MetroVision ialah sebuah televisyen swasta di Malaysia yang ditubuhkan pada 1 Julai 1995 dan dimiliki oleh Melewar Corporation dan diurus oleh City Television Sdn Bhd, dan beroperasi di Shah Alam. Ia merupakan stesen TV swasta kedua negara selepas TV3 yang beroperasi pada 1984 dan dirasmikan oleh Perdana Menteri keempat Tun Dr. Mahathir bin Mohamad dan bersiaran di Kuala Lumpur. Cakupan siaran hanya terhad kepada Lembah Kelang, tetapi ia diperluaskan di Kedah dan Johor.[1]

MetroVision
JenisSaluran UHF
Negara
KetersediaanSeluruh Malaysia
PemilikMelewar Corporation
Orang penting
Ahmad Izham Omar, Pengarah Operasi Rangkaian
Tarikh pelancaran
1 Julai 1995
Dibubarkan1 November 1999; 24 tahun yang lalu (1999-11-01)
Digantikan8TV

Sejarah sunting

Rancangan untuk saluran keempat atau stesen televisyen telah didedahkan pada Ogos 1989. Ditetapkan untuk dipanggil "TV4", ia merancang untuk melancarkan Januari 1990 dengan liputan pada mulanya terhad kepada Lembah Klang. Salah seorang pemohonnya, Melewar Group Berhad, berkata saluran itu akan menyiarkan program hiburan dan sukan. Saluran baharu itu telah ditetapkan sebagai "satu lagi langkah ke arah mempelbagaikan sumber hiburan rumah". Pelan itu dibatalkan pada bulan berikutnya kerana kerajaan merasakan saluran TV sedia ada adalah mencukupi untuk memenuhi "keperluan semasa" negara.

Penubuhan TV4 mendapat kelulusan daripada Kabinet pada September 1991 dan dijangka mula ditayangkan pada Januari 1992 di Lembah Klang.

Rancangan itu telah dihidupkan semula pada Januari 1992, dengan tempoh permohonan bermula pada bulan September tahun yang sama. Salah seorang pemohon ialah Kumpulan Utusan – syarikat induk Utusan Malaysia ketika itu, yang bertujuan untuk menubuhkan sebuah syarikat berasingan dan mempunyai studionya berdasarkan plot tanahnya sendiri di Mukim Batu, Selangor, jika mendapat lesen. Pemohon lain termasuk Radio Rediffusion yang memiliki stesen radio kabel dan Kumpulan Melewar yang kembali.

Fauzi Abdul Rahman, Setiausaha Parlimen Kementerian Penerangan ketika itu berkata pada Mei 1992 di Bangunan Parlimen bahawa TV4 mungkin akan ditubuhkan pada awal 1993 dan akan diberikan tender menjelang Jun 1992, tetapi ditangguhkan hingga Ogos, sebelum ia memulakan siarannya.

Pada Jun 1993, lesen itu diberikan kepada konsortium empat syarikat termasuk Kelompok Utusan, yang merancang untuk dilancarkan pada 1994; kemudiannya ditangguhkan kepada Januari 1995 dan 18 Februari. Pada Disember 1994, City Television memohon lesen penyiaran, yang menunggu kelulusan daripada Kementerian Penerangan. Menjelang akhir Januari 1995, lesen telah dimuktamadkan.

Pemilik melabur RM 45 juta untuk saluran baharu itu, dengan RM 30 juta digunakan untuk operasi saluran itu. Ia juga merancang untuk secara beransur-ansur mempunyai 60% pengaturcaraannya dalam bahasa Melayu seperti yang diperlukan oleh lesennya. Pada Februari 1995, MetroVision menangguhkan penghantaran programnya berikutan kerosakan kabel penyuap semasa penghantarannya dari Jepun, dan menjadualkan semula penghantarannya pada pertengahan Mac. Telah diumumkan pada 23 Mei 1995 bahawa saluran itu akan memulakan siaran penuhnya pada suku ketiga 1995. Saluran itu berkata bahawa ia mematuhi garis panduan yang ditetapkan oleh kerajaan sebelum ia memulakan siarannya.

MetroVision mula bersiaran pada 1 Julai 1995 jam 6:30 petang, dengan pelancaran rasmi pada 18 September 1995 di Putra World Trade Centre. Ia diuruskan oleh City Television Sdn. Bhd., sebahagian daripada Kumpulan Melewar Berhad, sebuah syarikat milik Tan Sri Tunku Abdullah, ahli kerabat diraja Negeri Sembilan. Pemegang saham lain termasuk Kumpulan Utusan, Medanmas (kini Ch-9 Media) dan Diversified Systems. Studio-studionya terletak di Subang Hi-Tech Industrial Park di Shah Alam, Selangor. MetroVision dihantar melalui saluran UHF 27 dari Gunung Ulu Kali (berhampiran Genting Highlands). Isyaratnya, menjangkau radius 50 km, meliputi Lembah Klang dan sebahagian Seremban dan Rawang, mencapai sejauh Tanjung Karang dan Seremban.

Siaran berita berbahasa Melayu masa perdananya, Warta Prima, pada asalnya disiarkan pada 7:30 malam untuk mengelakkan persaingan dengan saluran lain. Ia kemudiannya berpindah ke 8 malam pada Oktober 1995.

Pada September 1995, MetroVision mencadangkan bahawa ia akan memulakan siaran 24 jam dan akan menggunakan bahasa Inggeris sebagai medium penyiarannya, tetapi ditolak oleh Kerajaan. Pada 12 Oktober 1995, MetroVision menjadi yang pertama di dunia yang memperkenalkan televisyen interaktif, yang dipersembahkan dalam format kuiz telefon. Perkhidmatan tersebut disediakan oleh Articulate Interactive Sdn. Bhd. dengan sistem telefon yang disediakan oleh Audiotel Sdn. Bhd.

Pada Oktober 1995, MetroVision menggugurkan tayangan drama Taiwan Justice Bao selama seminggu, menyebabkan kerajaan meminda Peraturan-Peraturan Lembaga Penapisan dan Kod Etika Penyiaran untuk membenarkan "drama berkostum" disiarkan. Drama bersiri ini diperoleh oleh JV Media Sales Sdn. Bhd.

Menjelang akhir tahun 1996, MetroVision telah dijual kepada pemilik baru. Menjelang Februari 1997, Kumpulan Melewar mengesahkan bahawa ia telah melepaskan pegangan ekuitinya dalam MetroVision. Pada Julai tahun yang sama, MetroVision dan TV3 telah diarah oleh Kementerian Penerangan untuk memindahkan pemancar mereka ke Menara Kuala Lumpur. Bermula pada awal 1998, MetroVision memperkenalkan saluran audio dwi dalam transmisinya. Kemudian pada bulan Jun 1998, MetroVision menerima kelulusan daripada Kerajaan untuk menyiarkan ke seluruh negara, tetapi tidak bersedia untuk langkah itu, dengan alasan "pendapatan yang diperoleh daripada iklan telah menurun akibat kemelesetan ekonomi" sebagai sebab. Pada Ogos 1998, saluran itu melancarkan laman web rasminya, yang hanya aktif sehingga penutupannya. Ia juga merancang untuk memperluaskan penghantaran siarannya ke luar Lembah Klang.

Masa operasi sunting

MetroVision beroperasi pada 9 pagi hingga 1 pagi dalam sehari.

Penghentian siaran dan tukar nama saluran sunting

MetroVision telah menamatkan siarannya pada 1 November 1999. Pengendali itu berjanji untuk memulakan semula saluran itu pada Mac 2000 selepas sepatutnya "naik taraf isyarat" tetapi itu tidak menjadi kenyataan. Kakitangan dan personaliti MetroVision telah berpindah ke syarikat media yang berbeza selepas ia ditutup.

Pada Mac 2001, MetroVision – kemudian dinamakan Channel 8 – telah dibeli oleh Rediffusion Radio, anak syarikat Arab-Malaysian Corporation, sebuah syarikat milik Tan Sri Azman Hashim, yang merancang untuk mengendalikan stesen dorman selama 10 tahun di bawah nama baharu, Redi8.

Pada tahun 2002, Pengurusan Danaharta Nasional berkata bahawa ia telah mengambil alih kawalan MetroVision, tetapi ia kemudiannya melepaskan diri. Star Media Group – syarikat induk The Star menolak cadangannya untuk memperoleh MetroVision sambil mengatakan bahawa tiada rancangan perbincangan untuk membeli saluran tersebut.

Pada tahun 2003, Media Prima yang baru ditubuhkan mengumumkan hasratnya untuk memperoleh MetroVision kerana ia percaya bahawa ia boleh melihatnya "menguasai industri penyiaran". Konglomerat itu juga sedang berbincang dengan Pentadbir Khas pengendali mengenai kemungkinan untuk menghidupkan semula saluran sementara ia merancang untuk meletakkan saluran itu sebagai "komponen penting" dalam operasi perniagaannya. Ia dilancarkan semula sebagai 8TV pada 8 Januari 2004.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ Bakarudin Busu, "Orang ramai puas hati siaran TV4", Utusan Malaysia, 2 Julai 1995.
  2. ^ "MetroVision akan tamat siaran esok", Berita Harian, 31 Oktober 1999.
  3. ^ "MetroVision will ceased broadcasting after 4 years", New Straits Times, 28 October 1999.