Lingkungan Suara
Suara Wanita
Soprano
Mezzo-soprano
Kontralto (atau Alto)

Suara Lelaki

Kauntertenor (Alto atau Mezzo)
Tenor
Baritenor
Bariton
Bariton-bes
Bes

Kaitan

Sopranis
Kastrato

Suara manusia boleh diklasifikasikan mengikut lingkungan suara (atau julat suara) individu menerusi pic atau nada yang tertinggi dan terendah yang boleh dibuat.

Kejituan lingkungan suara sunting

Lingkungan suara atau vokal ialah sesuatu yang agak sukar untuk diperjelaskan kejituannya dan sebegitu juga bukanlah senang untuk membandingkan lingkungan suara penyanyi-penyanyi untuk genre-genre yang berlainan. Kualiti tonal suara untuk menentukan jenis-jenis suara juga sepenting lingkungan nota muzik.

Definasi di atas ialah sebuah penjelasan yang terlalu umum untuk lingkungan suara. Ia bermaksud sebagai perbandingan untuk nota tertinggi dan terendah yang boleh dihasilkan oleh suara. Penjelasan umum ini walau bagaimanapun, selalunya tidak boleh dimaksudkan sebagai penjelasan untuk erti sebenar “lingkungan suara” secara amnya. Hal ini adalah kerana sesetengah nota yang boleh dihasilkan oleh suara tidak dianggap sebagai “kegunaan untuk muzik” untuk beberapa sebab tertentu. Seperti contohnya, apabila dibincangkan mengenai lingkungan suara seorang penyanyi opera lelaki, penggunaan pic falseto tidak boleh diambil kira kerana ia tidak digunakan dalam nyanyian opera. Penyanyi “du-wop” lelaki dan juga penyanyi koir lelaki pula menggunakan banyak pic falseto, oleh itu penggunaan nada tinggi melalui falseto ini dikira dalam definasi lingkungan suara mereka.

Oleh sebab ini, apabila perbincangan mengenai lingkungan suara dibuat, penjelasan dan penggunaan yang tepat amat penting untuk menentukan lingkungan suara perlu ditekankan. Sebagai contohnya, boleh dikatakan bahawa seorang penyanyi lelaki mempunyai dua dan satu oktaf setengah dalam suara penuh dan tambahan satu oktaf setengah dalam falseto.

Untuk penyanyi wanita pula, boleh dikatakan bahawa penyanyi tersebut mempunyai lingkungan penuh dua oktaf ditambahkan dengan tiga major di bawah dua yang hanya senang didengari dengan tambahan amplifikasi. Walau bagaimanapun, sehingga kini, masih tidak ada satu piawaian untuk klasifikasi luar daripada bidang muzik klasikal begitu juga dengan jenis nyanyian bukan amplifikasi.

Lingkungan suara dalam muzik klasikal sunting

Lingkungan suara ialah sesuatu yang amat penting dalam muzik klasikal (opera). Dalam opera, dua pertimbangan yang dianggap sebagai prinsip pemilihan ialah kualiti suara dalam lingkungan suara yang konsisten dan mempunyai kebolehan untuk menyebut sebutan nyanyian yang jelas dalam pic yang tinggi melebihi bunyi muzik orkestra (tidak semestinya nada yang tinggi sahaja tetapi kekerapannya agak tinggi untuk pemegang watak utama lelaki dan wanita). Oleh sebab ini, lingkungan suara penyanyi lelaki opera ditimbang dengan nada pic yang dihasilkan dalam suara penuh tanpa penggunaan falseto yang menghasilkan nada suara yang keras berbanding dengan nota rendah penyanyi-penyanyi lelaki genre lain.

Pertimbangan untuk lingkungan suara penyanyi opera wanita pula agak berlainan dan lebih bebas. Kriteria yang sama juga digunakan untuk ini tetapi wanita yang memiliki suara yang paling tinggi (penyanyi soprano) sesekali boleh juga membentuk daftar tingkat flageolet untuk mencapai nota tertinggi walaupun ia sedikit sebanyak mengubah warna bunyi suara penyanyi tersebut. Walau bagaimanapun, sekiranya penyanyi tersebut tidak boleh menyampaikan pic dengan betul, suara beliau tidak dikira sebagai berada dalam lingkungan suara tersebut.

Muzik koral dianggap sebagai kurang tegas berbanding dengan opera. Berlawanan dengan opera, koral mengamalkan nyanyian beramai-ramai menjadikan suara individu sebagai kurang penting dan tidak jelas. Sebagai contoh, nyanyian koral boleh juga menyanyikan nota yang rendah sepertimana nota yang dibuat untuk persembahan nyanyian opera. Walaupun sebenarnya tidak ada penyanyi dalam kumpulan koir tersebut yang mampu menyanyikan nada serendah itu, namun apabila sekumpulan penyanyi menyanyi beramai-ramai, nada serendah begitu boleh dihasilkan.

Dalam muzik koral, lingkungan suara kebiasaannya dipecahkan tidak mengikut tiga bahagian penyanyi mengikut jantina seperti nyanyian opera, tetapi dipecahkan mengikut dua bahagian untuk lelaki dan wanita seperti – soprano, alto, tenor, bes atau empat bahagian untuk satu jantina seperti soprano 1, soprano 2, alto 1, alto 2, tenor 1, tenor 2, bes 1 (atau bariton), bes 2.

Klasifikasi lingkungan suara dalam muzik klasikal solo sunting

Lingkungan suara mengikut nota paparan keyboard
 
Soprano
 
Alto
 
Tenor
 
Bes

Klasifikasi lingkungan suara di bawah kebiasaannya digunakan dalam muzik klasikal untuk suara tertinggi dan terendah. Ia lebih merupakan senarai asas kerana lingkungan suara yang sebenar berlainan daripada seseorang penyanyi kepada yang lain. [1]

Lingkungan asas (kebiasaannya digunakan):

Lingkungan fizikal suara (berlainan daripada setiap penyanyi; tidak termasuk penggunaan falseto - teknik pemalsuan suara):

(Penggunaan falseto boleh melanjutkan lingkungan suara penyanyi lelaki untuk naik satu oktaf ke atas dan penggunaan flaggelio boleh melanjutkan lingkungan suara penyanyi wanita untuk naik menghampiri satu oktaf ke bawah)

Lingkungan empat yang pertama kebiasaannya dinyanyikan oleh penyanyi wanita dan tiga yang terakhir adalah untuk penyanyi lelaki. Lelaki yang memiliki suara yang tinggi dirujukkan sebagai kauntertenor dan ketinggian suara kauntertenor diletakkan bersamaan dengan senarai empat yang pertama. Penyanyi soprano lelaki dikenali sebagai sopranis dan kebiasaannya menpunyai suara yang lebih tinggi daripada penyanyi soprano wanita. Kontralto dahulunya dikenali sebagai penyanyi tenor tetapi kini tidak lagi digunakan dan digalakkan penggunaanya. Amat jarang untuk penyanyi lelaki kini mempunyai atau menyanyikan bahagian lingkungan suara penyanyi wanita.

Pengaruhan lingkungan suara sunting

Jenis vokal dalam lingkungan suara di atas selalunya boleh dicapai melalui latihan atau bakat semulajadi, namun ia juga boleh terjadi atau berubah mengikut perubahan fisiologi. Contoh yang paling ketara ialah penyanyi kastrato yang dikembirikan semasa kecil (lelaki) untuk meninggikan suara dan juga untuk merendahkan suara melalui penghisapan rokok atau tembakau.

Peranan dalam opera sunting

Mezzo-soprano jarangkali menyanyikan peranan yang ditulis untuk penyanyi soprano seperti contoh untuk peranan Lady Macbeth, Santuzza, Isolde begitu juga sebaliknya seperti peranan Carmen, Rosina, Marina. Keadaan ini bertujuan untuk menghasilkan kesesuaian suara dalam nota muzik yang ditulis berdasarkan jenis suara. Kebiasaannya, para penggubah menerangkan jenis-jenis suara yang sesuai untuk peranan-peranan yang diberikan. Tetapi ia bukanlah semudah itu, seperti contoh penggubah legenda Giuseppe Verdi yang tidak membezakan "mezzo-soprano" dan "alto". Penggubah-penggubah awal termasuk Wolfgang Amadeus Mozart langsung tidak membezakan kategori-kategori soprano dan menganggap mezzo-soprano sebagai soprano.

Cara lain untuk menentukan jenis suara yang sesuai ialah jenis muzik ensembel atau koral dengan membahagikan tiga bahagian wanita seperti (soprano), mezzo-soprano (soprano 2) dan alto (atau seorang mezzo-soprano).

Peranan “Carmen” (penyanyi mezzo-soprano) untuk opera Carmen contohnya, menyanyikan nota rendah untuk bahagian nyanyian trio Frasquita-Mercedes-Carmen. Oleh sebab itu, penggubah Bizet sebenarnya tidak pernah mencadangkan lagu itu untuk seorang penyanyi soprano tetapi untuk seorang mezzo-soprano atau alto. Walau bagaimanapun, kebanyakan penyanyi soprano boleh menyampaikan peranan tersebut dengan baik. Jenis suara penyanyi sebenarnya bergantung kepada bakat dan repertoir masing-masing.

Lingkungan suara dalam muzik popular sunting

Lingkungan suara dalam muzik popular kebiasaannya adalah lebih bebas dan mudah berbanding dengan muzik klasikal. Ini adalah kerana penggunaan amplikasi menjadikan ia lebih mudah bagi penyanyi-penyanyi muzik popular untuk menghasilkan pic muzik yang lebih rendah berbanding dengan penyanyi muzik klasikal. Warna suara yang konsisten juga kurang penting untik penyanyi-penyanyi muzik popular.

Penyanyi-penyanyi muzik popular mempunyai kebabasan penuh dalam penyampaian melodi untuk lagu-lagu mereka termasuk penggunaan falseto/flaggelio yang diterima ramai oleh para pendengar dan para penyanyi sendiri. Ini termasuklah penggunaan suara dalam yang keras atau penggunaan nota flageolet (merujuk kepada register nyanyian berbisik di tahap tinggi). Pendek kata, penyanyi-penyanyi muzik popular tidak terikat dengan apa-apa piawaian dalam nyanyian dan boleh menyampaikan lagu dalam apa-apa sahaja cara yang disukai dan diterima ramai. Walau bagaimanapun, kepentingan lingkungan suara adalah berbeza-beza dalam muzik popular. Genre “punk” sebagai contoh kurang mengendahkan kemahiran dan lingkungan suara sama sekali. Begitu juga dengan pementasan muzikal yang memerlukan skill nyanyian tetapi kurang melihat kepada lingkungan suara penyanyi.

Frekuensi suara sunting

Dalam kiraan frekuensi, suara manusia adalah dalam lingkungan 250Hz hingga 3kHz, diukur untuk suara semulajadi lelaki dan wanita. Walau bagaimanapun, rekod dunia melaporkan terdapat suara tertinggi dan terendah manusia yang menjangkaui luaran lingkungan ini sehingga melebihi lingkungan pendengaran manusia.

Rekod dunia untuk lingkungan suara yang melampau sunting

Seperti yang dinyatakan di atas, terdapat sesetengah suara melampau yang jarang dipunyai oleh penyanyi-penyanyi di dunia. Pada tahun 2006, buku rekod Guinness melaporkan beberapa kategori orang yang mempunyai suara ekstrim seperti yang tersenarai di bawah:

Wanita

  • Lingkungan terbesar: Lapan oktaf G2-G10, Georgia Brown, dari Brazil (Lihat di sini)
  • Nota vokal tertinggi : G10 (25087Hz), Georgia Brown, dari Brazil

Lelaki

  • Lingkungan terbesar: Enam oktaf, Tim Storms, dari USA (Lihat di sini)
  • Nota vokal tertinggi : C#8, Adam Lopez, dari Australia (Lihat di sini)
  • Nota vokal terendah : B-2 (minus 2, 2 oktaf di bawah grand staff) (7.7Hz), Tim Storms, dari USA

Rujukan sunting

Pautan Wikipedia Bahasa Inggeris sunting

(Untuk pemahaman lanjut)

Pautan luar sunting