Maleakhi atau Mal'akhi (

) adalah seorang nabi dalam Alkitab, Perjanjian Lama umat Kristian dan Tanakh bagi umat Yahudi.

Maleakhi adalah nabi terakhir dalam nabi-nabi kecil, dan penulis Kitab Maleakhi, kitab terakhir dalam Perjanjian Lama (Mal. 4:4-6) edisi Kristian, dan merupakan kitab terakhir dalam kumpulan Nevi'im (nabi-nabi) dalam Tanakh Yahudi.

Namun Ezra tidak menyebutkan namanya, dan ia tidak secara langsung disebutkan dalam pembangunan kembali Bait Allah. Para penyunting Jewish Encyclopedia the 1906 menyimpulkan bahawa ia bernubuat setelah Hagai dan Zakharia (Mal. 1:10; 3:1, 10) dan ia juga menduga bahawa ia menyampaikan pesanannya sekitar tahun 420 SM, setelah kembalinya Nehemia yang kedua kali dari Parsi (Neh. 13:6), atau kemungkinan sebelum kepulangannya, dengan membandingkan Mal. 2:8 with Neh. 13:15; Mal. 2:10-16 dengan Neh. 13:23).

Dalam Agama Yahudi rabbinik sunting

Maleakhi diidentikkan dengan Mordekhai oleh Rav Nachman dan dengan Ezra oleh Joshua b. Karcha (Meg. 15a). Targum Jonathan ben Uzziel untuk kata-kata "Oleh tangan Maleakhi" (i. 1) memberikan penjelasan "Yang namanya disebut Ezra sang penulis." Menurut Soṭah 48b, ketika Maleakhi meninggal, Roh Kudus meninggalkan Israel. Menurut Rosh Hashanah 19b, ia adalah salah satu dari tiga nabi yang menurut tradisi, ikut menyusun kalender Yahudi.

Dalam agama Kristian sunting

Tulisan-tulisan Kristian perdana sunting

Hieronimus, dalam pengantarnya untuk tafsiran Maleakhi, menyebutkan bahawa pada masanya ada kepercayaan bahawa Maleakhi identik dengan Ezra ("Malachi Hebræi Esdram Existimant"). Sebuah tradisi yang dilestarikan dalam pseudo-Epifanius ("De Vitis Proph.") menceritakan bahawa Maleakhi berasal dari Zebulon, dan dilahirkan setelah Pembuangan. Menurut kisah apokrif yang sama, ia meninggal dalam usia muda, dan dimakamkan di negerinya sendiri bersama nenek moyangnya.

Liturgi Kristian sunting

Dalam kalendar liturgi Gereja Ortodoks Timur, hari perayaannya adalah 3 Januari.

Dalam era kritikan Alkitab masa kini sunting

Menurut para redaktor Easton's Bible Dictionary 1897, nama Maleakhi ini bukanlah "nomen proprium" (nama sebenarnya) dan diduga merupakan singkatan dari ("utusan Yahweh"), yang sesuai dengan Μαλαχίας dalam Septuaginta dan "Malachias" dalam Vulgata. Catatan pada namanya dalam Septuaginta mengatakan ὲν χειρὶ ἀγγήλου αὐτοῦ, (oleh tangan utusannya).

Wellhausen, Abraham Kuenen, dan Wilhelm Gustav Hermann Nowack menganggap ps. 1:1 sebagai suatu tambahan/tokok tambah di kemudian hari, sambil menunjuk pada Zakharia 9:1, 12:1. Carl Heinrich Cornill menyatakan bahawa Zakharia ps. 9-14 dan Maleakhi adalah karya anonim dan kerana itu diletakkan pada bahagian akhir kitab-kitab kenabian. Maleakhi 3:1 memperlihatkan hampir secara tegas bahawa istilahnya keliru dan sukar untuk difahami, dan bahawa nama yang sebenarnya berasal dari kesalahfahaman tentang kata itu. Berbagai pandangan nampaknya sepakat mengatakan bahawa kitab ini disusun diantara tahun 432-424 SM. Ini adalah masa antara kunjungan pertama dan kedua Nehemia ke Jerusalem.

Rujukan sunting