Louis XVII dari Perancis

Louis XVII dari Perancis (27 Mac 1785 - 8 Jun 1795) adalah putera Raja Louis XVI dari Perancis dan Marie Antoinette, namun tidak pernah benar-benar menjadi Raja Perancis.

Foto potret Louis XVII tahun 1792 karya Alexander Kucharski

Pada masa Revolusi Perancis, Raja Louis dipenjarakan bersama dengan ayah bondanya. Sebagai putera tertua yang masih hidup, dia dinyatakan sebagai Raja Perancis pada 28 Januari 1793 oleh pak ciknya Louis-Stanislas-Xavier, yang sendiri dalam pengasingan di Hamm, di Dortmund, Jerman. Pernyataan tersebut tidak mempunyai kekuasaan kerana Perancis saat itu merupakan sebuah republik. Tetapi saat Perancis dan Eropah menerima Louis-Stanislas-Xavier sebagai Louis XVIII dari Perancis pada tahun 1815, pemberian angkanya menunjukkan diakuinya hak-hak Louis XVII.

Apabila kerabat diraja dipenjarakan, Louis XVII dipisahkan dari ibunya dan saudara-saudaranya pada musim panas tahun 1793 untuk menghindarkan upaya pembebasan yang dilakukan pendukung kerajaan. Dia meninggal sendirian pada Jun 1795 di penjaranya. Secara rasmi dia dilaporkan meninggal akibat penyakit yang kini dikenal sebagai tuberkulosis. Sesuai tradisi kerajaan, jantungnya dikeluarkan oleh doktor dan diawetkan dalam alkohol. Tubuhnya dikuburkan dalam pemakaman umum.

Setelah kematiannya, ada yang mengatakan bahawa tubuh tersebut bukan Louis XVII, sehingga banyak yang mendakwa bahawa mereka adalah Louis XVII.

Jantungnya kini dikuburkan di Basilika Saint-Denis, di luar Paris.