Lim Bo Seng (27 April 1909 - 29 Jun 1944) merupakan pejuang/ gerila anti Jepun semasa Perang Dunia II berpangkalan di Singapura dan Tanah Melayu .

Lim Bo Seng
Lim Bo Seng
KelahiranApril 27, 1909
Meilin Town, Nan'an, Fujian, China
Meninggal duniaJune 29, 1944
Batu Gajah Prison, Malaya
KesetiaanForce 136
Tahun perkhidmatan1942-1944
PertempuranOperation Gustavus
AnugerahPosthumously awarded the rank of Major General by the Chinese Kuomintang government

Kehidupan awal sunting

Lim dilahirkan pada tahun 1909 kepada Lim Loh (Lim Chee Gee), kontraktor bangunan yang terkenal,anak ke-11 tetapi anak lelaki pertama dalam keluarga. Pada tahun 1917, Lim datang berhijrah ke Singapura pada usia 16 tahun untuk belajar di Raffles Institution di bawah kerajaan penjajah British . Kemudian di Universiti Hong Kong - jurusan perniagaan .

Pada tahun 1930, Lim berkahwin dengan Gan Choo Neo , wanita dari Singapura . Mereka mempunyai lapan kanak-kanak, salah seorang daripada mereka yang meninggal dunia di peringkat awal. Pada mulanya fahaman Tao , Lim memeluk agama Kristian .

Seorang ahli perniagaan sunting

Lim mewarisi perniagaan bapanya apabila ibu bapanya meninggal dunia pada tahun 1929. Lim bermula dengan menjalankan dua perniagaan - pembuatan batu-bata dan pengeluaran biskut, sebelum bekerjasama dengan saudara-saudaranya untuk menceburi bidang pembinaan bangunan. Lim juga seorang pemimpin muda masyarakat Cina Singapura :Pengerusi Persatuan Industri Bangunan Singapura ; Ahli Lembaga Singapore Chinese Chamber of Commerce ; Ahli Eksekutif dan Pengarah Pendidikan Singapura Hokkien Huay Kuan.

Aktivis Anti-Jepun sunting

Apabila Perang China-Jepun Kedua meletus pada tahun 1937, Lim dan banyak lagi orang Cina di Singapura mengambil bahagian dalam aktiviti anti-Jepun.Mereka memulaukan barangan Jepun dan menyumbang dana untuk menyokong rakan senegaranya mereka dalam menentang penceroboh Jepun di China .

Menjelang akhir 1937, beratus-ratus pemuda Cina bekerja di luar negara China dalam industri milik Jepun di Tanah Melayu dan melancarkan mogok. Pada masa itu, kerajaan Jepun memiliki sebuah lombong bijih timah di Dungun, Terengganu di mana hampir 3,000 buruh Cina bekerja . Bijih timah itu dihantar ke Jepun dan digunakan sebagai bahan mentah untuk mengeluarkan senjata. Lim berpendapat sekiranya pekerja Cina di lombong Dungun melancarkan mogok, Jepun akan mengalami kerugian.Maka dia merancang agar pekerja melancarkan mogok. Sekitar Februari 1938, Lim pergi ke Dungun dengan Chuang Hui-chuan ,Persatuan Anxi Singapura untuk menjalankan rancangan mereka. Chuang pergi ke lombong itu untuk memujuk para pekerja untuk mogok manakala Lim menghubungi polis tempatan dan mendapat sokongan mereka. Pada awal bulan Mac, Lim dan Chuang mencapai kejayaan apabila pekerja meninggalkan lombong dan mengikuti mereka ke Singapura. Pada 11 Mac 1938, Lim dan komuniti Cina Singapura telah mengadakan satu majlis mengalu-alukan untuk para pekerja, yang kemudian ditempatkan semula dan mendapati pekerjaan di Singapura.

Pada bulan Disember 1941, Lim menganjurkan kumpulan sukarelawan untuk menentang Jepun, yang mara ke arah Asia Tenggara. Sukarelawan memberi tentangan sengit terhadap penceroboh Jepun semasa Perang Singapura pada bulan Februari 1942.

Force 136 sunting

Pada 11 Februari 1942, Lim meninggalkan Singapura dan mengembara ke Sumatera dan terus ke India.. Beliau merekrut dan melatih beratus-ratus ejen rahsia melalui misi perisikan tentera dari China dan India. Beliau telah menubuhkan pasukan gerila Sino-British Force 136 pada pertengahan-1942 bersama-sama dengan Kapten John Davis.

Operasi Gustavus sunting

Operasi Gustavus bertujuan untuk menubuhkan rangkaian pengintipan di Malaya dan Singapura bagi mengumpul risikan mengenai aktiviti Jepun.Mereka dapat membantu pihak British dalam perancangan mereka dengan nama kod Operasi zip .

Pada 24 Mei 1943, kumpulan pertama ejen Force 136 dengan nama kod Gustavus I dan diketuai oleh Kapten Davis, tiba di Perak melalui kapal selam Belanda.Pada bulan September dan November 1943, memindahkan bekalan dan kakitangan dari Gustavus IV dan V.Gustavus II dan III, di bawah Kapten Richard Broome , tiba pada 25 Jun dan 4 Ogos 1943 .Lim tiba di Tanah Melayu pada 2 November 1943 sebagai sebahagian daripada Gustavus V. Beliau mengembara dengan nama samaran Tan Choon Lim untuk mengelakkan dikenali Jepun - ahli perniagaan.

Kenalan Perak, Davies dan Lim bekerjasama dengan Major Freddie Chapman , yang merupakan sebahagian daripada unit British yang menjalankan serangan kecil-kecilan terhadap Jepun semasa pendudukan . Mereka juga bertemu pejuang gerila Tentera Rakyat Malaya Anti-Jepun, termasuk Chin Peng dan Lai Tek.Perjanjian pertukaran untuk senjata, bekalan dan latihan .Salah satu daripada kedai-kedai Cina di Ipoh , Jian Yik Jan, telah digunakan sebagai lokasi pengintipan .Komunikasi di antara ejen-ejen melalui mesej dalam tiub ubat gigi kosong, ikan masin dan diari.

Operasi Gustavus gagal .Gerila komunis telah ditawan oleh Jepun pada bulan Januari 1944, yang mendedahkan kewujudan operasi mengintip di Pulau Pangkor . Jepun melancarkan operasi besar-besaran pengintipan di pulau itu pada akhir Mac 1944, lebih 200 tentera di pulau itu. Pada 24 Mac, Kempeitai Jepun menahan seorang nelayan, Chua Koon Eng di Teluk Murrek di pantai Perak. Chua bekerja di Pulau Pangkor apabila Li Han-Kwang Force 136 menghampiri beliau dan meminta untuk menggunakan bot untuk komunikasi mereka. Chua disoal-siasat. Li kemudiannya ditawan oleh Jepun dan beliau mengesahkan maklumat Force 136 di bawah penyeksaan dan kemudian mula berpura-pura kerjasama dengan Jepun untuk melarikan diri. Seluruh rangkaian perisik telah dimusnahkan oleh 31 Mac 1944, dan tidak didirikan semula sehingga Februari 1945.

Tangkap dan kematian sunting

Lim telah ditangkap oleh Jepun di bawah Marsyal Ōnishi Satoru ketika sekatan jalan raya di Gopeng pada keesokan harinya. Lim telah dibawa ke ibu pejabat Kempeitai untuk soal siasat dan beliau enggan memberikan apa-apa maklumat tentang Force 136 walaupun teruk disiksa.Sebaliknya, beliau membantah layanan buruk kawan-kawannya di dalam penjara. Dia jatuh sakit dengan disentri dan terbaring di tempat tidur menjelang akhir Mei 1944. Lim meninggal dunia pada awal pagi pada 29 Jun, 1944. Beliau kemudiannya dikebumikan di belakang Penjara Batu Gajah . Selepas Jepun menyerah kalah, isteri Lim, Gan Choo Neo, telah dimaklumkan mengenai kematian suaminya oleh paderi Sekolah St Andrew. Gan mengembara dengan anak sulungnya untuk membawa suaminya.

Mendiang Lim tiba di Stesen kereta api Tanjong Pagar di Singapura pada 7 Disember 1945.Satu perarakan besar diadakan oleh pegawai-pegawai British dan ahli perniagaan terkemuka, dari Stesen Hock Ann Kilang Biskut di Upper Serangoon Road, melalui Armenian Street. Pada hari yang sama, perkhidmatan memorial bagi Lim telah diadakan di Tong Library of Persatuan Kuomingtang di Singapura.

Pengkebumian telah diadakan pada 13 Januari 1946 di City Hall. Mayat Lim telah diangkut di dalam keranda ke MacRitchie Reservoir untuk dikebumikan dengan penghormatan tentera. Lim, selepas kematian dianugerahkan pangkat Mejar Jeneral oleh Kerajaan Kebangsaan Cina.

Media penampilan sunting

Lim diketengahkan sebagai protagonis semi-fiksyen dalam drama 1997 di televisyen Singapura Harga Damai . Pelakon Rayson Tan memainkan peranan Lim Bo Seng.

Rujukan sunting

  • Cheah Boon Kheng (2012). Red Star Over Malaya. NUS Press. ISBN 9789971695088.

Nota kaki sunting