Melbourne shuffle ialah tarian rave yang awalnya diasaskan dalam seni rave di Melbourne pada penghujung tahun 1980-an.[1]

Melbourne shuffle
Jenis tarianRave
Tahun1990s–sekarang
NegaraAustralia
Topik terkait

Amat biasa dilakukan dengan muzik elektronik, tarian ini menjadi popular pada penghujung tahun 1980-an.[2] Gerakan tarian melibatkan pergerakan pantas tumit dan jari kaki atau langkah T, dikombinasikan dengan variasi running man bersama dengan pergerakan lengan yang sepadan.[1] Tarian ini adalah improvisasi dan melibatkan "menggerakkan kaki berulang kali ke dalam, kemudian ke luar, sambil mengangkat dan menurunkan tangan, atau dari sisi ke sisi, seiring dengan irama muzik". Gerakan lain seperti putaran 360 darjah, lompatan, dan meluncur juga boleh dimasukkan.[2] Kelab-klab popular di Melbourne semasa zaman kemuncak tarian ini termasuk The Mansion, Fantasia, Charlton's di China town Hard Kandy, Bubble, Xpress di Chasers, Heat, Mercury Lounge, Viper, Two Tribes di Chasers dan PHD.[1] Parti-parti tarian teknologi awal Melbourne, Biology, Hardware dan Every Picture Tells A Story, menjadi popular di kalangan inovator Melbourne Shuffle.[3]

Pada tahun 2009, kumpulan hard dance Jerman Scooter memperkenalkan penari Pae (Missaghi Peyman) dan Sarah Miatt yang melakukan Melbourne shuffle di jalan-jalan Melbourne (Australia) dalam video muzik bagi sencillo mereka J'adore Hardcore.

Pada tahun 2014, penyelidik dari Universiti Brown menamakan satu algoritma keselamatan maklumat baru dengan nama Melbourne shuffle. Algoritma ini menghapuskan jejak akses pengguna pada server awan dengan mengacau lokasi data di dalam server tersebut.[4]

United Kingdom dan Netherlands sunting

Sementara Melbourne shuffle menjadi popular di Australia, satu gaya shuffle yang berbeza muncul di United Kingdom yang kemudiannya dikenali sebagai "cutting shapes" pada 2012. Istilah sebutan untuk gaya shuffle United Kingdom "cutting shapes" telah menjadi popular dan dikategorikan sebagai subgenre tarian shuffle pada zaman ini.[5] Walaupun "cutting shapes" dianggap sebagai bentuk tarian shuffle, ia berbeza dalam gaya, teknik, dan sejarahnya dari Melbourne shuffle.

Teknik sunting

Pergerakan tarian melibatkan langkah T, dikombinasikan dengan variasi running man.[1] Tarian ini adalah improvisasi dan melibatkan "menggerakkan kaki berulang kali ke dalam, kemudian ke luar, sambil mengangkat dan menurunkan tangan, atau dari sisi ke sisi, seiring dengan irama muzik". Putaran 360 darjah, lompatan, dan meluncur juga sering dimasukkan.[2] Sering kali dikaitkan dengan gaya tarian lain, "cutting shapes".

Sesetengah penari menyebarkan bedak serbuk atau menggunakan cecair pada lantai di bawah kaki mereka untuk membantu mereka meluncur dengan lebih mudah.[2][6]

Melbourne Shuffle bukanlah sekadar pergerakan mudah dari sisi ke sisi yang mudah untuk ditiru oleh penari. Gerakan kaki yang berputar berasal dari Wing Chun dan tarian telah dibangunkan sebagai cara untuk berlatih pertempuran, tarian asal mempunyai lebih banyak kestabilan, keseimbangan, dan kuasa[6][7]

Bacaan lanjut sunting

  • Pagett, Matt (2008). "Melbourne Shuffle". Gerakan Tarian Terbaik di Dunia - Selalu! 100 Gerakan Baru dan Klasik dan Cara Melakukannya. Chronicle Books. m/s. 28–29. ISBN 978-0-811-86303-2.
  • "Party Rock Anthem (Official Video HD)". YouTube.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Fazal, Mahmood (28 Jun 2017). "Yang Manakah Lebih Hebat: Melbourne Shuffle atau Sydney Gabber?". Vice. Vice Media. Dicapai pada 14 Mac 2019.
  2. ^ a b c d Tomazin, Farrah; Donovan, Patrick; Mundell, Meg (7 Disember 2002). "Dance Trance". The Age. The Age Company Ltd.
  3. ^ Stanmore, Carl (22 Jun 2021). "Budaya Rave Terlupakan di Australia - Siapa yang Melakukannya Lebih Baik, Sydney atau Melbourne?". The DJ Revolution. The DJ Revoltion. Dicapai pada 22 Jun 2021.
  4. ^ "'Melbourne Shuffle' mengamankan data di awan". Persatuan Amerika untuk Kemajuan Sains. 10 Julai 2014.
  5. ^ "Shuffling: Peperangan di Tengah-Tengah Baru London Dance Scene". vice.com/en_uk. 18 Januari 2013. Dicapai pada 20 Julai 2015.
  6. ^ a b Bahring, Jabbar (26 Disember 2023). "Terbongkar! Asal Usul Melbourne Shuffle, Gabungan Seni Bela Diri dan Revolusi Tarian". Kutip.co (Dalam talian). © 2023 KUTIP.co PT Media Kutip Indonesia. Dicapai pada 30 Januari 2023.
  7. ^ Zaballios, Javier (16 Januari 2023). "El Maestro del Melbourne Shuffle". El Español (Nasional Print). El Espanol. Dicapai pada 30 Januari 2023.


Templat:Street dance Templat:Esbozo-música