Liger

kacukan singa dan harimau

Liger [lai-gĕr], simau atau sirimau ialah kacukan singa jantan (Panthera leo) dan harimau betina (Panthera tigris), oleh itu induk-induknya sama genus tetapi berlainan spesiesnya. Nama "liger" jelas berasal dari perkataan Inggeris lion dan tiger. Liger adalah berbeza dari kacukan tiglon (harimau jantan + singa betina). Liger adalah yang terbesar di kalangan semua jenis kucing yang masih wujud kerana menikmati kecergasan hibrid. Haiwan sebegini hanya wujud dalam perkurungan manusia memahdangkan haiwan-haiwan induknya yang digunakan untuk pengacukan pembiakan singa dan harimau asli berasal dari kawasan berlainan, malah dua ekor haiwan spesies sama sekali yang berlainan jenis sekalipun tidak hendak saling berbiak dengan relanya di alam liar.

Liger
Liger jantan (kanan) dan betina (kiri)
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
Plat warna anak kacukan singa dan harimau, Étienne Geoffroy Saint-Hilaire.

Kacukan ini mewarisi sifat kedua-dua spesies induknya, termasuklah membuat bunyi seakan dihasilkan singa dan harimau serta juga mewarisi kebolehan berenang dari harimau dan gemar hidup berkelompok seperti singa. Sungguhpun demikian, liger sering menghadapi pelbagai risiko kesihatan dan bermacam-macam masalah lain.

Tubuh fizikalnya cenderung terbina lebih besar berbanding kedua-dua spesies induknya, tetapi biasanya ini membahayakan harimau betina yang bunting sehingga perlunya melahirkan anak melalui pembedahan Caesarean. Liger biasanya mempunyai jangka hayat yang pendek malah samping mengalami kecacatan sejak lahir dan pelbagai mutasi yang lain.

Lihat juga sunting