Mama Juwie atau nama asalnya Abdul Jalil bin Salleh merupakan seorang penulis lirik yang popular pada tahun 1980-an di Malaysia.[1] Beliau juga pernah popular dengan majalah hiburan Mangga yang menampilkan ramai artis remaja Malaysia.

Mama Juwie
Kelahiran
Abdul Jalil bin Salleh

(1953-07-09)9 Julai 1953
Meninggal dunia4 April 2015(2015-04-04) (umur 61)
Sebab kematiankanser usus, kanser prostat
DikebumikanTanah Perkuburan Islam Selayang Baharu
WarganegaraMalaysia
Nama lainJuwie
KerakyatanMelayu
PekerjaanWartawan, Penulis lirik
Tahun aktifKerjaya muzik
GenreBalada, Rock, Slow Rock, Pop, Pop rock
PekerjaanPenulis lirik
Tahun aktif1980–2002
Syarikat rakaman
Musical Sound Organisation Warner Music Malaysia
Pengkarya berkait
Lan Laga

Abdul Jalil dilihat sebagai Sebagai ikon kewartawanan hiburan dan pencetus kepada revolusi penulisan gosip di Malaysia dengan memberi penekanan kepada laras bahasa bersifat santai dan bersahaja. Allahyarham memulakan perkhidmatannya sebagai wartawan di akhbar Berita Harian pada 1974 sebelum menyertai Utusan Malaysia pada 1984 dan kemudian menjadi Pengarang Majalah Mangga pada 1995 di syarikat yang sama sehinggalah bersara pada 8 Julai 2008.

Antara karya lirik yang hebat dan agung yang pernah dihasilkan beliau ialah Kau Kunci Cintaku Dalam Hatimu ciptaan Datuk Ahmad Nawab dan dinyanyikan oleh penyanyi ternama, Ramlah Ram. Lirik-lirik tulisan Juwie juga telah memberikan sumbangan yang besar kepada kejayaan artis-artis lain seperti Jamal Abdillah, Kumpulan Alleycats, Norsheila Amin, Siti Fairuz, Nassier Wahab, Shidee, Kumpulan Gersang, Kumpulan Spring dan Kumpulan May.

Juwie mungkin satu-satunya penulis senikata Malaysia yang namanya diabadikan oleh penulis senikata lain sebagai subjek untuk sebuah lagu, dan ini berlaku seawal 1987 oleh Kumpulan BPR. Walau bagaimanapun, senikata lagu Juwie Juwie Juwie bukanlah menceritakan tentang Juwie seorang penulis senikata, tetapi merujuk kepada Juwie (yang turut digelar "Mama") seorang wartawan hiburan yang sangat terkenal pada 1980-an.[2]

Abdul Jalil meninggal dunia di Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia, Cheras akibat menghidap kanser prostat.[3]

Diskografi sunting

Wartawan sunting

Mama Juwie yang berasal dari Singapura merupakan anak keenam daripada lapan beradik dan pernah menulis lirik lagu popular era 80-an, termasuk “Kau Kunci Cintaku Di Dalam Hati Mu”, “Cinta Hanyut Di Lautan Sepi' dan 'Bila Rindu Ku Sebut Nama Mu”.

Dalam dunia kewartawanan, Juwie pernah bertugas sebagai wartawan hiburan di Berita Harian sebelum menyertai Utusan Melayu Malaysia Berhad. Di Utusan Melayu, beliau mengendalikan ruangan pojok Auww Juwie menerusi sisipan Pancaindera, Mingguan Malaysia.

Ruangan Auww Juwie itu diganti oleh anak didiknya sendiri iaitu Huzz (Sensasi Huzz) dan Niezam Abdullah (Niezam Kring-Kiring)

Daripada seorang wartawan di Utusan, beliau dinaikkan pangkat sebagai Pengarang Muda-Mudi, Penolong Pengarang Mingguan Malaysia dan jawatan terakhirnya sebagai Pengarang Hiburan Majalah Mangga bermula 1995 sebelum bersara pada tahun 2008.

Beliau berjaya menjadikan majalah Mangga sebagai majalah hiburan nombor satu sehingga mencecah jualan 200,000 naskah pada tahun 1998 dengan cerita yang pelbagai.

Selepas bersara, Juwie aktif dengan kerja-kerja kemasyarakatan selain banyak menumpukan untuk melakukan ibadat.

Kematian sunting

Juwie menghembuskan nafas terakhir pada 3 April 2015 akibat kanser prostat. Arwah tidak sedarkan diri selepas menjalani pembedahan usus kali kedua semalam dan pembedahan pertama dijalankan pada 23 Mac 2015.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Juwie ikon wartawan hiburan
  2. ^ Juwie Juwie Juwie (1987 & 1989)
  3. ^ "Mama Juwie yang tersendiri". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-03. Dicapai pada 2018-09-02.
  4. ^ "Wartawan hiburan 'Mama Juwie' meninggal dunia akibat kanser usus". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-05. Dicapai pada 2015-04-03.

Pautan luar sunting