Monkey D. Luffy (Jepun: モンキー・D・ルフィ, Hepburn: Monkī・Dī・Rufi) merupakan watak utama di dalam anime dan manga One Piece. Luffy merupakan kapten bagi Kumpulan Lanun Topi Jerami.

Monkey D. Luffy
Watak One Piece
Monkey D. Luffy
Kemunculan pertama

Manga Buku #1-Bab #1
Anime Episod #1
Dicipta oleh

Eiichiro Oda
Disuarakan oleh

Mayumi Tanaka
Profil
Nama panggilan"Luffy Topi Jerami"
"Sauh" (Shanks dan Don Krieg)
"Budak Getah" (sendiri)
"Lucy" (Arka Dressrosa)
SpesiesManusia
JantinaLelaki
SaudaraMonkey D. Garp (Datuk)
Monkey D. Dragon (Bapa)

Latar belakang sunting

Monkey D. Luffy, juga dikenali sebagai "Luffy Topi Jerami" dan biasanya sebagai "Topi Jerami",ialah pengasas dan kapten Lanun Topi Jerami yang semakin terkenal dan berkuasa, serta pejuang yang paling berkuasa. Dia berhasrat untuk mencari harta karun legenda yang ditinggalkan oleh mendiang Gol D. Roger dan dengan itu menjadi Raja Lanun,yang akan membantu memudahkan mimpinya yang tidak diketahui yang dia ceritakan hanya kepada Shanks, saudara-saudaranya, dan anak kapalnya.Dia percaya bahawa menjadi Raja Lanun bermakna mempunyai kebebasan paling banyak di dunia.

Dilahirkan di Kampung Foosha, Luffy ialah anak kepada Monkey D. Dragon, ketua Tentera Revolusi, dan cucu kepada wira Marin Monkey D. Garp, dan keluarga mereka membawa huruf awal dan Wasiat D.Pada usia 7 tahun, Luffy secara tidak sengaja memakan Gomu Gomu no Mi, yang menjadikan tubuhnya getah.Shanks juga memberikan Luffy topi jerami yang telah menjadi aksesori khas Luffy, setelah menghadiahkannya kepada budak lelaki itu sebagai sebahagian daripada janji untuk mereka bertemu semula suatu hari nanti selepas dia menjadi lanun yang hebat.Membesar di Pulau Dawn di bawah jagaan Curly Dadan,Luffy berkawan dan menjadi adik bersumpah kepada mendiang "Fire Fist" Portgas D. Ace dan Ketua Kakitangan Revolusi Sabo.

Luffy telah menentang banyak kuasa global di sekelilingnya, bermula dengan memerangi lanun paling berkuasa di East Blue dan bergerak ke pertempuran melawan Marin, Tujuh Dewa Laut, Cipher Pol, Bangsawan Dunia, dan juga Empat Maharaja Agung, muncul sebagai pemenang dalam majoriti pertempuran ini. Dia menceroboh dan secara tidak langsung menyebabkan pemusnahan Enies Lobby, melarikan diri dari Impel Down yang tidak dapat ditembusi, dan merupakan tokoh tumpuan dalam Perang Kemuncak Marineford. Dia juga telah mengalahkan atau berkawan dengan tujuh daripada sebelas Dewa Laut dahulu atau sekarang sebelum pembubaran organisasi. Tambahan pula, Luffy telah menyerang wilayah Empat Maharaja pada beberapa kali, dan akhirnya berjaya mengalahkan satu. Pencapaian dan warisan Luffy telah menyebabkan dia dilabelkan sebagai "Elemen Masa Depan Berbahaya" semasa dalam proses memperoleh reputasi sebagai "sembrono" dan, dalam beberapa kes, "tidak siuman," mendapat kemarahan Laksamana Armada Sakazuki, Markas Marin. , dan juga Kerajaan Dunia.

Luffy juga mempunyai kecenderungan untuk menarik pengikut dan tanpa rela telah dinamakan sebagai ketua Armada Besar Topi Jerami, yang terdiri daripada tujuh kru lanun yang bersumpah untuk datang membantunya bila-bila masa dia mahu. Selepas mengetahui perkara ini dan eksploitasinya terhadap Lanun Big Mom, akhbar melabelkannya sebagai "Maharaja Laut Kelima," walaupun ramai tokoh terkemuka pada mulanya menganggap ini sebagai keterlaluan. Walau bagaimanapun, selepas mengalahkan Kaidou semasa Serangan di Onigashima, Luffy secara rasmi diisytiharkan sebagai salah satu daripada Empat Maharaja oleh Kerajaan Dunia bersama-sama Buggy, menggantikan Kaidou dan Big Mom.

Luffy telah membuat kemajuan yang besar dalam hidupnya lanun, dengan ganjarannya mencerminkan fakta ini. Dia mendapat hadiah pertama 30,000,000 Beli kerana mengalahkan kapten lanun terkuat East Blue, yang kemudian meningkat kepada 100,000,000 Beli selepas mengalahkan Crocodile di Arabasta. Selepas pencerobohan anak kapalnya ke dalam dan melarikan diri dari Enies Lobby, hadiahnya meningkat kepada 300,000,000 belia. Hadiahnya yang besar apabila tiba di Kepulauan Sabaody menyebabkan Luffy, bersama-sama dengan Zoro termasuk dalam kalangan sebelas "Super Rookies," lanun yang pada masa yang sama mencapai Garis Merah dengan hadiah lebih 100,000,000 Beli sejurus sebelum Perang Kemuncak. Dia, sepuluh Super Rookies yang lain, dan Marshall D. Teach akan terus dirujuk sebagai "Generasi Terburuk.

Dua tahun selepas perang, dengan ganjarannya meningkat kepada 400,000,000 Beli, dia memasuki Dunia Baru dan mula mencabar Maharaja dan sekutu mereka secara langsung, dengan hadiahnya meningkat kepada 500,000,000 Beli selepas Dressrosa, dan kemudiannya hingga ke 1,500,000,000 Beli selepas pendedahan global bahawa dia adalah saudara Sabo dan kewujudan Armada Agung Topi Jerami menjadi umum, serta peristiwa Pulau Whole Cake . Selepas mengetuai Serangan ke atas Onigashima dan mengalahkan Kaidou juga dia menjadi ahli Empat Maharaja, limpah kurnianya meningkat kepada 3,000,000,000 Beli.

Dia adalah protagonis utama manga dan anime, One Piece.

Ciptaan dan kongsep sunting

Apabila Eiichiro Oda dicipta Luffy, dia mahu berusaha untuk menambah kualiti sama seperti yang terdapat dalam siri Dragon Ball yang dicipta oleh Akira Toriyama. Ketika itu, Oda merasakan nama "Luffy" adalah tepat untuk watak utamanya. Kemudian Oda berasa tak jangka Maritim dipanggil "Luff" dan diberikan nama Luffy secara kebetulan tetapi Oda berasa gembira dengannya.

Reka bentuk sunting

 
Luffy yang terkini selepas dua tahun.

Luffy biasanya dikenali dengan topi jeraminya, yang telah diberikan kepadanya oleh Shanks Berambut Merah selepas diselamatkan dari serangan oleh Ikan Raja Laut. Pada zaman awal kanak-kanak, Luffy mula-mula diperkenalkan dengan memakai kemeja putih dan seluar pendek biru. Beliau mempunyai parut di bawah mata kirinya setelah menikam dirinya untuk membuktikan keberanian beliau kepada Shanks dan anak kapalnya. Kebanyakan siri ini, Luffy biasanya dilihat memakai baju merah, seluar pendek biru dan selipar. Kadang-kadang, Luffy akan menghiasi pakaian yang berbeza untuk menyesuaikan diri dengan iklim di pulau-pulau tertentu di Grand Line, seperti memakai kot dan sarung tangan di Pulau Drum dan memakai pakaian padang pasir yang sesuai di Alabasta. Semasa arka Lobi Enies, Luffy memakai seluar pendek hitam dengan poket besar untuk membawa bekalan daging yang lebih. Selepas itu, dia mula memakai seluar pendek dan baju pelbagai warna dalam arca berbeza. Selepas dua tahun memperlajari teknik haki, Luffy memakai baju merah yang labur, bahagian lengan yang panjang, bajunya tidak berbutang untuk menunjukan parut berbentuk "X" dan dia juga memakai kain kuning yang diikat pada pinggangnya.

Kelebihan sunting

Luffy secara kebetulan telah memakan buah syaitan Gomu Gomu (Getah) yang membolehkan badannya meregang dan memanjang seperti getah. Dengan sifat getah ini Luffy juga adalah kebal daripada kejutan arus elektrik disebabkan getah adalah penebat elektrik semulajadi. Sebarang bentuk serangan fizikal tidak berkesan terhadap luffy, peluru tembakan juga tidak memberi sebarang kesan pada tubuhnya, namun dia tidak terelak dari dicederakan oleh sebarang benda tajam dan impak yang kuat seperti letupan bom dan juga tersentuh batu perbuat daripada batu kairo (Batu laut). Beliau juga berjaya mencipta teknik baru seperti "Gear Second" dan "Gear Third", dengan menggunakan konsep logik dan pengetahuan getah dan sifat-sifatnya. Setelah Gear Second diaktifkan, pengguna akan bertambah kuat dan pergerakan yang pantas. Gear Third diaktifkan apabila Luffy meniup ibu jari melalui tulang-tulang untuk mengembangkan tangannya menjadi besar. Selama dua tahun selepas peperangan Marineford, Luffy pelajari teknik Haki. Keupayaan Luffy meningkat melalui latihan intensif yang telah dilaluinya semenjak kecil dan terus meningkat dengan melalui pertempuran dengan lanun-lanun berkuat di sepanjang pengembaraannya sebagai Lanun Topi Jerami (Straw Hat Pirates).

Rujukan sunting

  1. ^ SBS: One Piece Manga - Vol.4, Chapter 27, Fan question: What are the ages of Luffy, Zoro, Nami, and Shanks?((JP) ISBN 4-08-872594-8 (AS) ISBN 1-59116-337-4 )
  2. ^ SBS: One Piece Manga - Vol.15, Chapter 130, Fan question Oda-sensei!! I've been thinking about this a lot... what are Luffy, Zoro, Nami, Usopp and Sanji's birthdays? Tell us!! ((JP) ISBN 4-08-873009-7 (AS) ISBN 1-4215-1092-8 )

Pautan luar sunting