Gombak, sebelum menyeberangi sempadan Selangor-Pahang di Terowong Genting Sempah. Persimpangan keluar ke Genting Highlands dibina di kedua-dua hujung terowong. Terdapat hentian rehat dengan restoran McDonald hanya selepas hujung timur terowong.

LPT terus berada selari dengan  Jalan Gombak-Bentong Lama sehingga Plaza Tol Bentong Barat, di mana   melencong ke arah utara, bergabung menjadi  Lebuhraya Merapoh di bandar Bentong.   Lebuhraya Karak bersambung sejauh 50 km lagi sehingga Plaza Tol Karak, di mana ia tidak lagi bertindih dengan   Laluan Persekutuan 2(Jalan Kuala Lumpur-Kuantan).  Jalan Persekutuan 9 (Jalan Karak-Kuala Pilah) juga bermula berhampiran sana, menghubungkan Karak ke Kuala Pilah dan Tampin di Negeri Sembilan.

Sementara jajaran Gombak-Karak menggunakan sistem kutipan tol terbuka, dengan plaza tol di Gombak dan Bentong, jajaran Karak-kuala Terengganu menggunakan sistem tol tertutup di mana Plaza Tol Karak adalah permulaan sistem tertutup. Pemandu diminta untuk sama ada mengambil tiket transit atau daftar masuk menggunakan Touch 'n Go atau SmartTAG. Pengguna jalan raya yang meninggalkan lebuh raya dan keluar di plaza tol yang dikehendaki dan akan dikenakan bayaran mengikut jarak dan jenis kenderaan.

Selepas persimpangan Temerloh, terdapat jambatan yang menyeberangi Sungai Pahang, yang dibentuk dengan motif gajah gading , sebagai lambang Negeri Pahang. Jambatan ini dinamakan sebagai Jambatan Sultan Ahmad Shah II. Lebuh raya bersambung lagi hingga ke Maran, Gambang dan kemudian ibu negeri Kuantan.   Jalan Sungai Lembing menghubungkan Exit 833 lebuh ke pusat bandar Kuantan. Arah laluan bertukar ke Utara selepas menyeberangi sempadan Terengganu di Jabor, di Persimpangan Jabor terdapat   Jalan Pintasan Gebeng yang berfungsi sebagai jalan pintas ke Pelabuhan Kuantan. Fasa pertama lebuh raya berakhir di Jabor, di sempadan Pahang-Terengganu, yang juga berfungsi sebagai Had Sempadan penyelenggaraan bagi ANIH Berhad. Selepas Jabor, Had Penyelenggaraan diambil alih oleh PLUS melalui anak syarikatnya, Lebuhraya Pantai Timur 2 Sdn. Bhd. (LPT2) dan berterusan sebagai Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2.

Fasa 2 (Terengganu): Jabur - Kuala Nerus sunting

Beroperasi sepenuhnya pada Januari 2015, fasa kedua LPT bermula di Jabor, menyeberangi Chenih, Chukai, Kijal, Kerteh, Paka, Dungun, Bukit Besi, Ajil, Telemong sebelum berakhir di persimpangan dengan   Laluan Persekutuan 3 di Kampung Gemuruh berhampiran Kuala Terengganu. Bahagian jalan Jabor-Kuala Terengganu dikendalikan oleh PLUS, yang juga mengendalikan Lebuhraya Utara-Selatan E1 / E2, berbeza dengan bahagian Gombak-Jabor yang dikendalikan oleh ANIH Berhad. Walaupun syarikat-syarikat konsesi yang berbeza, kedua-dua jajaran Jabor-Kuala Terengganu dan jajaran Gombak-Jabor, mempunyai nombor laluan yang sama iaitu E8 ( ).

LPT2 adalah hampir selari dengan   Lebuhraya Jerangau-Jabor, kecuali jajaran antara Kijal dan Bukit Besi, di mana lebuh raya berada lebuh hampir ke pesisir pantai. Sejak dibuka, LPT2 telah menyaksikan beberapa kemalangan maut, dan juga kes yang melibatkan seekor harimau betina hamil. Siri kemalangan telah mendorong pihak tertentu untuk mendakwa bahawa LPT2 mempunyai jalan-jalan yang tidak rata, meletakkan pengguna jalan raya dalam risiko.

Untuk beberapa bulan pertama beroperasi, pengguna jalan raya terpaksa keluar di Plaza Tol Jabor membayar tol sehingga Jabor, sebelum membuat pusingan-U dan memasuki LPT2. Walaupun sejak Julai 2015, Lembaga Lebuhraya Malaysia telah mengambil tanggungjawab untuk mengurus kutipan tol LPT2 sehingga perjanjian konsesi telah dimuktamadkan. Berikutan itu, pengguna jalan raya tidak lagi dikehendaki untuk mendaftar keluar di Jabor, dan mereka boleh membayar tambang tol di plaza tol LPT2. Sementara menunggu penyelesaian perjanjian konsesi, kadar tol pada masa itu dikira sehingga Jabor sahaja, sementara jajaran Jabor-Kuala Terengganu percuma tanpa kutipan tol. Perjanjian konsesi telah ditandatangani dengan PLUS pada bulan April 2016, dan Lebuhraya Pantai Timur 2 Sdn. Bhd., Anak syarikat PLUS, dilaporkan dilantik untuk menguruskan lebuh raya. Kerajaan negeri Terengganu telah dilaporkan meminta agar kutipan tol ditangguhkan sehingga selepas 2016 sambutan Hari Raya pada Julai 2016. Kutipan tol oleh LPT2 Sdn. Bhd. secara rasmi bermula pada 15 Julai, apabila kadar tol baru diumumkan. Sebagai contoh, perjalanan dari Gombak ke Kuala Terengganu kini kosnya ialah RM 52.80.

Bahagian masa depan sunting

Fasa 3 (Kelantan): Kuala Nerus - Kota Bharu sunting

Fasa 3 (LPT3) akan menyambung dari Kampung Gemuruh (berhampiran Kuala Terengganu) ke Kota Bharu dan Tumpat, sebelum sempadan Malaysia-Thailand. Fasa 3 akan meliputi 124 kilometer. Dua laluan, satu mengambil jalan pantai dan satu lagi melalui kawasan Gua Musang di selatan Kelantan akan diterokai. Projek itu akan dimasukkan dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (Rancangan Malaysia Ke-11, RMK 11),Dan projek ini diluluskan Kerajaan Pusat pada 6 Mac 2019 oleh YAB Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad.

Senarai persimpangan (dalam perancangan) : sunting

Negeri Daerah km Persimpangan Ke (Destinasi) Catatan
Terengganu Kuala Nerus --.- |       AH141LEBUHRAYA PANTAI TIMUR

Mula

Sempadan LPT2-LPT3

Setiu --.- EXIT ---PERSIMPANGAN PERMAISURI  Bandar Permaisuri

 Penarik

 Jeti ke Pulau Redang

Persimpangan jenis Trumpet
Besut --.- EXIT ---PERSIMPANGAN JERTEH  Bandar Jerteh

 Kuala Besut

 Jeti ke Pulau Perhentian

Persimpangan jenis Trumpet
Kelantan Pasir Puteh --.- EXIT ---PERSIMPANGAN MACHANG (PASIR PUTEH)  LEBUHRAYA TIMUR-BARAT

 Pasir Puteh

 Machang

 Kuala Krai

Persimpangan jenis Trumpet
Kota Bharu --.- EXIT ---PERSIMPANGAN KETEREH  Ketereh

 Kok Lanas

 Pulai Chondong

Persimpangan jenis Trumpet
--.- EXIT ---PERSIMPANGAN KOTA BHARU  Kota Bharu

 Pasir Mas

Persimpangan jenis Trumpet
Tumpat --.- EXIT ---PERSIMPANGAN TUMPAT  Tumpat

 Pengkalan Kubor

 Sempadan Malaysia-Thailand

Persimpangan jenis Trumpet
--.- |       AH141LEBUHRAYA PANTAI TIMUR

Tamat

Sempadan LPT3

Sempadan Malaysia-Thailand

Senarai kawasan rehat dan rawat belum dimaklumkan lagi.

Fasa 4 (Pahang dan Johor): Gambang -Johor Bahru sunting

Fasa 4 akan menyambung dari Gambang ke Johor Bahru melalui Jalan Persekutuan 3. Fasa 4 akan meliputi 250 kilometer. Pembinaan seksyen ini tidak bermula lagi atas pelbagai sebab.

Kemudahan dan ciri-ciri sunting

  • Sistem tol tertutup.
  • Dua lorong dua hala
  • 2 Kawasan Rehat dan Rawat (Temerloh dan Gambang) Fasa 1.
  • 3 Kawasan Rehat dan Rawat (Perasing, Paka dan Ajil) Fasa 2.
  • 3 Hentian Sebelah (Lanchang, Maran dan Kuantan) Fasa 1.
  • 2 Hentian Sebelah (Kijal dan Bukit Besi) Fasa 2.
  • 3 Stesen Jambatan Timbang (Temerloh, Gambang dan Kuantan) Fasa 1.
  • 3 Stesen Jambatan Timbang (Kijal, Paka dan Ajil) Fasa 2.
  • Kawasan Rehat dan Rawat Perasing adalah kawasan rehat dan rawat terbesar di rangkaian LPT. Ia hanya boleh diakses oleh T pertukaran arah ke R & R di mana ia adalah mungkin satu-satunya seumpamanya di Malaysia.
  • Entri khas / keluar lorong untuk motosikal bebas tol.
  • Jambatan Estetika Direka (jejambat) di lokasi yang berbeza di sepanjang Fasa 2 di Terengganu.

Keselamatan sunting

Kawasan kemalangan maut di Fasa 2 (Jabor-Kuala Terengganu) sunting

Sejak ia dibuka kepada orang ramai pada tahun 2011, terdapat banyak kemalangan telah berlaku di sepanjang Pantai Timur Fasa 2. Majoriti kemalangan dan kematian di laluan baru lebuh raya itu boleh dikaitkan dengan pemandu melulu atau letih, haiwan menceroboh dan rosak dan jalan berlopak. Oleh itu, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR) juga telah melaksanakan langkah-langkah pencegahan termasuk meningkatkan rondaan, membaiki pagar yang rosak, memasang gegelung dawai berduri, bekerjasama dengan semua agensi yang berkaitan dengan mengedarkan risalah mengenai kesedaran dan meletakkan sehingga papan tanda di kawasan pencerobohan oleh haiwan. LLM dan JKR juga telah mengenal pasti lokasi lintasan air dan sudut berbahaya dan akan meningkatkan permukaan jalan raya dan mengambil langkah-langkah yang sesuai dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia, Jabatan Malaysia Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). [ 30]

Selain itu, Kerajaan Negeri Terengganu akan mengambil langkah-langkah segera untuk membendung kemalangan maut di Pantai Timur Fasa 2. Antara inisiatif termasuk pasukan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia akan ditempatkan di sepanjang laluan. Langkah-langkah lain termasuk memasang lebih banyak papan tanda, meminta LLM untuk mengenal pasti kawasan berisiko tinggi dan mencadangkan bahawa polis menubuhkan perangkap kelajuan. Langkah-langkah adalah untuk mengingatkan pengguna jalan raya supaya sentiasa berhati-hati apabila menggunakan lebuh raya itu.

Sistem tol sunting

Lebuhraya Pantai Timur menggunakan sistem yang menggunakan tiket (sistem tertutup) daripada kutipan tol. Pengguna mengumpul kad transit sebelum memasuki lebuh raya di plaza tol berkenaan dan membayar sejumlah tol di plaza tol keluar ditambah jarak dari plaza kepada Had Tanggungjawab Penyelenggaraan (LMR).

Senarai persimpangan dan kawasan rehat sunting

Seluruh lebuh raya dibina sebagai 4 lorong lebuh raya dibahagikan dengan dua lorong bagi setiap kembar. Had laju untuk seluruh lebuh raya ialah 110 km/h kecuali di Exit 813B Persimpangan Karak (90 km / h) dan Plaza Tol Karak (60 km / h).

Negeri Daerah km Persimpangan/Kawasan Rehat/Hentian Sebelah/Lain-lain Ke Catatan
Pahang Bentong       AH141LEBUHRAYA PANTAI TIMUR
Mula
Sempadan Lebuhraya Kuala-Lumpur-Karak - Lebuhraya Pantai Timur
Sempadan penyelenggaraaan ANIH Berhad
78.1  
PERSIMPANGAN KARAK
 LALUAN PERSEKUTUAN 2

 Karak
 K.Pilah
Dari/Ke Timur
Plaza Tol Karak
TAG TnG TnG TAG RM (Tunai)
Sistem Tol Terbuka
Tol berbayar
Temerloh 89.4  HENTIAN SEBELAH LANCHANG         Arah Barat
89.7  HENTIAN SEBELAH LANCHANG        Arah Timur
98.4  
PERSIMPANGAN LANCHANG
 LALUAN PERSEKUTUAN 236

UTARA

 Kuala Gandah
Pusat Konversasi Kuala Gandah 
 Raub
 Kuala Lipis

SELATAN

 Lancahang
 Karak
 Temerloh
Persimpangan jenis Trumpet
125.9  
PERSIMPANGAN TEMERLOH
 LALUAN PERSEKUTUAN 98

UTARA

 Mentakab
 Jerantut

SELATAN

 Temerloh
 Bera
Persimpangan jenis Trumpet
Jambatan Sultan Ahmad Shah II
PANJANG=700m
Melintasi=Sungai Pahang(Sungai Sematan)
129.3 Templat:Rest area signKAWASAN REHAT TEMERLOH               Arah Timur
130.1 Templat:Rest area signKAWASAN REHAT TEMERLOH               Arah Barat
130.9 STESEN JAMBATAN TIMBANG TEMERLOH Arah Timur
Maran 139.6  
PERSIMPANGAN CHENOR
 LALUAN PERSEKUTUAN 83

UTARA

 Bandar Tun Abdul Razak Jengka
 Universiti Teknologi MARA Pahang(Kampus Jengka) 

SELATAN

 Kampung Awah
 C23Chenor
Pesimnpangan jenis Trumpet
 
162
 HENTIAN SEBELAH MARAN         Arah Timur
163.3  HENTIAN SEBELAH MARAN         Arah Barat
173.6  
PERSIMPANGAN MARAN
 LALUAN PERSEKUTUAN 2

 Maran
Persimpangan jenis Trumpet
187.6  
PERSIMPANGAN SRI JAYA
 LALUAN PERSEKUTUAN 2

 Sri Jaya
 C19Belimbing
Persimpangan jenis Trumpet
Kuantan 216.9  
PERSIMPANGAN GAMBANG
 LALUAN PERSEKUTUAN 222

 Gambang
 Pekan
 Segamat
Persimpangan Jenis Trumpet
192.2 STESEN JAMBATAN TIMBANG SRI JAYA Arah Barat
193.4 Templat:Rest area signKAWASAN REHAT GAMBANG           Templat:Information sign   Arah Barat
193.5 Templat:Rest area signKAWASAN REHAT GAMBANG       {[Surau sign}}   Templat:Information sign   Arah Timur
EXIT 831PERSIMPANGAN GAMBANG BARAT    LEBUHRAYA PANTAI TIMUR(Arah Gambang-Johor Bahru (Fasa 4))

 Pekan
 Rompin
 Taman Negeri Endau-Rompin
 Mersing
 Pasir Gudang
 Johor Bahru
Persimpangan jenis Cloverleaf
Dalam Perancangan
 
234
 HENTIAN SEBELAH KUANTAN         Arah Timur
234.4  HENTIAN SEBELAH KUANTAN         Arah Barat
236.1 STESEN JAMBATAN TIMBANG KUANTAN Arah Timur
239.9  
PERSIMPANGAN KUANTAN
 LALUAN PERSEKUTUAN 231

UTARA

 Bukit Goh
 Sungai Lembing

SELATAN

 C4Kuantan
 Bandar Indera Mahkota
Persimpangan Jenis Trumpet
Pahang Darul Makmur
Sempadan Daerah Kuantan
Sempadan Negeri Pahang-Negeri Terengganu
Terengganu Kemaman Terengganu Darul Iman
Sempadan Daerah Kemaman
248.5  
PERSIMPANGAN JABOR
 JALAN PINTASAN GEBENG

 Aspa Cottage
 Gebeng
 Beserah
 Bandar Al-Muktafi Billah Shah
 Chukai(Kemaman)
Persimpangan jenis Trumpet
Ke  AH141&  AH18
Lebuhraya Pantai Timur
Sempadan Penyelenggaraan ANIH Berhad
Tamat
250.9
Lebuhraya Pantai Timur 2
Sempadan Penyelenggaraan PLUS Berhad
Mula
261 Templat:Rest area signKAWASAN REHAT PERASING         Templat:Bankcard sign       Templat:Information sign *Kawasan rehat dan rawat terbesar dalam rangkaian Lebuhraya Pantai Timur
*Boleh dimasuki dari kedua dua arah
265.9 EXIT 837PERSIMPANGAN... Persimpangan Jenis Trumpet
273.4  
PERSIMPANGAN CHENIH
 JALAN JABOR-JERANGAU

 Bandar Baru Chenih
 Bandar Cerul
Persimpangan Jenis Trumpet
Jambatan Sungai Kemaman
287.1  
PERSIMPANGAN CHUKAI
 LALUAN PERSEKUTUAN 237

 Chukai

 Air Putih

Persimpangan Jenis Trumpet
297 HENTIAN SEBELAH KIJAL Kedua-dua arah, berasingan
305.9  
PERSIMPANGAN KIJAL
 LALUAN PERSEKUTUAN 124

 Bandar Sri Bandi

 Kijal

 Kemasik

 Pelabuhan Kemaman

Persimpangan Jenis Trumpet
319.2  
PERSIMPANGAN KERTEH
 T129Jalan Nyior Cabang

 T129Kemasik  T129Kerteh (Lapangan Terbang (Industri Minyak dan Gas) Kerteh)

Persimpangan Jenis Trumpet
Dungun 331.5  
PERSIMPANGAN PAKA
 LALUAN PERSEKUTUAN 122

 Paka

 Bandar Ketengah Jaya

 Bandar Al-Mukafi Billah Shah

Persimpangan Jenis Cloverleaf
338 KAWASAN REHAT DAN RAWAT PAKA Kedua-dua arah, berasingan
349.3  
PERSIMPANGAN KUALA DUNGUN
 T118JALAN DURIAN MENTANGAU T118Kuala Dungun T118Durian Mentangau T118Lubuk Pauh Persimpangan Jenis Trumpet
365.4  
PERSIMPANGAN BUKIT BESI
 LALUAN PERSEKUTUAN 132

 Bukit Besi

 Bandar Al-Mukafi Billah Shah

 Jerangau

Persimpangan Jenis Trumpet
370 HENTIAN SEBELAH BUKIT BESI Kedua-dua arah, berasingan
Hulu Terengganu 403.8  
PERSIMPANGAN AJIL
 JALAN AJIL-KUALA BERANG

 Ajil

 Wakaf Tapai

 Kuala Berang

 Jerangau

Persimpangan Jenis Trumpet
Jambatan Sungai Terengganu
410.8 KAWASAN REHAT DAN RAWAT AJIL Kedua-dua arah, berasingan
423.3  
PERSIMPANGAN TELEMONG
LEBUHRAYA BUKIT PAYUNG-TELEMUNG

Kuala Telemong

Bukit Payong

Bandar Marang

36Gua Musang
36Tasik Kenyir

Persimpangan Jenis Trumpet
Kuala Nerus 433.3 EXIT 865PERSIMPANGAN KUALA TERENGGANU  JALAN KUALA TERENGGANU-KOTA BHARU

 Kota Bharu

 Jerteh

 Bandar Permaisuri

 Kuala Nerus

 Kuala Terengganu

 Lapangan Terbang Sultan Mahmud

Persimpangan Jenis Trumpet
      AH141LEBUHRAYA PANTAI TIMUR
Tamat
Sempadan LPT Fasa 2- LPT Fasa 3
Sempadan penyelenggaraaan Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) Sdn. Bhd.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting