Lupin III vs Detektif Conan

Lupin III vs Detektif Conan (Jepun: ルパン三世VS名探偵コナン, Hepburn: Rupan Sansei Vāsasu Meitantei Konan) adalah karya bersama dari anime bersiri Lupin III dan Detektif Conan. Ia telah disiarkan pada 27 Mac 2009. Pada bulan Disember 2013 akan akan keluarkan dalam bentuk filem iaitu Lupin III vs Detective Conan The Movie.

Lupin III vs Detektif Conan
Diedarkan olehVap
Tarikh tayangan
27 Mac 2009 (2009-03-27)
NegaraJepun
BahasaBahasa Jepun

Plot Cerita sunting

Ratu Sakura, berdaulat kerajaan Eropah Vespania, dibunuh semasa keluar memburu. Semua tanda-tanda menunjukkan bahawa dia tidak sengaja ditembak oleh anak lelakinya, Putera Gill, yang sebaik bunuh diri, diatasi dengan rasa bersalah.

Tajuk pewaris takhta Vespania berikan oleh Puteri Mira, seorang gadis yang sukar yang agak mementingkan diri sendiri. Upacara penobatan diancam oleh gerakan yang semakin popular yang percaya Puteri Mira tidak layak untuk mentadbir. Duke Keith, ketua Commons, membuat Daisuke Jigen, jurulatih bekas tentera tetap, seorang pengawal peribadi puteri.

Pada masa yang sama, Lupin mencapai Vespania; pelan beliau dan Jigen adalah untuk mendapatkan tangan mereka di atas mahkota untuk Permaisuri Realm itu.

Untuk meningkatkan populariti puteri ', perjalanan di sekitar Jepun dianjurkan. Perayaan diadakan di Grand Hotel West City Tama. Kogoro Mouri dan Conan Edogawa turut hadir. Pada parti, Conan mendedahkan satu cubaan untuk meracuni puteri. Puteri mahu tidak lebih daripada untuk melarikan diri dari keadaan dirinya, jadi dalam kekeliruan yang berikut, beliau sneaks jauh. Conan notis ini, dan berikut beliau.

Dia bertemu dengan Ran Mouri, yang pulang dari kelas malam. Beliau mencatatkan persamaan dalam penampilan mereka, dan memutuskan untuk bertukar tempat dengan dia. Berlari, berpakaian seperti puteri, kembali ke hotel dan menjelaskan apa yang berlaku. Duke Keith, untuk mengelakkan insiden diplomatik dengan Jepun, pasukan Ran untuk terus memainkan peranan Mira.

Puteri kini telah dikumpul oleh Fujiko, yang mengetahui identiti beliau dan menawarkan untuk mengambil sekitar Jepun. Conan menjejaki puteri dan mengejar pasangan pada SKATEBOARD beliau. Fujiko kehilangan beliau dan hilang. Sementara itu, yang disembunyikan di bawah kerajaan adalah mineral bahawa terima kasih kepada "kuasa stealth lengkap" mungkin tidak dapat dilihat dengan radar. Menggunakan rod dowsing, Lupin telah terletak mineral. Duke Keith memungkiri janji beliau untuk kembali yang Ran selepas sidang akhbar di lapangan terbang, dan membawa kepada Vespania. Conan, yang perasan apa yang Duke Keith telah lakukan, papan pesawat, dan disimpan dari hipotermia oleh Duke Keith.

Mira puteri sejak itu telah dilaporkan kembali dalam Vespania. Lupin belajar bagaimana watak puteri berubah menjadi sinis dan mementingkan diri sendiri disebabkan rasa tidak puas hati dengan statusnya sebagai puteri dan kesedihan akibat kematian ibu dan abangnya. Ternyata bahawa Fujiko telah diupah oleh Duke Keith untuk membuang puteri dari kehidupan mahkamah untuk membuat rasa, sekurang-kurangnya buat sementara waktu, pengalaman tipikal remaja. Selepas mengadakan pertemuan dengan berlari dan Kogoro, Conan mula untuk menyiasat pembunuhan Ratu, dengan bantuan secara tidak sukarela para Jigen. Lupin, yang membantu oleh Goemon, telah masuk ke dalam peti besi bangunan, dan mendapati bahawa mahkota telah dicuri oleh Fujiko. Beliau dipaksa untuk berputus asa dan melarikan diri bangunan tersebut apabila ia dikelilingi oleh polis selepas 1 bunyi penggera.

Mira, selepas melawat tempat di mana abangnya dan ibunya meninggal dunia, memutuskan untuk mengambil alih tugas sebagai ratu masa depan, dan bersetuju untuk kembali ke istana. Conan cuba untuk meletakkan Kogoro untuk tidur dengan jarum penenang, tetapi gagal untuk memukul Kogoro (yang sebenarnya Lupin dalam samaran), dan Zenigata hits sebaliknya. Zenigata cepat bangun selepas beberapa saat. Lupin mendedahkan identiti rahsianya kepada Conan, dan membantu menyelesaikan kes itu dengan berpura-pura menjadi Kogoro Tidur benar. Bersama-sama mereka mendedahkan kebenaran: pembunuhan ratu adalah kerja Menteri Perdana Vespania. Perdana Menteri juga telah membunuh putera itu, menjadikan kes itu seolah-olah menjadi pembunuhan-bunuh diri. Rancangannya adalah untuk naik kepada takhta sendiri, dan untuk menjadi kaya menjual bijih Permaisuri telah dilarang untuk menjual kerana potensi yang digunakan dalam peperangan, dan cintanya alam semula jadi, yang telah dimusnahkan jika perlombongan berlebihan telah mengambil tempat .

Terima kasih kepada Conan dan Lupin, pelakunya telah ditangkap, dan Puteri Mira menjadi ratu baru Vespania. Berlari dan Kogoro dialu-alukan sebagai penyelamat kerajaan, dan Zenigata yearns untuk berperang sesama sendiri dengan Lupin. Senario akhir menunjukkan Conan yang diambil di dalam sebuah kereta oleh Jepun. Orang-orang di dalam kereta sebenarnya Lupin dan geng beliau, yang telah memutuskan untuk membantu Conan kembali ke Jepun kerana kekurangan Conan pasport. Lupin menjelaskan bahawa beliau kembali ke menghormati janji yang dibuat kepada Queen Sakura. Dia tahu identiti sebenar detektif muda, memanggil Conan Shinichi Kudou, manakala Conan menjanjikan mereka bahawa jika satu hari mereka melintas jalan lagi, beliau pasti akan menangkap mereka semua.