Sungai Kurram atau Karam / Kurram (Urdu: کرم) terletak di barat laut wilayah Pakistan. Geografi Kurram meliputi Lembah Kurram (Urdu: وادی کرم) yang merupakan lembah yang indah di bahagian barat laut Pakistan tetangga Afghanistan.

Kurram Agency
Map of Federally Administered Tribal Areas with {{{district}}} highlighted
District map of FATA and NWFP - Districts of FATA are shown shown in blue.
Area 3,310 km²
Population (1998)
 • Density
448,310
 • /km²
Headquarters {{{headquarters}}}
Time zone PST (UTC+5)
Established
 • Political Agent
 • Number of Tehsils

 • 1
 • 2
Main language(s) Pashto, Urdu, Persian/Dari, and English.
Website [1]

Sampai tahun 2000, ketika divisi dimansuhkan, daerah Kurram menjadi sebahagian daripada Bahagian Peshawar.Nama ini berasal dari sungai Kurram - sungai yang mengalir sepanjang lembah ini . Lembah di utara dikelilingi oleh pergunungan putih (yang disebut Safed Koh) yang juga membentuk sempadan semulajadi dengan Afghanistan.

Sungai Kurram mengalir di sisi selatan dari pergunungan Safed Koh , dan memasuki Dataran Indus utara Bannu. Mengalir barat ke timur dan melintasi Wilayah Paktia Afghanistan - sempadan Pakistan di Koordinat: 33 ° 49 'LU 69 ° 58'Timur sekitar 80 km barat daya Jalalabad, dan meliputi Indus dekat Isa Khel selepas lebih 320 km . Luas wilayah ini ialah 3.310 km ² . Penduduk mengikut bancian tahun 1998 adalah 448.310 orang. Tumpuan penduduk di Lembah Miranzai dan sempadan Afghanistan, dan dihuni oleh Pashto Turis, suku Turki dan Pathan.Mereka telah menakluk Bangash Pashto sekitar 600 tahun yang lalu. Bahasa suku adalah Pashto . Kebanyakan mereka adalah Shiah. Bahagian timur lembah sekarang dihuni sebahagian besar oleh Sunni Pashto terutama di Mangals , Paras dan sedikit Bangash.


Sejarah sunting

Lembah Kurram pada zaman kuno merupakan jalan langsung ke Kabul dan Gardez. Rute melintasi Kotal Peiwar sejauh 3.439 m sehingga ke Parachinar, tetapi terhalang oleh salji selama beberapa bulan dalam setahun.

Lembah ini sangat baik pengairannya , baik untuk dihuni, dan penuh sesak dengan dibentengi kampung-kampung kecil, kebun-kebun dan rumpun-rumpun, yang latar belakang yang baik diberikan oleh hutan pinus yang gelap dan alpine salji daripada Safed Koh.


Keindahan dan iklim Wadi menarik beberapa Maharaja Mughal Delhi .Sebuah kebun ditanami oleh Shah Jahan. Menurut Gazetteer of Kurram, kekayaan tanah secara berperingkat mengikut keadaan di Turki berubah daripada kehidupan nomad. Chardi Turis yang tampaknya telah menjadi orang pertama yang meninggalkan kehidupan nomad.

Pada awal abad ke-19 Lembah Kurram berada di bawah pemerintahan Kabul. Ekspedisi tentera dihantar untuk mengutip cukai pendapatan. Sehingga 1848 , Turis di bawah kawalan Kabul. . Penduduk Turis, kerana Syiah muslim, tidak pernah menyukai Peraturan Afghanistan.

Selama Perang Afghanistan II, ketika Sir Frederick Roberts dari Kurram Kotal Peiwar ke Kabul. Mereka diberikan kemerdekaan pada tahun 1880.

Pentadbiran Lembah Kurram akhirnya diberikan kepada kerajaan Inggeris, atas permintaan daripada penduduk Turis sendiri, pada tahun 1890.


Akhir-akhir inin kawasan ini aktif dengan kegiatan Taliban. Tentera Pakistan meneruskan usaha menghapuskan gerakan dan kumpulan Al-Qaeda dan Taliban seperti dalam Operasi Rah-e-Nijat di Kurram pada Disember 2009.

Penemuan Arkeologi sunting

Ahmad Hasan Dani telah mencatatkan beberapa temuan di utara Waziristan :Inskripsi Casket Kurram tahun 20, daripada Kurram Valley. "


--Empangan Maulana ==

Empangan Maulana adalah empangan kecil di Safed Koh utara bandar Parachinar. Dekat dengan desa Maulana .Terkenal dengan pemandangan indah.


Empangan Zeran sunting

Empangan Zeran terletak di timur laut Parachinar. Di sini juga terkenal dengan pemandangan indah.

Empangan Ragha Kot Malikhel sunting

Empangan ini terletak di desa Malikhel desa di tepi Sungai Kurram. Ini adalah empangan kecil dan berisi 70.000 ikan. Empangan ini dapat menyediakan air untuk sekitar kawasan 2500 km ² .

Iklim sunting

Iklim Wadi sangat menyenangkan sepanjang tahun di sekitar Lembah Kurram. Pada musim sejuk boleh menjadi sedikit dingin dengan suhu mencapai -20 ' Celsius. Salji di bahagian utara dan barat lembah. Selain itu cuaca yang menyenangkan sepanjang tahun , dengan curah hujan selama musim bunga dan musim panas. Musim gugur dan musim sejuk biasanya kering.

Flaura dan Fauna sunting

Lembah mempunyai pelbagai jenis spesis tumbuhan dan haiwan.

Rgveda sunting

Dalam Rgveda, Kurrum disebutkan sebagai Krumu.

Aktiviti Taliban sunting

Pergerakan Taliban meskipun berjaya menubuhkan kuasa mereka di Lembah Kurram tetapi mula berpecah.

Pada 31 Ogos 2008 sebahagian besar suku Turis menyertai Taliban. Sejak 1985 ketegangan antara Syiah dan Sunni semakin meningkat. Kumpulan oni termasuklah :

  1. Tehrik-i-Taliban pakistan
  2. Lashkar-e-Islam