[1]Luncur air,melancar atau surfing (bahasa Inggeris: surfing) ialah satu sukan air permukaan yang melibatkan penunggang ombak, dirujuk sebagai "peluncur air" atau "surfer" (bahasa Inggeris: surfer), menaiki hadapan atau permukaan dalaman ombak bergerak, yang biasanya membawa peluncur air ke arah pesisir. Ombak sesuai untuk luncur air terutamanya dijumpai di lautan, tetapi juga boleh dijumpai di tasik atau di sungai dalam benetuk ombak berdiri atau bena. Walau bagaimanapun, peluncur air juga boleh digunakan menggunakan ombak buatan manusia seperti yang daripada olak bot dan ombak dicipta di dalam kolam ombak buatan.

Seorang peluncur air di Cayucos Pier, Cayucos, California.
Seorang peluncur air menaiki ombak sehingga pecah.

Istilah "luncur air" atau "surfing" merujuk tindakan penaikan ombak, tanpa mengira ombak dinaiki dengan papan atau tanpa papan, dan tanpa mengira gaya digunakan (bodoh atau biasa). Orang asli Pasifik, contohnya, meluncur ombak di atasa alaia, paipo, dan kraf lain sebegitu, dan melakukannya di atas perut dan lutut. Takrifan zaman moden luncur air, walau bagaimanapun, paling kerap merujuk peluncur air menaiki ombak dengan berdiri di atas papan luncur air; ini juga dirujuk sebagai luncur air berdiri. Satu keragaman luncur air berdiri ialah main papan kayuh. Satu lagi bentuk prominen luncur air di lautan kini ialah main papan badan, apabila peluncur air menaiki ombak sama ada di atas perut, di atas lutut, atau kadang-kadang berdiri di atas papan badan. Jenis lain luncur air termasuk main papan lutut, main tikar luncur air (menaiki tikar boleh kembung), kerajang. Luncur air badan, apabila ombak diluncur tanpa papan, menggunakan badan peluncur air sendiri untuk mengangkap dan menaiki ombak, adalah sangat biasa dan dianggap oleh sesetengah sebagai bentuk luncur air termurni.

Tiga subbahagian utama dalam luncur air berdiri ialah main papan panjang, main papan pendek, dan luncur air kayuh berdiri (SUP), dan ketiga-tiga ini mempunyai beberapa perbezaan besar, termasuk reka bentuk dan panjang papan, gaya naik, dan jenis ombak yang dinaiki.

Dalam luncur air tunda (paling kerap, tetapi tidak eksklusif, berhubung kait dengan luncur air ombak besar), kenderaan air bermotor, seperti lancang air peribadi, menunda peluncur air ke hadapan ombak, membantu peluncur air memadani kelajuan lebih tinggi ombak besar, yang secara amnya kelajuan lebih tinggi daripada yang boleh diperoleh oleh peluncur air rejang sendiri. Sukan berkaitan dengan luncur air seperti main papan kayuh dan perkayakan laut tidak memerlukan ombak, dan sukan perolehan lain seperti luncur air layang-layang dan luncur air angin bergantung terutamanya pada angin untuk kuasa, tetapi kesemua platform ini juga mungkin digunakan untuk menaiki ombak. Baru-baru ini dengan kegunaan bot V-drive, luncur air olak, yang melibatkan seseorang meluncur olak bot, telah muncul. Buku Rekod Dunia Guinness mengakui ombak 78 kaki (23.8 m) dinaiki oleh Garrett McNamara di Nazaré, Portugal sebagai ombak terbesar yang pernah diluncur.[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Surfer rides World Record 78 foot wave". BBC News. 12. Dicapai pada 29 Januari 2013. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Check date values in: |date= dan |year= / |date= tidak padan (bantuan)

Pautan luar sunting

Templat:Luncur air Templat:Program Sukan Dunia Templat:Sukan ekstrem