Manga shōnen

(Dilencongkan dari Manga Shōnen)

Shōnen, shonen, atau manga shounen (Jepun: 少年漫画, Hepburn: shōnen manga) adalah sebuah manga yang dipasarkan secara kasar kepada umur 13 tahun keatas. Perkataan Kanji (少年) sebenarnya bermaksud "beberapa" dan "tahun", manakala perkataan (漫画) secara umumnya bermaksud "komik". Dalam frasa penuh hampir bermaksud "komik orang muda" atau paling mudah "komik budak lelaki". Shōnen manga telah diperkatakan menjadi bentuk manga yang paling popular.[1]

Rumusan sunting

Shōnen (少年) manga (漫画) biasanya dicirikan oleh aksi teratas,[2] sering plot lucu menampilkan protagonis lelaki. Keakraban antara kanak-kanak lelaki atau lelaki dalam pasukan sukan, skuad juang dan sebagainya sering ditekankan. Watak-watak wanita yang menarik seperti Bulma dari Dragon Ball atau Nami dari One Piece, dengan ciri-ciri dibesar-besarkan juga biasa (lihat fan service ). Watak utama juga mungkin mempunyai keinginan berterusan untuk memperbaiki diri mereka sendiri.[1]

Manga ini sering menggambarkan cabaran kepada kebolehan protagonis, kemahiran dan kematangan, menekankan kesempurnaan diri, disiplin diri sederhana, pengorbanan di jalan tugas, dan perkhidmatan mulia kepada masyarakat, komuniti, keluarga, dan rakan-rakan. [3][4]

Tiada ciri-ciri yang tersenarai adalah satu keperluan, seperti yang dilihat dalam manga shōnen seperti Yotsuba&!, yang mempunyai kelebihan wanita dan hampir tidak ada perkhidmatan kipas atau sebarang aksi; apa yang paling mentakrifkan sama ada atau tidak siri adalah shōnen adalah perkara-perkara seperti majalah (lihat Weekly Shōnen Jump) ia bersiri dalam atau slot masa yang menyiarkan di TV Selepas kes Tsutomu Miyazaki, gambaran keganasan dan perkara-perkara seksual menjadi lebih tinggi yang dikawal selia dalam manga secara umum, terutamanya dalam shōnen manga http://intersections.anu.edu.au/issue20/mclelland.htm [5] gaya seni shōnen umumnya kurang "berbunga" daripada yang shōjo manga, walaupun ini amat berbeza dari artis kepada artis, dan beberapa artis membuat kedua-dua shōnen dan shōjo manga.

Berbeza cerita shōnen manga mungkin mempunyai tema-tema yang berbeza, seperti seni mempertahankan diri, robot, fiksyen sains, sukan, keganasan, dan mitos makhluk.[1]

Manga shōnen kini sunting

Pencipta Dragon Ball, Akira Toriyama dikreditkan dengan menetapkan trend popular manga shōnen seterusnya dari tahun 1980-an, dengan pengarang terkenal yang lain seperti Yoshihiro Togashi, Eiichiro Oda, Gosho Aoyama, Masashi Kishimoto, Tite Kubo, Hiro Mashima dan Yusuke Murata memberi penghormatan kepada kesan dan pengaruhnya ke atas kerja mereka.[6] Konsistensi trend ini dalam manga shōnen popular telah membawa kepada istilah "shonen" sering dikelirukan sebagai genre, walaupun pada hakikatnya bahawa banyak manga shōnen tidak mengikuti trend ini sama sekali.

Sejarah sunting

Sebelum Perang Dunia Ke-2 sunting

Manga dikatakan telah wujud sejak abad ke-18,[7][8] tetapi asalnya tidak mensasarkan jantina tertentu atau kumpulan umur. Pada 1905, bagaimanapun, ledakan dalam menerbitkan majalah manga berlaku, dan mula mensasarkan jantina seperti yang dibuktikan oleh nama-nama mereka, seperti Shōnen Sekai, Shōjo Sekai, dan Shōnen Pakku (majalah kodomo).[8] Shōnen Sekai merupakan salah satu majalah shōnen manga yang pertama, dan telah diterbitkan dari 1895 hingga 1914.

Selepas Penjajahan Jepun sunting

Selepas Perang Dunia II penjajahan Jepun mempunyai kesan yang mendalam pada budaya sepanjang tahun 1950-an dan seterusnya (lihat Budaya selepas penjajahan Jepun), termasuk pada manga. Manga moden dibangunkan dalam tempoh ini, termasuk format moden shōnen manga yang kita alami hari ini, di mana kanak-kanak lelaki dan lelaki muda adalah antara pembaca terawal.[3] Pada masa ini, Shōnen manga memberi tumpuan kepada topik-topik yang dianggap menarik minat budak nakal biasa: subjek sains teknologi seperti robot dan penerokaan angkasa, dan aksi pengembaraan berani.[9] Osamu Tezuka, pencipta Astro Boy (Jepun: 鉄腕アトム, Hepburn: Tetsuwan Atomu, "Atom Perkasa," lit. "Lengan Besi Atom") dikatakan telah memainkan peranan yang berpengaruh dalam manga dalam tempoh ini.[7][10][11] Diantara 1950 dan 1969, seorang pembaca semakin besar untuk manga muncul di Jepun dengan pemejalan dua genre pemasaran utama, shōnen manga yang bertujuan untuk kanak-kanak lelaki dan manga shōjo bertujuan untuk kanak-kanak perempuan.[12]

Majalah Weekly Shōnen Jump telah memulakan penerbitan pada 1968,[8] dan terus dikeluarkan hari ini. Ia kini merupakan salah satu majalah shōnen manga yang paling popular di Jepun, dan mungkin dunia. Ia telah menjalankan banyak siri shōnen manga yang popular termasuk Dragon Ball, City Hunter, Slam Dunk, Captain Tsubasa, Naruto, dan lain-lain (lihat Senarai siri berjalan di Weekly Shōnen Jump).

Dengan kelonggaran penapisan di Jepun pada tahun 1990-an, pelbagai tema seksual yang jelas muncul dalam manga bertujuan untuk pembaca lelaki, dan sepadan terjadi dalam terjemahan bahasa Inggeris. Walau bagaimanapun, pada tahun 2010, Kerajaan Metropolitan Tokyo meluluskan rang undang-undang untuk menyekat kandungan yang berbahaya.[13]

Penglibatan wanita dalam shōnen manga sunting

Pada awal tahun shōnen manga, lelaki dan kanak-kanak lelaki memainkan semua peranan utama, dengan wanita dan kanak-kanak perempuan mempunyai hanya tempat tambahan seperti adik-beradik, ibu-ibu, dan kadang-kadang teman wanita. Satu daripada sembilan cyborg dalam Cyborg 009 ciptaan Shotaro Ishinomori pada 1964, hanya seorang wanita, dan dia segera terhapus dari aksi. Beberapa shōnen manga terkini hampir meninggalkan wanita, contohnya, kisah seni mempertahankan diri Baki the Grappler oleh Itagaki Keisuke dan fantasi ghaib Sand Land oleh Akira Toriyama. Walau bagaimanapun, pada tahun 1980-an, gadis dan wanita mula memainkan peranan yang semakin penting dalam shōnen manga. Sebagai contoh, adalah Toriyama 1980 Dr. Slump, watak utama yang merupakan robot gadis nakal dan berkuasa Arale Norimaki.

Peranan anak-anak gadis dan wanita dalam manga untuk pembaca lelaki telah berkembang dengan ketara sejak Arale. Satu kelas yang dipanggil gadis cantik (bishōjo) diwujudkan.[14] Kadang-kadang wanita itu tidak boleh dicapai, tetapi dia sentiasa menjadi objek emosi wira dan/atau kepentingan seksual, seperti Belldandy daripada Oh My Goddess! oleh Kōsuke Fujishima dan Shao-lin dari Guardian Angel Getten oleh Minene Sakurano.[15] Dalam cerita-cerita lain, wira dikelilingi oleh gadis-gadis dan wanita, seperti dalam Negima oleh Ken Akamatsu dan Hanaukyo Maid Team oleh Morishige.[16] Protagonis lelaki tidak sentiasa berjaya dalam membentuk hubungan dengan wanita itu, sebagai contoh apabila Bright Honda dan Aimi Komori gagal membentuk hubungan dalam Shadow Lady oleh Masakazu Katsura. Dalam kes lain, aktiviti seksual pasangan yang berjaya digambarkan atau tersirat, seperti Outlanders oleh Johji Manabe.[17] Dalam kes-kes lain masih, wira mulanya naif dan tidak matang membesar untuk menjadi seorang lelaki dengan mempelajari bagaimana untuk menangani dan hidup dengan wanita emosi dan seksual, seperti Yota dalam Video Girl Ai oleh Masakazu Katsura, Train Man in Train Man: Densha Otoko oleh Hidenori Hara, dan Makoto dalam Futari Ecchi oleh Katsu Aki.[18][19]

Contoh Shōnen manga yang mempunyai protagonis wanita termasuk Fairy Tail, Soul Eater, and Bukan Masalah Saya Jika Saya Tidak Popular! (It's Not My Fault That I'm Not Popular!).

Senarai manga shōnen sunting

Beberapa contoh shōnen manga termasuk Shaman King, Fist of the North Star, Death Note, Dragon Ball, Beyblade, One Piece, Naruto, Astro Boy, Kuroshitsuji, Rurouni Kenshin, Kinnikuman, Saint Seiya, Dr. Slump, Gin Tama, Fighting Spirit, Detektif Conan, YuYu Hakusho, InuYasha, Hunter × Hunter, Katekyo Hitman Reborn!, Bleach, Soul Eater, Air Gear, Slam Dunk, Zatch Bell!, Fairy Tail, Tsubasa: Reservoir Chronicle, Yu-Gi-Oh!, Fullmetal Alchemist, Buso Renkin, Attack on Titan dan D.Gray-man.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Kamikaze Factory Studio (2012). Shonen Manga. HarperCollins. m/s. 8. ISBN 9780062115478. |access-date= requires |url= (bantuan)
  2. ^ "Short anime glossary [Краткий анимешно-русский разговорник]". anime*majalah (dalam bahasa Rusia) (3): 36. 2004. ISSN 1810–8644 Check |issn= value (bantuan).
  3. ^ a b Schodt, 1986, op. cit., Bab 3, m/s. 68-87.
  4. ^ Brenner, 2007, op. cit., m/s. 31.
  5. ^
    "Salah satu hasil merupakan rejim baru kendiri di kalangan pengeluar dan manga pengedar yang mula menguasai dalam paparan imej lebih ganas dan seksual yang mempunyai ciri-ciri beberapa genre, terutamanya manga ditujukan shōnen (remaja lelaki)."
  6. ^ Gogeta. "Dragon Ball Arena". Dragonballarena.gamesurf.it. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-13. Dicapai pada 2012-08-13.
  7. ^ a b Thorn, Matt (June 1996). "A History of Manga". Matt-thorn.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-15. Dicapai pada 18 Mac 2013.
  8. ^ a b c "Everything about Shounen (Shonen 少年) Genre". Jappleng.com. 14 Mac 2013. Dicapai pada 18 March 2013.
  9. ^ Schodt, 1986, op. cit., bab 3; Gravett, 2004, op. cit., bab. 5, m/s. 52-73.
  10. ^ intānashonaru, Kōdansha (1999). Eibun nihon shōjiten : Japan Profile of a nation (ed. Revised ed., 1. ed.). Tōkyō: Kōdansha Intānashonaru. m/s. 692–715. ISBN 4-7700-2384-7. |access-date= requires |url= (bantuan); |edition= has extra text (bantuan)
  11. ^ Schodt, Frederik L. (2007). The Astro Boy essays : Osamu Tezuka, Mighty Atom, and the manga/anime revolution. Berkeley, Calif.: Stone Bridge Press. ISBN 978-1-933330-54-9. |access-date= requires |url= (bantuan)
  12. ^ Tezuka, Frederik L. Schodt. Foreword by Osamu (1988). Manga! Manga! : the world of Japanese comics ; [termasuk 96 halaman dari Osamu Tezuka "Phoenix", Reiji Matsumoto "Pahlawan hantu", Riyoko Ikeda "Peningkatan Versailles", Keiji Nakazawa "Barefoot gen" (ed. Updated paperback ed.). Tokyo ;New York: Kodansha Internat. ISBN 978-0-87011-752-7. |access-date= requires |url= (bantuan); |edition= has extra text (bantuan)
  13. ^ Perper, Timothy (1 March 2002). "Eroticism for the masses: Japanese manga comics and their assimilation into the U.S.". Sexuality and Culture. 6 (1): 3–126. doi:10.1007/s12119-002-1000-4. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  14. ^ Untuk makna pelbagai bishōjo, lihat Perper & Cornog, 2002, op. cit., ms. 60-63.
  15. ^ Guardian Angel Getten, oleh Sakurano Minene. Raijin Graphic Novels/Gutsoon! Entertainment, Jilid 1-4, 2003-2004.
  16. ^ Negima, oleh Ken Akamatsu. Del Rey/Random House, Jilid 1-15, 2004-2007; Hanaukyo Maid Team, oleh Morishige. Studio Ironcat, Jilid 1-3, 2003-2004.
  17. ^ Outlanders: http://www.angelfire.com/anime/mangatemple/outlanders.html.
  18. ^ Train Man: Densha Otoko, Hidenori Hara. Viz, Jilid 1-3, 2006.
  19. ^ Perper, Timothy dan Martha Cornog. 2007. "Pendidikan nafsu: Futari etchi dan globalisasi toleransi seksual." Mechademia: Satu Forum Tahunan bagi Anime, Manga, dan Seni Peminat, 2:201-214.

Pautan luar sunting