Masakan Thailand (Jawi: ماسقن تايلاند) adalah masakan kebangsaan Thailand. Masakan Thailand meletakkan emfasis pada hidangan dihidang ringan dengan komponen aromatik kuat. Masakan Thailand dikenali dengan menjadi pedas. Keseimbangan, perincian dan kepelbagain adalah penting dengan masakan Thailand. Masakan Thailand dikenali dengan keseimbangan lima perisa asas dalam setiap hidangan atau makanan keseluruhan: pedas, masan, manis, masin, dan pahit (sebagai pilihan).[1]

Kari makanan laut Thailand
Kaeng phet ped yang: itik panggang dalam kari merah
</nowiki>

Pengaruh sunting

Walaupun secara masyhur dianggap satu masakan, makanan Thailand akan menjadi lebih tepat dijelaskan sebagai empat masakan serantau berkorespon dengan empat rantau negara: Utara, Timur Laut (atau Isan), Tengah, dan Selatan, setiap masakan mengongsi makanan mirip atau makanan yang berasal dari negara dan rantau jiran: Burma, provinsi Cina Yunnan dan Laos di utara, Kemboja, Laos dan Vietnam di timur dan Malaysia di selatan Thailand. Tambahan pada empat masakan serantau ini, ada juga Thai Royal Cuisine yang dapat mengesan balik sejarahnya balik pada makanan istana kerajaan Ayutthaya (1351-1767 CE). Kehalusannya, teknik-teknik masakan dan kegunaan ramuannya adalah dari pengaruh hebat pada masakan tanah datar Thailand Tengah.

Tradisi berkaitan dengan masak-memasak dan masakan jiran-jiran Thailand telah mempengaruhi masakan Thailand untuk beberapa kurun. Kepelbagaian serantau berniat menghubungkaitkan pada negara-negara jiran dan juga cuaca dan geografi. Kari selatan berniat mengandungi santan kelapa dan kunyit segar, sementara hidangan timur laut sering termasuk jus limau. Hidangan Thailand Timur Luat (atau Isan) dipenagruh berat oleh masakan Laos. Banyak hidangan masyhur dimakan di Thailand terdahulunya hidangan Cina yang diperkenalkan ke Thailand terutamanya oleh orang Teochew yang mendirikan majoriti Cina Thai. Sebarang hidangan termasuk chok (bubur nasi), kuai tiao rat na (mi beras goreng) dan khao kha mu (daging babi rebus dengan nasi). orang Cina juga memperkenalkan kegunaan sebuah kuali untuk masakan, teknik hidangan goreng dalam dan goreng kacau, dan mi dan hasil kicap.

Hidangan sunting

 
Makanan Thailand di sebuah pekong kampung
 
Tom yam kung nam khon (Tom yam udang dengan santan)
 
Phrik nam pla dihidang dengan hampir setiap makanan

Makanan Thailand biasnya terdiri dari sama ada satu hidangan ataupun nasi (khao dalam Bahasa Thai) dengan banyak hidangan saling melengkapi dihidang serentak dan dikongsi oleh semua. Ia adalah kelaziman untuk menghidang hidangan daripada adanya tetamu di sebuah meja.

Makanan Thai mengikut adat dimakan dengan tangan kanan tetapi ia kini biasanya dimakan dengan garpu dan sudu; ini diperkenalkan sebahagian dari pembaratan sewaktu pemerintahan Raja Mongkut, Rama IV, dari "Th King and I". Dia adalah saudaranya, Naib Raja Pinklao, yang, selepas menonton demonstrasi etiket makan Barat oleh mubaligh Amerika Dr. D. B. Bradley, memilih hanya garpu dan sudu gaya Barat dari keseluruhan set barangan perak meja untuk digunakan di meja makannya sendiri. Garpu, yang dipegang dalam tangan kiri, digunakan untuk menolak makanan ke dalam sudu. Sudu kemudian dibawa ke mulut. Sudu seramik tradisional kadang-kadang digunakan untuk sup. Pisau biasanya digunakan di meja. Penyepit digunakan asasnya untuk memakan sup mi, tetapi selain itu tidak digunakan.

Ia adalah amalan umum untuk orang Thailand dan orang puak bukit di Utara dan Thailand Timur Laut untuk menggunakan pulut sebagai sebuah bentuk seperti perkakas untuk mudah dapat dimakan dengan membentuknya menjadi bebola yang kecil dan kadang-kadang pipih yang kemudian dicicah ke dalam hidangan tepi dan dimakan. Orang Thai Islam sering makan makanan dengan hanya tangan kanan mereka.

Makanan Thai sering dihidang dengan kepelbagaian sos (nam chim) dan perasa. Ini termasuk phrik nam pla/nam pla phrik (terdiri dari sos ikan, jus limau nipis, cili potong dan bawang putih), emping cili kering, sos cili manis, lada cili potong dalam cuka beras, sos sriracha, atau sos atau pes cili pedas digelar nam phrik. Dalam kebanyakan kedai makan Thailand, pemakan dapat mencari pilihan perasa Thailand, sering termasuk gula atau MSG, diadakan di meja makan dalam pembekal kecil degan sudu kecil. Dengan sesetengah hidangan, seperti khao kha mu (daging babi rebus dalam sos soya dan dihidangkan dengan nasi), keseluruhan cili Thai dan bawang putih mentah dihidang sebagai tambahan. Timun kadang-kadang dimakan untuk menyejukkan mulut selepas khususnya hidangan pedas. Mereka juga sering dicirikan sebagai hiasan, terutamanya dengan hidangan satu makanan. Nasi putih, pulut atau khanom chin (mi beras Thailand) dihidang bersama dengan suatu kari pedas atau goreng ringan, lebih mirip kepada mengatasi kepedasan.

Sebuah makanan keluarga Thailand akan biasanya terdiri dari nasi dengan beberapa hidangan yang membentuk suatu kontras berharmoni ramuan dan cara-cara persiapan. Hidangan semuanya dihidang pada masa yang sama. Suatu makanan di sebuah kedai makan untuk empat orang dapat, misalnya, terdiri dari ikan dalam kari merah kering (Chu chi pla), sebuah ulam betik hijau pedas dengan udang kering, tomato, kacang yardlong dan kacang tanah (Som tam Thai), kepak ayam dintipati goreng dalam (Pik kai sot sai thot), suatu ulam daging lembu panggang, bawang merah dan daun seleri atau pudina (Yam nuea yang), telur kurun goreng ringan pedas dengan selasih rangup (Khai yiao ma phat kaphrao krop), dan sup sayur tidak pedas dan rumpai laut (Tom chuet taohu kap sarai) untuk menyeimbangkan kesemuanya.

Ramuan sunting

 
Plathu (sejenis ikan kembung) sering dimakan sama dengan nam phrik kapi
 
Beberapa jenis kapi (pes udang galah) dan beg-beg pla ra (kuah ikan) dijuah di sebuah pasar
 
Ikan haruan dengan serai dan daun limau sedia untuk dikukus
 
Bahan-bahan untuk kari hijau

Thailand mempunyai kawasan permukaan yang sama dengan Sepanyol dan panjang lebih kurang 1700 kilometer atau 1000 batu (Itali, dalam perbandingan, adalah lebih kurang 1200 kilometer atau 750 batu panjang) dengan kaki gunung Himalaya di utara, sebuah datar tinggi di timur laut, sebuah basin sungai verdant di tengah dan hutan tropika dan kepulauan di selatan. Dan dengan 40 lebih kumpulan etnik yang berbeza dengan tiap budaya mereka sendiri dan juga lebih bahasa,[2] ia bukan suatu kejutan bahawa masakan Thailand, sebagai keseluruhan, adalah sangat berlainan dan mencirikan banyak ramuan dan cara-cara menyedia makanan. Makanan Thailand dikenali dengan kegunaan herba segar (daripada kering). Herba umum termasuk daun ketumbar, lengkuas, selasih Thai dan pudina. Sesetengah perisa lain umum dalam makanan Thailand datang dari halia, lengkuas, kunyit, bawang putih, kacang soya, bawang merah, biji lada hitam dan putih, sudah tentu, cili.

Pes dan sos sunting

Bahan yang digunakan di dalam hampir kesemua hidangan Thai dan daerah sekitarnya ialah nam pla, sos ikan yang merasa sangat aromatik dan kuat. Sos ikan adalah bahan pokok dalam masakan Thai dan menyampaikan ciri unik untuk makanan Thai. Sos ikan disediakan dengan ikan diperam yang dijadikan perasa wangi dan memberikan rasa masin. Terdapat pelbagai jenis sos ikan dan banyak variasi dalam cara ia disediakan. Sesetengah ikan boleh diperam dengan udang dan/atau rempah.
Pla ra juga sos yang diperbuat daripada ikan diperam. Ia lebih menusuk daripada nam pla, dan, berbeza dengan nam pla yang merupakan cecair yang jernih, ia adalah legap dan sering mengandungi ketulan ikan. Untuk menggunakannya dalam Som tam (salad betik pedas) adalah pilihan masing-masing.
Kapi, belacan Thai, adalah gabungan udang kisar yang diperam dan garam. Ia digunakan, misalnya, dalam pes kari merah, dalam pes cili yang terkenal dipanggil nam phrik kapi dan dalam hidangan nasi seperti Khao khluk kapi.

Nam phrik adalah pes cili Thai, sama dengan sambal Malaysia dan Indonesia. Setiap kawasan mempunyai versi tersendiri. Perkataan "nam phrik" digunakan oleh orang Thai untuk menggambarkan sebarang pes yang mengandungi cili yang digunakan untuk mencelup. Pes kari biasanya dipanggil phrik kaeng atau khrueang kaeng, harfiahnya bahan-bahan kari) tetapi sesetengah orang juga menggunakan perkataan nam phrik untuk memanggil sesuatu pes kari. Pes kari merah, misalnya, bukan sahaja boleh dipanggil phrik kaeng phet atau khrueang kaeng phet dalam Thai, tetapi juga nam phrik kaeng phet. Kedua-dua Nam phrik dan phrik kaeng disediakan dengan menghancurkan cili dengan pelbagai bahan-bahan seperti bawang putih dan belacan menggunakan lesung batu. Sesetengah nam phrik disaji sebagai pencelup dengan sayur-sayuran seperti timun, kubis dan kacang panjang, sama ada mentah atau dicelur. Ada satu pes iaitu nam phrik num, pes cili hijau segar ditumbuk dengan bawang merah, bawang putih dan daun ketumbar. Pes cili panggang manis dipanggil nam phrik phao sering digunakan sebagai ramuan dalam Tom yam atau apabila menggoreng daging atau makanan laut, dan ia juga popular sebagai "jem" pedas di atas roti. Nam phrik kung kering dibuat dengan udang kering yang ditumbuk (kung haeng, Bahasa Thai: กุ้งแห้ง), sering dimakan dengan nasi dan beberapa keping timun.

Sos soya yang digunakan dalam masakan Thai adalah berasal dari Cina dan nama-nama Thai bagi mereka (keseluruhannya atau sebahagiannya) merupakan perkataan pinjaman dari bahasa Teochew: si-io dam (sos soya pekat), si-io khao (sos soya cair), dan taochiao (taucu atau kacang yang diperam). Nam man hoi (sos tiram) juga berasal dari Cina. Ia digunakan secara meluas dalam sayur-sayuran dan daging yang digoreng kilas.

Nasi dan mi sunting

 
Khanom chin, mi beras Thai yang baru dibuat

Nasi adalah bijirin ruji masakan Thai, seperti dalam kebanyakan masakan Asia. Beras jasmin wangi yang sangat berharga berasal dari Thailand. Nasi panjang aromatik semulajadi tumbuh dengan banyaknya di sawah padi menghijau yang menyelimuti dataran tengah Thailand. Nasi kukus disertai oleh kari yang sangat aromatik, makanan gorengan kilas dan hidangan lain, kadang-kadang menggabungkan cili, jus limau dan serai dalam jumlah besar. Kari, makanan goreng dan lain-lain boleh dicurahkan pada nasi mewujudkan hidangan tunggal yang dipanggil khao rat kaeng (Bahasa Thai: ข้าวราดแกง), juadah popular ketika masa adalah terhad. Pulut (khao niao) adalah pelbagai beras yang unik yang mengandungi kanji dalam keseimbangan yang luar biasa berbanding semua beras, menyebabkannya masak hingga mendapat tekstur melekit. Ia adalah ruji bagi Laos dan beras pengganti biasa dalam masakan Thai utara dan timur laut luar bandar, kawasan yang bersebelahan secara langsung dan berkongsi banyak ciri-ciri budaya dengan Laos.

Mi juga popular tetapi biasanya datang sebagai hidangan tunggal, seperti Phat Thai goreng atau dalam bentuk mi sup. Banyak hidangan Cina telah disesuaikan untuk memenuhi citarasa Thai, seperti kuai tiao ruea (sup mi beras masam pedas). Di Utara Thailand, khao soi, sup kari dengan bami (mi telur), adalah amat popular di Chiang Mai.
Mi biasanya diperbuat daripada tepung sama ada beras, tepung gandum atau tepung kacang hijau dan termasuk enam jenis utama. Mi beras dipanggil kuai tiao di Thailand dan datang dalam tiga jenis: sen yai adalah mi leper lebar, sen lek adalah mi beras leper nipis, dan sen mi (juga dikenali sebagai mee hoon) adalah bulat dan nipis. Bami diperbuat daripada telur dan tepung gandum dan biasanya dijual segar. Ia adalah sama dengan mee pok dan la mian Cina . Wunsen adalah mi yang sangat nipis diperbuat daripada tepung kacang hijau yang dijual kering. Di tempat lain, ia juga dipanggil mi selofan. Khanom Chin adalah mee hoon Thai segar yang dibuat daripada beras peram, terkenal dari hidangan seperti khanom chin kaeng khiaowan kai (mi beras dengan kari ayam hijau).

Tepung beras (paeng khao chao) dan tepung ubi kayu (paeng man sampalang) sering digunakan dalam pencuci mulut dan sebagai bahan pemekat.

Buah-buahan, sayur-sayuran, herba dan rempah sunting

 
Herba segar, rempah dan sayur-sayuran di Pasar Thanin
 
Het fang (cendawan jerami) untuk dijual di pasar
 
Jantung pisang dan daunnya di Pasar Thanin

Masakan Thai menggunakan pelbagai herba, rempah dan daun yang jarang ditemui di Barat, seperti daun limau purut (bai makrut, Bahasa Thai: ใบมะกรูด). Rasa ciri daun limau purut muncul dalam hampir setiap sup Thai (contohnya, Tom yam panas dan masam) atau kari dari kawasan selatan dan tengah Thailand. Limau Thai (manao, Bahasa Thai: มะนาว) adalah lebih kecil, lebih gelap dan lebih manis daripada limau purut, mempunyai kulit kasar dengan rasa limau yang kuat. Daun limau purut sering digabungkan dengan bawang putih (krathiam Bahasa Thai: กระเทียม), lengkuas (kha), serai (takhrai, kunyit (kha min) dan/atau fingerroot (krachai), diadunkan bersama dengan jumlah yang tidak tetap bagi pelbagai cili untuk membuat pes kari. Daun selasih Thai segar juga digunakan untuk menambahkan lagi kehangatan dan aroma dalam masakan tertentu seperti kari hijau,yang kraphao mempunyai bau khas dari cengkih dan daun yang sering dikaitkan dengan warna merah manggis. Herba lain yang sering digunakan dalam masakan Thai termasuk phak chi, ketumbar), rak phak chi (akar ketumbar), daun ketumbar (phak chi farang, spearmint (saranae), dan daun pandan (bai doei). Rempah lain dan campuran rempah dalam masakan Thai termasuk phong phalo (serbuk lima rempah), phong kari (serbuk kari), dan lada segar dan kering (phrik thai)

Selain daun limau purut, beberapa daun pokok lain digunakan dalam masakan Thai seperti chaom. Ini adalah daun muda ringan daripada pokok Acacia pennata, dan ia digunakan dalam telur dadar, sup dan kari (utara). Daun pisang sering digunakan sebagai pembungkus untuk makanan siap atau sebagai cawan pengukus seperti dalam homok pla, paté pedas dibuat dengan ikan dan santan. Jantung pisang juga digunakan dalam salad Thai atau dicincang dan goreng masuk menjadi patti. Daun dan bunga pokok mambu (sadao) juga dicelur dan dimakan.

Lima cili utama secara amnya bertanggungjawab untuk kepedasan makanan Thai. Satu cili adalah sangat kecil (kira-kira 1.25 sentimeter (0.49 in)) dan dikenali sebagai cili yang paling pedas: phrik khi nu suan ("cili padi"). Cili lebih besar phrik khi nu ("Cili burung") pada tahap yang seterusnya. Phrik chi fa ("cili api") hijau atau merah sedikit kurang pedas daripada cili kecil. Phrik yuak yang sangat besar, yang berwarna hijau pucat, paling kurang pedas dan digunakan sebagai sayur. Akhir sekali ialah cili kering: phrik haeng adalah lebih pedas daripada kedua-dua cili terbesar dan dikeringkan kepada warna merah gelap.

Bahan-bahan biasa yang lain adalah beberapa jenis terung (makhuea) digunakan dalam masakan Thai, seperti terung pipit makhuea phuang dan terung bulat bersaiz telur makhuea suai. Sesetengah jenis terung juga dimakan mentah. Walaupun brokoli sering digunakan di restoran Asia di barat dalam phat thai dan rat na, ia tidak pernah benar-benar digunakan dalam apa-apa makanan tradisional Thai di Thailand dan masih jarang dilihat di Thailand. Lazimnya di Thailand, khana digunakan, yang mana brokoli adalah pengganti. Kubis lain termasuk kubis Cina (phak kat khao) dan choy sum (phak kwangtung).

Sayur-sayuran lain yang sering dimakan di Thailand ialah thua fak yao (kacang panjang), phak bung (kangkung), thua ngok (tauge), rebung buluh, tomato, timun, keledek (lebih digunakan sebagai sayur-sayuran), beberapa jenis skuasy dan jagung. Beberapa jenis cendawan (het) juga ditampilkan dalam masakan Thai seperti cendawan jerami (het fang) dan cendawan jeli putih (het hu nu khao).

Buah membentuk sebahagian besar diet Thai dan lazimnya dihidangkan selepas makan. Walaupun banyak buah-buahan eksotik Thailand mungkin kadang kala tidak terdapat di negara-negara Barat, pasaran Asia banyak mengimport buah-buahan seperti rambutan dan laici. Di Thailand seseorang boleh mencari betik, nangka, mangga, manggis, langsat, longan, limau bali, nanas, jambu madu, durian dan buah-buahan asli yang lain. Chantaburi di Thailand setiap tahun mengadakan Festival Durian Dunia pada awal Mei. Wilayah ini bertanggungjawab atas separuh daripada pengeluaran durian Thailand dan suku daripada pengeluaran dunia.[3][4][5] Epal, anggur, pear dan strawberi, yang tidak tumbuh secara tradisional di Thailand, telah menjadi semakin popular pada tahun-tahun kebelakangan ini menyebabkan sekarang ia ditanam di kawasan tanah tinggi yang lebih sejuk dan pergunungan Thailand, terutamanya di Utara. Buah asam jawa digunakan untuk rasanya, dan gula apung dibuat daripada sap manis Pokok Nipah, digunakan untuk memaniskan masakan. Dari pokok kelapa datangnya gula kelapa, cuka kelapa dan santan. Jus kelapa hijau boleh dihidangkan sebagai minuman dan isinya boleh dimakan.

Kepelbagaian Hidangan sunting

 
Sarapan biasa keluarga di Isan

Banyak masakan Thai sudah biasa di Barat. Dalam banyak hidangan yang tertera di bawah, pelbagai jenis protein, atau gabungan protein, boleh dipilih sebagai bahan-bahan, seperti daging lembu (nuea, Bahasa Thai: เนื้อ), ayam (kai, Bahasa Thai: ไก่), babi (mu, Bahasa Thai: หมู), itik (pet, Bahasa Thai: เป็ด), tauhu (taohu, Bahasa Thai: เต้าหู้) atau makanan laut.

Hidangan sarapan pagi sunting

Masakan Thai tidak mempunyai hidangan sarapan yang khusus. Selalunya, sarapan Thai boleh terdiri daripada hidangan yang sama dengan hidangan makan tengah hari atau makan malam. Nasi goreng, sup mi dan nasi kukus dengan sesuatu yang mudah seperti telur dadar, daging babi atau ayam goreng, biasanya dijual dari gerai jalanan. Hidangan berikut cenderung untuk dimakan hanya untuk sarapan pagi:

  • Chok - bubur nasi yang biasa dimakan di Thailand untuk sarapan pagi. Sama seperti bubur nasi yang dimakan di tempat lain di Asia.
  • Khao khai chiao - telur dadar (khai chiao) dengan nasi putih, sering dimakan dengan sos cili dan kepingan timun.
  • Khao tom - sup nasi ala Thai, biasanya dengan daging babi, ayam atau udang.

Hidangan individu sunting

 
Phat Thai kung
 
Khao man kai
 
Phat si-io
  • Khanom chin namya - mi beras bulat ditambah dengan sos ikan dan dimakan dengan daun segar dan sayur-sayuran.
  • Khao khluk kapi - nasi goreng dengan belacan, dihidangkan dengan daging babi dan sayur-sayuran.
  • Khao man kai - nasi kukus dengan bawang putih, dengan ayam rebus, stok ayam dan sos mencelup.
  • Khao phat - Salah satu hidangan yang paling biasa di Thailand, nasi goreng, gaya Thai. Biasanya dengan ayam, daging lembu, udang, daging babi, ketam atau kelapa atau nanas, atau vegetarian (che (Bahasa Thai: เจ).
  • Khao phat kai - nasi goreng dengan ayam.
  • Khao phat naem - nasi goreng dengan sosej diperam (naem, Bahasa Thai: แหนม), hidangan biasa dari Timur Laut)
  • Khao soi - mi gandum rangup dalam sup kari ayam manis (hidangan Utara).
  • Kuai tiao nam - sup mi beras boleh dimakan pada bila-bila masa; dihidangkan dengan banyak kombinasi protein, sayur-sayuran, dan perasa pedas. Perkataan kuai tiao, walaupun pada asalnya hanya untuk satu jenis mi, sen yai (mi beras lebar), digunakan dalam bahasa seharian untuk semua mi beras secara umum.
  • Mi krop - mee hoon goreng dengan sos yang manis dan masam.
  • Phat khi mao - mi goreng dengan selasih Thai.
  • Phat si-io - mi beras (selalunya kuai tiao) goreng dengan si-io dam (kicap pekat manis) dan nam pla (sos ikan) dan daging babi atau ayam.
  • Phat Thai - mi beras goreng dengan sos ikan, gula, jus limau atau pulpa asam jawa, kacang cincang, dan telur digabungkan dengan ayam, makanan laut, atau tauhu.
  • Kuai tiao rat na - mi beras lebar dalam kuah, dengan daging lembu, daging babi, ayam, udang, atau makanan laut.

Hidangan berkongsi Thailand Tengah sunting

 
Thot man plakrai dengan selasih goreng
 
Ho mok pla, paté ikan kari
 
Phak bung fai daeng: kangkung goreng
 
Pla samrot
 
Phak khana mu krop
  • Chu chi pla kraphong - siakap dalam kuah kari chu-chi (sos kari merah pekat)
  • Ho mok pla - paté ikan, rempah, santan dan telur, dikukus dalam cawan daun pisang dan dicurah dengan krim kelapa pekat sebelum dihidangkan.
  • Kai phat khing - ayam goreng dengan halia hiris.
  • Kaeng khiaowan - dikenali sebagai "kari hijau", ia adalah kari santan dibuat dengan cili hijau segar dan berperisa dengan selasih Thai, dan bebola ayam atau ikan. Hidangan ini boleh menjadi salah satu daripada kari Thai yang paling pedas.
  • Kaeng phanaeng - kari santan berkrim ringan dengan daging lembu (Phanaeng nuea, Bahasa Thai: พะแนงเนื้อ), ayam, atau babi. Ia termasuk beberapa rempah kering panggang sama dengan Kaeng matsaman.
  • Kaeng phet (harfiahnya 'kari pedas') - juga dikenali sebagai kari merah, ia adalah kari santan dibuat dengan jumlah cili merah kering yang banyak dalam pes kari.
  • Kai phat met mamuang Himaphan - ayam gaya Szechuan dengan gajus dikenali sebagai ayam Kung Pao versi Thai Cina, goreng dengan keseluruhan cili kering.
  • Miang kham - udang kering dan bahan-bahan lain yang dibungkus dalam daun cha plu (Bahasa Thai: ช้าพลู); sering dimakan sebagai snek atau pembuka selera.
  • Phak bung fai daeng - kangkung goreng dengan taucu.
  • Phak khana mu krop - khana (kailan) goreng dengan daging babi rangup.
  • Phat kraphao - daging lembu, daging babi, udang atau ayam goreng dengan selasih suci Thai, cili dan bawang putih; misalnya kai phat kaphrao (Bahasa Thai: ไก่ผัดกะเพรา), dengan ayam cincang.
  • Phat phak ruam - gabungan sayur-sayuran goreng campur bergantung kepada ketersediaan dan keutamaan.
  • Phat phrik - biasanya daging lembu goreng kilas dengan cili, yang dipanggil Nuea phat phrik (Bahasa Thai: เนื้อผัดพริก).
  • Pla nueng manao - ikan kukus dengan sos jus limau pedas.
  • Pla samrot - secara harfiah "Ikan tiga rasa": goreng ikan dengan manis, masam dan pedas sos asam jawa.
  • Pu cha - campuran daging ketam, daging babi, bawang putih dan lada, digoreng di dalam cengkerang ketam dan dihidangkan dengan sos pedas mudah, seperti sos Sri Rachaa, sos bawang putih manis-pedas, nam phrik pao (Bahasa Thai: น้ำพริกเผา, pes cili panggang), nam chim buoy (Bahasa Thai: น้ำจิ้มบ๋วย, sos plum), atau dalam pes kari merah, dengan bawang hijau dicincang. Ia kadang kala juga dihidangkan sebagai patti goreng dan bukannya goreng dalam kulit ketam.
  • Sate - daging panggang, biasanya daging babi atau ayam, dihidangkan dengan salad timun dan kuah kacang (sebenarnya berasal dari Indonesia, tetapi kini merupakan makanan jalanan popular di Thailand).
  • Suki - periuk panas Thai Cina.
  • Thot man - kek ikan digoreng diperbuat daripadaikan pisau (Thot man pla krai, Bahasa Thai: ทอดมันปลากราย) atau udang (Thot man kung, Bahasa Thai: ทอดมันกุ้ง).
  • Tom chuet wunsen atau Kaeng chuet wunsen - sup yang jernih dengan sayur-sayuran dan wunsen (mi selofan diperbuat daripada kacang hijau).
  • Tom kha kai - sup panas pedas dengan santan, lengkuas dan ayam.
  • Tom yam - sup pedas & masam dengan daging. Dengan udang ia dipanggil Tom yam goong atau Tom yam kung (Bahasa Thai: ต้มยำกุ้ง), dengan makanan laut (biasanya udang, sotong, ikan) Tom yam thale (Bahasa Thai: ต้มยำทะเล), dengan ayam Tom yam kai (Bahasa Thai: ต้มยำไก่).
  • Yam - nama umum untuk semua jenis salad masam, seperti yang dibuat dengan mi kaca(Yam wunsen, Bahasa Thai: ยำวุ้นเส้น), with seafood (Yam thale, Bahasa Thai: ยำทะเล), atau daging lembu panggang (Yam nuea Bahasa Thai: ยำเนื้อ). Kuah "Yam" biasanya akan terdiri daripada bawang merah, sos ikan, tomato, jus limau, gula, cili dan saderi Thai (khuen chai, Bahasa Thai: คื่นช่าย) atau ketumbar.
  • Yam pladuk fu - ikan keli goreng rangup dengan salad mangga hijau pedas, manis dan masam.

Hidangan berkongsi Timur Laut sunting

 
Som tam (salad betik), kai yang (ayam panggang) dan khao niao (pulut) adalah gabungan yang sangat popular
 
Mu nam tok atau Nam tok mu: daging babi hiris dengan sos masam dan pedas

Masakan Timur Laut Thailand dikongsi bersama masakan Laos, seperti yang orang Isarn yang mempunyai warisan Laos dan bercakap bahasa yang biasanya saling difahami dengan bahasa Laos.

  • Kai yang - ayam diperap panggang.
  • Khao niao - pulut dimakan sebagai makanan ruji di Timur Laut dan di Utara Thailand.
  • Lap - salad masam mengandungi daging, bawang, cili, serbuk beras panggang dan dihias dengan pudina.
  • Nam chim chaeo - adalah sos mencelup melekit, manis dan pedas yang dibuat dengan cili kering, sos ikan, gula apung dan tepung beras hitam panggang. Ia sering disaji sebagai pencelup dengan mu yang (Bahasa Thai: หมูย่าง, daging babi panggang).
  • Nam tok - dibuat dengan daging babi (moo) atau daging lembu (nuea) dan agak sama dengan lap, kecuali daging babi atau daging lembu dipotong menjadi jalur nipis bukannya dicincang.
  • Som tam - salad betik parut, ditumbuk dengan lesung batu. Terdapat tiga variasi utama: Som tam pu (Bahasa Thai: ส้มตำปู) dengan ketam hitam masin, dan Som tam Thai (Bahasa Thai: ส้มตำไทย) dengan kacang tanah, udang kering dan gula apung dan Som tam plara (Bahasa Thai: ส้มตำปลาร้า) dari utara bahagian timur Thailand (Isan), dengan ikan kaloi masin, terung putih, sos ikan dan kacang panjang. Som tam biasanya dimakan dengan pulut tetapi variasi popular adalah untuk disaji dengan khanom chin (mi beras.
  • Suea rong hai - punggung daging lembu panggang.
  • Tom saep - sup pedas & masam timur gaya laut .

Hidangan berkongsi utara sunting

 
Sai oua, juga dikenali sebagai sosej Chiang Mai
  • Kaeng hanglay - pengaruh Burma, kari daging babi rebus yang menggunakan kacang tanah, cili kering dan jus asam jawa dalam resipi tetapi tidak mengandungi santan.
  • Kaeng khae - ialah kari pedas herba Thai utara, sayur-sayuran, daun pokok akasia (chaom) dan daging (ayam, kerbau, babi atau katak). Ia juga tidak mengandungi sebarang santan.
  • Kaep mu - kulit babi digoreng rangup, sering dimakan dengan nam phrik num. Juga dimakan sebagai snek.
  • Nam phrik num - pes cili yang ditumbuk cili besar hijau, bawang merah, bawang putih, daun ketumbar, jus limau dan sos ikan; dimakan dengan sayur-sayuran kukus dan mentah, dan pulut.
  • Nam phrik ong - menyerupai tebal sos Bolognese, ia dibuat dengan cili kering, daging babi cincang dan tomato; dimakan dengan sayur-sayuran kukus dan mentah, dan pulut.
  • Sai oua - sosej daging babi kisar panggang dicampurkan dengan rempah dan herba, dan sering dihidangkan dengan halia dan cili dicincang. Ia juga dijual di pasar di Chiang Mai sebagai snek.

Hidangan kongsi selatan sunting

 
Kari Massaman
  • Kaeng Lueang - kari kuning pedas dan masam yang tidak mengandungi santan, sering dengan ikan dan sayur-sayuran.
  • Kaeng matsaman - juga dikenali sebagai Kari Massaman, ia adalah kari gaya India, biasanya dibuat oleh orang Islam Thai, yang mengandungi daging lembu rebus dan rempah kering panggang, seperti ketumbar yang jarang dijumpai di dalam kari Thai yang lain.
  • Kaeng tai pla - kari sayur masam pekat dibuat dengan dengan kunyit dan belacan, sering mengandungi ikan panggang atau isi perut ikan, rebung dan terung.
  • Khua kling - kari pedas sangat kering dibuat dengan daging cincang atau dipotong dadu dengan kadang-kadang kacang panjang ditambah kepadanya; sering dihidangkan dengan phrik khi nu (cili thai) hijau segar dan banyak bai makrut (daun limau purut) yang diracik halus.

Pencuci mulut, snek manis dan minuman sunting

Pencuci mulut dan snek manis

 
Khao niao mamuang, Mangga Thai dengan pulut
 
Chao kuai di pasar petang Ahad di Chiang Mai

Sebahagian besar makanan Thai ditamatkan dengan buah-buahan segar tetapi kadang-kadang snek manis akan dihidangkan sebagai pencuci mulut.

  • Chao kuai - cincau sering dihidangkan dengan ais parut dan gula perang.
  • Khanom bua loikeladi dicampur dengan bebola tepung ke dalam santan.
  • Khanom chan – pelbagai lapisan tepung pulut berperisa pandan dicampur dengan santan.
  • Khanom mo kaeng - puding manis bakar yang mengandungi santan, telur, gula kelapa dan tepung, ditaburkan dengan bawang goreng manis.
  • Khanom tan – kek mini kelapa berperisa dengan kelapa parut di atas.
  • Khanom thuai talai' - jeli kelapa dan krim manis kukus
  • Khao niao mamuang - pulut dimasak dalam santan pekat manis, dihidangkan dengan hirisan mangga masak.
  • Lot chong nam kathi – mi tepung beras berperisa pandan dalam santan, sama dengan cendol.
  • Ruammit – manisan beraneka seperti buah berangan disalut tepung, nangka, akar teratai, ubi kayu, dan lot chong, dalam santan.
  • Sangkhaya fak thong - kastard kelapa dan telur dihidang dengan labu, sama dengan jem kelapa dari Malaysia, Indonesia dan Filipina.
  • Tako - puding kelapa dengan bauan wangi jasmin diletakkan dalam cawan daun pandan.

Minuman

Minuman beralkohol yang lain dari Thailand termasuk wiski Mekhong dan Sang Som, dengan dua jenama bir terbesar iaitu Singha dan Chang.

Serangga dalam masakan Thailand sunting

 
Gerai jalanan yang menjual serangga goreng

Serangga tertentu juga dimakan di Thailand, terutama di Isan dan di Utara. Banyak pasaran di Thailand ciri terutama gerai-gerai yang menjual goreng belalang, cengkerik (jing reed, Bahasa Thai: จิ้งหรีด), larva lebah, ulat sutera (non mai, Bahasa Thai: หนอนไหม), telur semut (khai mot, Bahasa Thai: ไข่มด). Kreativiti masakan malah meliputi penamaan: satu larva lazat, yang juga dikenali di bawah nama "ulat buluh" (non mai phai, Bahasa Thai: หนอนไม้ไผ่, Omphisa fuscidentalis),[6] dikenali sebagai "kereta api barang" (rot duan; Bahasa Thai: รถด่วน) kerana rupanya.
Kebanyakan serangga rasa agak tawar apabila digoreng, agak seperti bertih jagung dan udang, yang masih agak lazat, tetapi apabila digoreng bersama-sama dengan daun limau purut, cili dan bawang putih, serangga menjadi makanan ringan yang sangat baik untuk mengiringi minuman keras. Berbeza dengan rasa tawar kebanyakan serangga ini, maengda atau maelong da na (Bahasa Thai: แมลงดานา, Lethocerus indicus) telah digambarkan sebagai mempunyai rasa yang sangat tajam, sama dengan keju gorgonzola yang sangat masak. Pepijat air gergasi yang terkenal yang digunakan dalam pencicah cili dipanggil nam phrik maengda. Beberapa serangga, seperti telur semut dan ulat sutera, juga dimakan rebus dalam sup di Isan.

Lawatan berkaitan masakan dan kursus masakan sunting

 
Seorang penjual jalanan yang menjual pelbagai jenis salapao (roti kukus) daripada gerai jalanan dipasang di gerabak sampingan motosikal beliau

Lawatan masakan Thailand telah mendapat populariti dalam beberapa tahun kebelakangan. Di samping lain-lain bentuk pelancongan di Thailand, lawatan makanan telah popular dengan sendirinya. Banyak syarikat menawarkan lawatan masakan Thailand dan banyak pelancong yang melawat Thailand menghadiri kursus memasak yang ditawarkan oleh hotel, rumah tumpangan dan sekolah memasak.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-02-17. Dicapai pada 2010-03-13.
  2. ^ http://www.ethnologue.com/show_country.asp?name=TH
  3. ^ "World Durian Festival 2005". Thailand News -- Thailand official news and information. Foreign Office, The Government Public Relations Department. 2005-06-05. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-07. Dicapai pada 2008-11-20.
  4. ^ "Thailand's Durian growing areas". Food Market Exchange. 2003. Dicapai pada 2008-11-20.
  5. ^ http://www.fao.org/DOCREP/MEETING/004/Y1982E.HTM#P33_1883
  6. ^ http://www.dnp.go.th/FOREMIC/NForemic/this_month/Omphisa/omphisa.htm
  • Ang, Eng Tie. Delightful Thai Cooking, 132 pages, Seattle: Ambrosia, 1990
  • Bhumichitr, Vatcharin. The Essential Thai Cookbook, 192 pages, New York: Clarkson N. Potter Inc., 1994
  • Californis Culinary Academy. Cuisines of Southeast Asia, 128 pages, Sant Rosa, CA: California Culinary Academy, 1994.
  • Kahrs, Kurt. Thai Cooking, 96 pages, Dallas: Hackberry Press, 2003.
  • Osborne, Christine. Southeast Asian Food and Drink, 48 pages, New York: Bookwright Press, 1989.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting

 
Wikibooks
Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan