Lungi

istilah kain pelikat Asia Selatan

:Untuk sereban Afghan, lihat pula lungee

Seorang budak lelaki dalam kampung Narail, Bangladesh memakai lungi dengan simpulan memulas yang mudah. Foto dari http://laporte.uchicago.edu
Seorang budak lelaki dari Dhaka memakai lungi tradisional dan memegang lungi berwarna-warni.

Lungi, juga digelarkan sarung, adalah pakaian yang dipakai di keliling pinggang di India, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar (terdahulunya Burma), Brunei, Indonesia, Malaysia, Singapura, Tanduk Afrika dan Semenanjung Arab. Ia khususnya masyhur di rantau-rantau di mana kepanasan dan kelembapan menyebabkan cuaca yang kurang bagus untuk seluar.

Reka bentuk sunting

Tidak seperti dhoti, di mana adanya garus lurus seperti kertas, lingu dijahit ke dalam bentuk tiub seperti skirt. Meskipun, lungi "buka" lebih murah diadakan dalam dimensi serupa tanpa dijahit ke dalam bentuk tiub. Lungi dewasa piawai adalah 115sm pada ketinggian dan 200sm pada panjangnya, apabila dibuka. Dhoti kanak-kanak juga ada pada lebih kurangnya 2/3 pada saiz ini. Ia biasanya ditenun dari kapas dalam pelbagai reka bentuk dan warna. Lungi sutera diadakan untuk tujuan majlis upacara seperti perkahwinan. Kebanyakan gaya umum sama ada berwarna pepejal atau plaid, mencerminkan kemudahan relatif dan pengesanan kos menghasilkan corak-corak ini pada mesin tenun bertenaga. Biru adalah khususnya masyhur, sejak ia pudar pada nada memuaskan bertentangan dengan warna lain. Dengan tidak menghiraukan reka bentuk atau warna, lungi sering digariskan di atas dan bawah dengan jalur hitam/putih mengandungi tenunan diperkukuhkan untuk mencegah pergaduhan.

Kegunaan sunting

 
Sekumpulan lungi dibeli di Dhaka, Bangladesh, menunjukkan balutan asal.

Tergantung pada tradisi tempatan, lungi dapat dipakai oleh lelaki dan wanita. Mereka dipasangkan dalam pelbagai cara, dan dapat digunakan dalam berlainan aktiviti kebudayaan, berlingkungan dari hidup seharian biasa ke majlid upacara yang panjang lebar. Untuk tujuan seharian, "simpulan dua kali" adalah masyhur, di mana dua sudut dalam tepi bahagian atas dibawakan sama dan ditwistkan dua kali, dengan yang hujungnya disisip di pinggang. Meskipun, ia juga umum untuk para pemakai untuk hanya megikat suatu "simpulan pretzel" dua kali dari 2 sudut di sempadan bahagian atas, yang menghasilkan suatu simpulan yang terkawal. Panjang lungi dapat diadjusted, contohnya, dengan menyisipkan lungi di pinggang dan membuatnya menyerupai skirt pendek.

 
Sempadan lungi Bangladesh, menunjukkan hitam & putih diperkukuhkan sempadan tenun untuk mengurangkan percanggahan.

Perbezaan rantau sunting

Bangladesh sunting

Lungi (Benggali: লুঙ্গি /luŋgi/) adalah pakaian yang terumum lihat pada lelaki Bangladesh, walaupun ia tidak biasanya dipakai pada majlis upacara rasmi. Di Bangladesh, lungi dipakai oleh lelaki, hampir secara umum di dalam dan juga di luar. Tartan, kapas, batik, atau sutera yang reka bentuk teliti juga sering disampaikan sebagai hadiah ke pengantin lelaki di suatu perkahwinan Bengal. Lungi Bangladesh yang kebiasaan adalah suatu bentuk bertiub tidak seam, ditentangkan dengan sehelai kain yang dipakai di bahagian lain Asia Selatan dan Tenggara. Di Bangladesh, industri lungi dipesatkan di Khulna. Wanita Bengal mengikut adat tidak memakai lungi, walaupun wanita puak bukan Bengal memakai pakaian mirip di sesetengah bahagian Bangladesh tenggara.

Myanmar sunting

Di Myanmar, lungi digelarkan longyi dalam Bahasa Burma. Untuk lelaki, lungi dikenali sebagai paso, dan untuk wanita, ia dikenali sebagai htamain. Lungi dari lain bahan, termasuk kapas dan sutera, dipakai untuk perayaan tidak rasmi dan rasmi.

Somalia sunting

Di Somalia, sarong lungi dirujukkan sebagai macawis. Ia secara umum dipakai oleh lelaki Somali sebagai pakaian kasual. Warna tradisional macawis adalah putih tidak bercorak. Meskipun, oleh kerana perdagangan dengan kepulauan Asia Tenggara dan subbenua India dan juga lokasi Somalia di Jalan Rempah, gaya Asia tenggara berwarna-warni telah diperkenalkan ke negara.

India sunting

Di India, adat di belakang memakai lungi berbeza mengikut negeri.

Di Kerala, lungi, biasanya berwarna-warni, dan diadakan dalam berlainan reka bentuk, dipakai oleh lelaki dan wanita. Pekerja buruh kasar menggunya sebagai pakaian pekerjaan. Lungi dalam warna putih yang tidak bercorak, dan dikenali sebagai mundu, sering mempunyai sulaman emas, khususnya di panjang sempadan, dikenali sebagai kasavu, yang dipakai pada upacara perayaan seperti perkahwinan, perayaan berpesta, dsb. Mundu berwarna saffron juga dikenali sebagai kaavi munde. Lelaki biasanya menyisipkan mundu atau lungi mereka dengan bahagian bawah pakaian ditarik atas dan diikat balik ke pinggang. Ini akan membuat mundu atau lungi hanya menutupi tubuh dari pinggang ke lutut.

Di Karnataka, lungi diwarnakan sedangkan kain warna putih tidak bercorak dilipat dua kali mirip dengan lungi digelarkan panche, yang dipakai sewaktu majlis upacara rasmi. Ini juga digunakan di Orissa, Andhra Pradesh, Uttar Pradesh.

Di Tamil Nadu, hanya lelaki memakai pakaian ini, digunakan dalam fesyen mirip dengan yang pada Kerala. Ia juga digelarkan Kaili atau Saaram/Chaaram di Tamil Nadu selatan. Umat Islam Tamil Nadu didatapi menggemari Lungi berwarna putih pada majlis upacara rasmi

Di Punjab (belah Pakistan dan India), lungi dipakai oleh lelaki dan wanita.

Di Bengal Barat dan Bihar lungi secara asas suatu pakaian rumah untuk lelaki dari semua kelas masyarakat. Lungi juga dipakai oleh orang yang menjalan kerja buruh kasar.

Yemen sunting

Di Yemen, pakaian digelarkan Futah dan dipakai oleh lelaki dari semua umur.

Brunei, Indonesia, Malaysia & Singapura sunting

Di rantau ini orang Melayu dan India Muslim memakai sarung yang mirip dengan Lungee. Meskipun istilah Lungi tidak digunakan.

References sunting

Lihat pula sunting