Masakan Cina Islam

Masakan Cina Islam (Jawi: ماسقن چينا اسلام; 清真菜 atau 回族菜 huí zú cài) merujuk kepada masakan Orang Hui (suku Cina Muslim) dan umat Islam lain yang tinggal di China.

Masakan Cina Islam di Taipei, Taiwan
Kedai makan Halal di Hong Kong
Kedai makan Halal di Macau
Masakan Cina Islam di Melaka, Malaysia

Sejarah sunting

Oleh kerana banyaknya penduduk Islam yang tinggal di barat China, banyak restoran di sana menghidang, atau dihidang oleh, umat Islam. Masakan Islam China Utara berasal dari China. Ia dipengaruh besar oleh masakan Beijing, dengan hampir semua cara masakan sama, dan berlainan hanya pada bahan oleh kerana had agama. Oleh itu, masakan Islam utara sering termasuk dalam masakan Beijing.

Secara tradisional, terdapat perbezaan antara masakan Islam China utara dan selatan walaupun keduanya menggunakan daging kambing dan bebiri. Masakan Islam Utara Cina banyak bergantung kepada daging lembu, tetapi jarang sekali itik, angsa, udang atau makanan laut, sementara masakan Islam selatan adalah sebaliknya. Sebab bagi perbezaan ini ialah kerana adanya bahan-bahan. Lembu telah lama digunakan untuk pertanian dan kerajaan China telah sering dilarang penyembelihan lembu untuk makanan. Walau bagaimanapun, kerana berdekatan geografi bahagian utara China ke kawasan-kawasan yang dikuasai oleh minoriti yang tidak tertakluk kepada apa-apa sekatan, daging lembu boleh dengan mudah dibeli dan dibawa ke utara China. Pada masa yang sama, itik, angsa, dan udang jarang berlaku berbanding dengan selatan China kerana iklim gersang di utara China.

Sebuah restoran Islam Cina (清真菜馆 mandarin: qīng zhēn cài guǎn) boleh sama dengan restoran Mandarin kecuali bahawa tidak ada daging babi pada menu. Perkataan Cina untuk halal "kebenaran tulen" (清真, pinyin: qīng zhēn) makanan (菜, cài), jadi restoran Islam Cina adalah "restoran Qingzhen" yang berfungsi "Qingzhen" makanan.

Di bandar-bandar yang paling utama di China, terdapat restoran-restoran Islam kecil biasanya dijalankan oleh pendatang dari China Barat (contohnya, Uyghur), yang menawarkan sup mi yang murah. Restoran ini biasanya dihiasi dengan motif Islam seperti gambar permaidani Islam dan menulis bahasa Arab.

Satu lagi perbezaan adalah bahawa kambing dan kambing hidangan yang lebih biasa didapati daripada di restoran Cina yang lain, kerana kelaziman yang lebih besar ini daging dalam masakan barat wilayah China. (Rujuk imej 1.) Ramai kafeteria (kantin) di universiti-universiti Cina mempunyai bahagian yang berasingan atau tempat makan bagi pelajar Islam (Hui atau barat Cina minoriti), biasanya dilabel "Qingzhen." Kad ID pelajar kadang-kadang menunjukkan sama ada pelajar adalah Muslim, dan akan membolehkan akses kepada tempat makan, atau akan membenarkan akses kepada majlis-majlis khas seperti hari raya Eid berikutan Ramadan. Ramai kafeteria (kantin) di universiti-universiti Cina mempunyai bahagian yang berasingan atau tempat makan bagi pelajar Islam (Hui atau barat Cina minoriti), biasanya dilabel "Qingzhen." Kad ID pelajar kadang-kadang menunjukkan sama ada pelajar adalah Muslim, dan akan membolehkan akses kepada tempat makan, atau akan membenarkan akses kepada majlis-majlis khas seperti Hari Raya perayaan berikut Ramadan.

Hidangan masyhur sunting

Lamian sunting

Lamian (Rujuk imej 2; Cina Ringkas: 拉面; Cina Tradisional: 拉麵; pinyin: lāmiàn) ialah hidangan Cina diperbuat tangan dari mi, biasanya dikhidmat dalam daging lembu atau sup berperisa kambing (湯麵 tāng miàn), tetapi kadang-kadang digorang-stir (炒麵 chǎo miàn) dan dikhidmat dengan sos berasas-tomato. Secara harfiah, 拉 (lā) bermakna untuk menarik atau stretch, sedangkan 麵 (miàn) bermakna mi. Proses buatan tangan termasuk mengambil selump dough dan secara berulang stretchingnya untuk mengeluarkan mi satu yang sangat panjang.

Chuanr sunting

Chuanr (bahasa Cina: 串儿, pinyin: chuànr (dipendekkan daripada "chuan er"); "kebab"), yang berasal dari Xīn Jiāng (新疆) wilayah China dan pada tahun-tahun kebelakangan ini telah disebarkan ke seluruh negara lain di negara itu, terutama sekali di Beijing. Ia merupakan produk masakan Islam Cina yang Uyghur (维吾尔 Wéi Wú Ěr) orang dan lain-lain umat Islam Cina. Yang rou chuan, atau kebab kambing, amat popular.

Mi sup daging lembu sunting

'Mi sup Daging lembu' ( Rujuk imej 3) adalah mi sup hidangan terdiri daripada rebus lembu, sup daging lembu, sayur-sayuran s dan gandum mi s. Ia wujud dalam pelbagai bentuk di seluruh Asia Timur dan Asia Tenggara. Yang paling biasa Vietnam versi ESE dipanggil Bo Kho, tetapi yang menggunakan beras mi s sebaliknya. Ia dicipta oleh orang-orang Hui semasa Dinasti Tang dari China.

Di Barat, makanan ini boleh disampaikan dalam sebahagian kecil sebagai sup. Di China, semangkuk besar ia sering diambil sebagai hidangan keseluruhan dengan atau tanpa apa-apa hidangan sampingan.

Suan cai sunting

Suan cai atau Sauerkraut Cina adalah masakan Cina hidangan sayur-sayuran tradisional yang digunakan dalam pelbagai cara. Ia terdiri daripada kubis Cina jeruk. Suan cai adalah satu bentuk yang unik pao cai kerana bahan yang digunakan dan kaedah pengeluaran. Walaupun suan cai tidak masakan Cina Islam semata-mata, ia digunakan dalam masakan Cina Islam ke atas dari sup mi, terutamanya daging lembu mi sup.

Náng sunting

Náng 馕 - Sejenis roti yang tidak beragi bulat, mendahului dengan bijan - sama dengan Selatan dan Asia Tengah naan.

Galeri imej sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting