Di United Kingdom dan Australia, mawar siling adalah unsur hiasan yang dilekatkan di siling tempat candelier atau penyangkut lampu digantung. Ia biasanya berbentuk bulat dan menampilkan berbagai rekabentuk hiasan.

Candelier dan mawar siling, Glynllifon

Dalam tatarajah British moden, kemasan lampu biasanya menggunakan lekukan pada siling mawar, yang termasuk fungsi kotak simpang.

Menurut Dan Cruikshank dan Neil Burton dalam majalah Life di Kota Georgia, penggunaan lampu gas di Rumah Perwakilan ("Dewan Rakyat") pada tahun 1852 pastinya meyakinkan ramai orang mengenai keselamatannya, dan mungkin menandakan titik perubahan dalam pandangan awam. Di bandar-bandar di mana bekalan utama gas sedia ada, banyak rumah menggunakan lampu gas sejak 1860-an.

Pemasangan awal ini menggunakan pembakar ekor ikan dan sayap kelawar, yang tidak begitu cekap. Api berasap dengan teruk dan di rumah mewah yang di bina masa ini, mawar siling yang besar direka bagi menyembunyikan kisi-kisi pengudaraan yang menyalurkan asap ke liang pada dinding luar.

Etimologi sunting

Bunga Mawar telah melambangkan kerahasiaan sejak zaman Romawi, disebabkan perselisihan yang keliru dengan dewa Mesir Horus.[1] Untuk persatuan dengan siling dan kerahsiaan, rujuk inisiatif Sub Rosa Kerajaan Scotland.[2] Melalui janjinya rahsia, mawar itu, digantung di atas meja mesyuarat, melambangkan kebebasan untuk bercakap dengan jelas tanpa kesan. Ukiran fizikal mawar di atas siling digunakan untuk tujuan ini semasa pemerintahan Tudor Raja Henry VIII di England dan telah berabad-abad berkembang menjadi barang standard dalam seni bina vernakular dalam negeri, sehingga sejauh mana ia menjadi istilah untuk alat bulat yang disebutkan di atas yang menyembunyikan dan merangkumi kotak pendawaian untuk pemasangan cahaya overhead.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Botanical Journeys Plant Guides, Roses and their meaning". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-02. Dicapai pada 2012-01-06.
  2. ^ "Sub Rosa". Dicapai pada 2012-01-06.

Templat:Furniture-stub