Mein Kampf (Perjuangan ku) adalah hasil penulisan Nazi Jerman, Adolf Hitler, yang mengabungkan unsur autobiografi dengan pembicaraan ideologi politik Nazisme . Jilid pertama Mein Kampf diterbitkan pada tahun 1925 manakala jilid kedua pada 1926. Buku ini telah disunting oleh bekas rahib Hieronymite Bernhard Stempfle yang kemudiannya musnah semasa 'Malam Pisau Panjang' . Gabenor penjara daripada Landsberg menyatakan bahawa Hitler menulis buku ini agar akan dapat dijual untuk membiayai perbicaraannya kemudian.

Mein Kampf
Kulit depan edisi 1926-27 Mein Kampf.
Umum
PengarangAdolf Hitler
NegaraJerman
BahasaJerman
GenreAutobiografi, teori politik
Penerbitan
PenerbitEher Verlag
Tarikh penerbitan
18 Julai 1925
Halaman720
Kronologi
Zweites Buch

Hitler mula menulis buku tersebut ketika dipenjarakan, yang beliau sifatkan sebagai jenayah politik selepas kegagalan Putsch di Munich pada November 1923. Walaupun Hitler menerima ramai pelawat dipenjara pada awalnya, tidak lama selepas itu beliau menumpukan sepenuh dirinya kepada buku itu. Sambil itu, beliau sedar bahawa buku ini akan menjadi 2 jilid, dengan jilid pertama dijangka diterbitkan pada 1925.

Tajuk sunting

Adolf Hitler asalnya memilih tajuk 'Viereinhalb Jahre (des Kampfes) gegen Lüge, Dummheit und Feigheit' yang bermaksud '(Perjuangan) Melawan Pembohongan, Kebodohan dan Ketakutan Selama Empat Tahun Setengah', tetapi atas cadangan Max Amann selaku ketua Franz eher Verlag dan penerbit Hitler, tajuk tersebut diubah sebagai "Mein Kampf".

Bab dalam Jilid 1 sunting

  • Jilid Satu: Sebuah hari perhitungan
  • Bab 1: Dalam Rumah Ibu bapa saya
  • Bab 2: Tahun Kajian dan Penderitaan di Vienna
  • Bab 3: Umum Pertimbangan Politik Berdasarkan Tempoh Vienna saya
  • Bab 4: Munich
  • Bab 5: Perang Dunia
  • Bab 6: Propaganda Perang
  • Bab 7: Revolusi
  • Bab 8: Bermula Aktiviti Politik saya
  • Bab 9: "Parti Pekerja Jerman"
  • Bab 10: Punca Keruntuhan
  • Bab 11: Negara dan Bangsa
  • Bab 12: Masa Pertama Pembangunan Parti Sosialis Pekerja Kebangsaan Jerman

Bab dalam Jilid 2 sunting

  • Jilid Dua: Pergerakan Sosialis Nasional
  • Bab 1: Falsafah dan Parti
  • Bab 2: Negeri
  • Bab 3: Subjek dan Warga
  • Bab 4: Personaliti dan Conception "VölkischNegeri
  • Bab 5: Falsafah dan Pertubuhan
  • Bab 6: Perjuangan Tempoh Awal - Kepentingan Perkataan yang dituturkan
  • Bab 7: Perjuangan dengan Barisan Merah
  • Bab 8: The Strong Man Is Mightiest Alone
  • Bab 9: Idea Asas Mengenai Maksud dan Pertubuhan Sturmabteilung
  • Bab 10: Federalisme sebagai satu Topeng
  • Bab 11: Propaganda dan Organisasi
  • Bab 12: Soalan Perdagangan-Union
  • Bab 13: Dasar Perikatan Jerman Selepas Perang
  • Bab 14: Orientasi Timur atau Dasar Timur
  • Bab 15: Hak Pertahanan Darurat
  • Kesimpulan

Analisis sunting

Buku Mein Kampf tulisan Hitler ini membicarakan tentang "bahaya Yahudi", iaitu konspirasi Yahudi untuk mendapatkan kepimpinan dunia. Naratif ini sangat anti-semitik dan ketenteraan , terutama semasa di Vienna. Namun, asal-usul idea ini kekal misteri. Beliau bercakap tentang tidak perlu berjumpa dengan seorang Yahudi pun sehingga dia tiba di Vienna. Pada mula, sikapnya liberal dan toleran. Beliau menerima pandangan anti-semitik yang menjadi penting dalam program pembangunan semula negara Jerman.

Mein Kampf juga tentang teori politik . Hitler mengumumkan kebencian beliau akan kejahatan berkembar di dunia iaitu Komunisme dan Yahudi . Jerman perlukan wilayah baru atau Lebensraum (ruang tamu).Hitler agresif mahu mengembangkan Jerman ke arah timur, khususnya pencerobohan Czechoslovakia dan Poland , sebelum serangan terhadap Rusia. Dalam Mein Kampf Hitler secara terbuka menyatakan bahawa masa depan Jerman terletak pada pengambilan tanah di Timur khususnya Rusia.


Dalam karyanya ini, Hitler menyalahkan masalah ketua Republik Jerman iaitu Weimar , orang-orang Yahudi , dan Demokrat Sosial , serta Marxis . Beliau mengumumkan mahu memusnahkan sistem parlimen dan menentang rasuah.


Mein Kampf berlandaskan dasar asing. Hitler meramalkan peringkat kemunculan politik Jerman dalam dunia iaitu Program besar-besaran semula-persenjataan ; menumbangkan belenggu Persetiaan Versailles dan pakatan Empayar British dan Fasis Itali . Peringkat kedua - peperangan menentang Perancis dan sekutunya di Eropah Timur oleh gabungan tentera Jerman, Britain dan Itali. Peringkat ketiga - dan terakhir - berperang untuk memusnahkan rejim "Yahudi- Bolshevik " di Kesatuan Soviet . Ahli sejarah Jerman Andreas Hillgruber melabelkan rancangan-rancangan ini sebagai 'Hitler Stufenplan' (pelan peringkat demi peringkat).

Hitler mahu menakluk hanya Eropah, dan globalis.Penganalisis seperti Gerhard Weinberg, Milan Hauner, Gunter Moltmann, Meier Michaelis dan Andreas Hillgruber mendakwa bahawa Hitler mahu menakluk seluruh dunia.

Mein Kampf menyatakan bahawa jika 12,000-15,000 orang-orang Yahudi diserang dengan gas beracun, maka "pengorbanan berjuta-juta askar tidak akan sia-sia,". Hitler merancang pelan induk untuk pembunuhan beramai- ramai orang-orang Yahudi .Namun pihak Functionalists menafikan dakwaan ini kerana petikan tersebut tidak memanggil kemusnahan seluruh orang-orang Yahudi .Seluruh buku Hitler jelas merujuk kepada pembunuhan orang-orang Yahudi. Mein Kampf setebal 720 muka surat.

Sejarawan Fungsionalis berhujah bahawa memorandum itu ditulis oleh Heinrich Himmler kepada Adolf Hitler pada 25 Mei 1940 sebagai " Penyelesaian Terakhir Persoalan Yahudi" .Dalam memorandum itu, Himmler menolak pembunuhan beramai-ramai orang Yahudi. Kaedah penghapusan fizikal Bolshevik adalah mustahil.


Dalam Mein Kampf ,Hitler menyatakan hanya dasar-dasar anti-Semitik dan akan melaksanakan Platform 25 Parti Nazi (diterapkan pada bulan Februari tahun 1920), yang menuntut bahawa hanya bangsa "Aryan" Jerman dibenarkan untuk menerbitkan akhbar dan kedai serbaneka sendiri, tempat-tempat larangan ke atas imigresen Yahudi, memecat semua Ostjuden (orang-orang Yahudi Timur iaitu, orang-orang Yahudi dari Eropah Timur yang telah tiba di Jerman sejak 1914) dan keturunan Yahudi Jerman warga Jerman. Tuntutan-tuntutan ini tidak mencerminkan kebencian anti-Semitisme.Tidak ada rancangan pembunuhan beramai-ramai mengikut sejarah fungsionalis. Sejarawan lain mendakwa Hitler jelas taksub dengan anti-Semitisme, tahap kebencian anti-Semitik yang terkandung dalam Mein Kampf yang meniru tulisan dan ucapan pemimpin völkisch seperti Wilhelm Marr , Georg Ritter von Schönerer , Houston Stewart Chamberlain dan Karl Lueger . Orang Yahudi disifatkan sebagai "penyakit" dan "kutu," dan menjadi inspirasi penulisan Mein Kampf.

Antisemitism sunting

Mein Kampf tahun 1925 menjadi sumber terbuka untuk pembentangan idea-idea Hitler tentang keadaan dunia . Kajian retrospektif teks mendedahkan bahawa keputusan Hitler untuk menghapuskan kehadiran Yahudi di Eropah. Dalam edisi pertama Mein Kampf, Hitler menyatakan bahawa kemusnahan Yahudi adalah jauh lebih berperikemanusiaan daripada perlindungan mereka.


Hasi royalti buku itu, Hitler mampu membeli kereta Mercedes semasa masih dipenjarakan . Selepas kebangkitan kuasa Hitler, buku ini mendapat populariti yang besar. Dua buku lain yang ditulis oleh ahli-ahli parti , Gottfried Feder 'Breaking Perhambaan faedah dan Alfred Rosenberg 'Mitos Abad Kedua puluh, jualannya merosot .Buku ini mendapat permintaan yang tinggi di dalam perpustakaan dan sering dikaji semula dan dipetik dalam buku lain. Semasa Hitler berkuasa, buku itu telah diberi percuma kepada setiap askar di bahagian hadapan. Pada akhir perang, kira-kira 10 juta naskhah buku telah dijual atau diedarkan di Jerman.

Kritikan Kontemporari sunting

Kandungan buku Mein Kampf dikira sangat perkauman dan mencetuskan Nazisme di Eropah semasa Perang Dunia Kedua dan mencetuskan Holocaust dan dianggap sebagai sebuah buku yang sangat kontroversi. Ramai yang mengkritik buku ini termasuk dari diktator Itali Fasis dan sekutu Nazi, Benito Mussolini. Konrad Heiden menyatakan bahawa kandungan Mein Kampf adalah hujah politik . Semasa Perang Dunia Kedua , Winston Churchill menyatakan buku ini perlukan penelitian yang lebih intensif . Ahli falsafah Amerika , Kenneth Burke menulis bahawa buku ini tentang retorik "Pertempuran" Hitler yang mendedahkan niat agresif beliau.


Terjemahan bahasa Inggeris diusahakan oleh Edgar Dugdale pada 1931 tetapi terjemahan itu terlalu ringkas. Di Amerika Syarikat, Houghton Mifflin memperoleh hak menterjemah pada 29 Julai 1933. Dugdale dan isterinya aktif dalam pergerakan Zionis, dan merupakan anak saudara kepada Lord Balfour .