Moncef Marzouki (al-Munṣif al-Marzūqī) dilahirkan pada 7 Julai 1945 adalah aktivis hak asasi manusia Tunisia, pakar perubatan dan ahli politik . Pada 12 Disember 2011, beliau dipilih Presiden Tunisia interim ]

Moncef Marzouki
المنصف المرزوقي‎
President of Tunisia
ad interim[1]
Memegang jawatan
13 December 2011
Perdana MenteriBeji Caid el Sebsi
Hamadi Jebali (Designate)
Didahului olehFouad Mebazaa (Acting)
Leader of the Congress for the Republic
Dalam jawatan
24 July 2001 – 13 December 2011
TimbalanAbderraouf Ayadi
Didahului olehPosition established
Digantikan olehAbderraouf Ayadi
Butiran peribadi
Lahir (1945-07-07) 7 Julai 1945 (umur 78)
Grombalia, Tunisia
Parti politikCongress for the Republic
Alma materUniversity of Strasbourg
Laman web rasmiOfficial website


Pendidikan dan awal aktiviti hak asasi manusia sunting

Dilahirkan di Grombalia , Tunisia, Marzouki belajar ilmu perubatan di Universiti Strasbourg ,Perancis. Kembali ke Tunisia pada tahun 1979, beliau mengasaskan Pusat Perubatan Komuniti di Sousse dan Rangkaian Pencegahan Penderaan Kanak-kanak Afrika, juga menyertai Liga Tunisia untuk Hak Asasi Manusia . Semasa mudanya, beliau telah mengembara ke India untuk mengkaji Mahatma Gandhi dan ke Afrika Selatan untuk mengkaji peralihan dari Aparteid .

Kerjaya politik sunting

Apabila kerajaan Tunisia retak ekoran Parti Ennahda pada tahun 1991, Marzouki berhadapan dengan Presiden Tunisia Ben Ali yang memintanya untuk mematuhi undang-undang. Pada tahun 1993, Marzouki adalah ahli pengasas Jawatankuasa Kebangsaan bagi Pertahanan Tawanan. Beliau telah ditangkap beberapa kali atas tuduhan penyebaran berita palsu dan bekerja dengan pergerakan Islam yang diharamkan.. Beliau kemudiannya telah menubuhkan Jawatankuasa Kebangsaan untuk Kebebasan. Beliau menjadi Presiden Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Arab dan 17 Januari 2011 berterusan sebagai ahli Lembaga Eksekutif.

Pada tahun 2001, beliau mengasaskan Kongres Republik .Ia telah diharamkan pada tahun 2002, tetapi Marzouki berpindah ke Perancis dan meneruskan perjuangan dari sana.

Berikutan Presiden Zine El Abidine Ben Ali berlepas dari Tunisia dan Bantahan Tunisia 2010-2011, Marzouki mengumumkan kembali ke Tunisia dan niatnya untuk bertanding bagi jawatan presiden .

Presiden Republik Tunisia sunting

Pada 12 Disember 2011, Majlis Perlembagaan Tunisia, sebuah badan dipilih untuk mentadbir negara dan draf Perlembagaan Tunisia yang baru, telah memilih Marzouki sebagai Presiden sementara Republik Tunisia, dengan 155 undi, 3 terhadap, dan 42 undi kosong. Pada 2012, Moncef Marzouki menggesa penggabungan Tunisia dan Libya.[1].

Pada November 2021, Moncef Marzouki menjadi subjek waran tangkap antarabangsa kerana membahayakan keselamatan negara.

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan WP_president tidak disediakan