Little Portugal, Toronto

Little Portugal (lebih sesuainya Portugal Village, menurut dengan tanda-tanda jalan) adalah sebuah kawasan kejiranan dan enklaf etnik di Toronto, Ontario, Kanada. Ia terletak barat dari pusat bandar di "Old" City of Toronto. Ia dibatasi di barat dengan Lansdowne Avenue, di utara dengan College Street, di timur dengan Ossington Avenue dan di selatan dengan CNR/CPR mainline railway tracks. Kawasan ini utamanya tempat kediaman, dengan bisnes-bisnes Portugis di sepanjang Dundas Street West dan College Street. Kawasan barat Dufferin Street sebahagian dari bekas Town of Brockton. Kawasan di timur Dufferin dan selatan Dundas Street juga digelar 'Beaconsfield Village' bermula pada hari-hari subbahagian lot di kawasan ini.

Little Portugal
Kawasan kejiranan
St. Helen's Church
St. Helen's Church
Lokasi Little Portugal
Negara Kanada
Wilayah Ontario
BandarToronto Toronto
Ditambah1884 ke dalam City of Toronto

Ciri sunting

Little Portugal adalah sebuah kawasan lebih banyak tempat kediaman. Kumpulan etnik terbesar adalah Portugis dan bilangan hadapan gedung Portugis terletak di sepanjang College Street dan Dundas Street, memberikan kawasan ini namanya. Ada suatu stok halus rumah-rumah pertengahan abad.

Jalan-jalan utama sunting

Dundas Street Barat adalah sebuah jalan utama empat lorong arah timur-barat melalui pusat kawasan kejiranan. Dari Ossington Avenue barat jalan ini digelar Rua Açores. Ada muka hadapan gedung di sepanjang jalan dan dasarnya bisnes-bisnes tempatan. College Street Barat adalah sebuah jalan utama empat lorong lebih kurang suku batu utara Dundas menemu Dundas di belah barat hanya baratnya Lansdowne Avenue. Ia mempunyai muka hadapan gedung-gedung di sepanjang panjangnya. College Street mempunyai beberapa kawasan restoran-restoran Portugis dan bar timur dan barat Dufferin Avenue.

Pada 2006, bisnes-bisnes di Dundas Street dari denai-denai CNR di barat ke Rusholme Road di timur mengatur 'Dundas West Business Improvement Area.'[1] Pada 2007, 'Little Portugal Business Improvement Area' telah dibentukkan untuk bahagian bisnes-bisnes di sepanjang Dundas Street dari Rusholme Road (hany timurnya Dufferin) ke Roxton Road (satu blok timur Ossington) di timur.[2]

Pengangkutan sunting

Kawasan ini dikhidmat baik dengan TTC. Ada 505 dan 506 landasan trem di sepanjang Dundas dan College. Ada laluan-laluan bas utara-selatan di Lansdowne, Dufferin, dan Ossington.

Rekreasi sunting

A major hub of activity in the area today is McCormick Park, home to McCormick Recreation Centre and Arena on Brock Avenue. This area has long been a focal point for youth living in the area.


Demografi sunting

Kawasan ini mempunyai banyak penduduk latar belakang Portugis dan lebih baru-baru ini orang Brazil.[3] Ada juga banyak bisnes-bisnes orang Asia, terutamanya yang ada akar Vietnam dan/atau Cina.

Sekolah sunting

  • Shirley Street Public School - sekolah rendah pertama
  • Alexander Muir/Gladstone Avenue Public - sekolah rendah dan menengah pertama

Rujukan sunting

  1. ^ "City of Toronto: Business Improvement Areas (BIAs) - Dundas West BIA". City of Toronto. Dicapai pada 03-11-2010. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  2. ^ "City of Toronto: Business Improvement Areas (BIAs) - Little Portugal BIA". City of Toronto. Dicapai pada 03-11-2010. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  3. ^ "Social Profile #2 - Neighbourhoods, Language & Ethnicity" (PDF). City of Toronto. Dicapai pada 2009-02-10.

Pautan luar sunting