Mr. & Mrs. Smith (filem 2005)

Mr. & Mrs. Smith (bahasa Melayu: En. & Pn. Smith) adalah sebuah flem aksi/komedi 2005, diarah oleh Doug Liman dan ditulis oleh Simon Kinberg. Skor muzik asli telah diguhbahkan oleh John Powell. Filem ini dibintangi oleh Brad Pitt dan Angelina Jolie sebagai sepasang suami isteri bosan yang mendapati bahawa mereka berdua adalah pembunuh diupah oleh agensi bersaingan untuk membunuh sesama sendiri.

Mr. & Mrs. Smith
Poster teater
PengarahDoug Liman
PenulisSimon Kinberg
Dihasilkan olehLucas Foster
Akiva Goldsman
Eric McLeod
Arnon Milchan
Patrick Wachsberger
DibintangiBrad Pitt
Angelina Jolie
Vince Vaughn
Kerry Washington
Adam Brody
SinematografiBojan Bazelli
Disunting olehMichael Tronick
Muzik olehJohn Powell
Diedarkan oleh20th Century-Fox
Tarikh tayangan
10 Jun 2005
Masa tayangan
120 min.
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$75 juta (anggapan)

Plot sunting

Aksi bermula dengan John dan Jane Smith, sepasang suami isteri yang telah berkahwin selama enam tahun, menghadiri kaunseling perkahwinan. Di situ, mereka memberitahu cerita mereka dalam temu ramah mereka yang pertama di Bogotá, Colombia, di mana mereka bertemu ketika kedua-dua mereka melarikan diri dari pihak berkuasa Colombia. Mereka cepat-cepat jatuh cinta dan berkahwin. John kemudian menyatakan bahawa Jane "lihat seperti pagi Krismas" ke dia pada hari yang mereka bertermu.

Dalam kebetulan, meskipun, John dan Jane adalah pembunuh mahir bekerja untuk syarikat berlainan, kedua-dua pembunuh adalah terbaik dalam bidang mereka, setiap menyembunyikan pekerjaan sebenar mereka dari suami atau isterinya. Apabila mereka diberi tugas untuk membunuh lelaki bernama Benjamin Danz (nama samaran "The Tank"), mereka bertembung sesama sendiri dengan pekerjaan mereka dan mendapati yang sebenarnya. Kedua-dua majikan memberikan tugas kepada sepasang suami isteri Smith untuk membunuh sesama sendiri, dan setiap harus memilih di antara kehidupan peribadi dan prodesional mereka. Perjuangan perasaan peribadi ini berterusan sepanjang filem.

Di puncak percubaan mereka untuk membunuh sesama senderi (dengan rumah mereka betul-betul dalam keadaan pembinasaan), mereka menunjukkan senapang ke muka-muka mereka. En. Smith berhenti, dan meletakkan jatuhkan senjata. Seperti dia, isterinya tidak dapat menembak (walaupun suaminya tidak bersenjata) dan daripada itu tunduk kepada percintaannya; En. dan Pn. Smith kemudian terlibat dalam keberahian dan (intipati) bersatu semula dan bertemukan sesama sendiri (En. Smith menyatakan "Kami harus melakukan semula setiap perbualan yang kita telah ada.").

Rupa-rupanya adanya ganjaran $400,000 untuk setiap mereka (yang kemudian telah dijumpai oleh kawan terbaik John, Eddi - juga seorang pembunuh - diberikan tugas untuk menghapuskan mereka berdua). Kemudian, kedua-dua pasangan Smith mendapati kebenaran dari Eddi, dan mendapati bahawa dia tidak sanggup mengejarkan pasangan suami isteri Smith.

Suami isteri Smith berkeputusan untuk berkelahi bersama. Mereka berkeputusan untuk mengambil Danz daripada penjara berkawalan tingginya untuk memberikan majikan mereka sesuatu yang mereka mahu lebih daripada apa sepasang suami isteri Smith ingin mahu. Danz kemudian mengaku bahawa dia telah diupah oleh majikan-majikan mereka, yang mendapati bahawa sepasang suami isteri Smith telah berkahwin dan mendirikan suatu angkatan tugas bersama untuk membuat mereka bunuh sesama sendiri.

Dalam bahagian akhir filem, kelaurga Smith berjaya menguruskan suatu serangan berlanjutan oleh sebilangan besar angkatan bersenjata seperti-SWAT, dengan suatu tembakan panjang dan pertempuran dalam sebuah gudang pembaikian rumah.

Filem berakhir dengan penasihat perkahwinan di mana mereka menyata bagaimana perkahwinan mereka semakin baik baru-baru ini.

Lakonan sunting

Pelakon Watak
Brad Pitt John Smith
Angelina Jolie Jane Smith
Adam Brody Benjamin Danz
Vince Vaughn Eddie
Kerry Washington Jasmine
Keith David Father
Chris Weitz Martin Coleman
Rachael Huntley Suzy Coleman
Michelle Monaghan Gwen
William Fichtner Dr. Wexler
Stephanie March Julie
Angela Bassett Atlanta
Jennifer Morrison Jade

Sambutan dan persembahan pecah panggung sunting

Pada Ahad Oktober 29 2007, filem dibelanjakan sekitar $468,336,279 sedunia.[1]

Pada penagregat kajian semula Rotten Tomatoes, 59% dari pengkritik memberikan filem kajian semula yang positif, berasaskan 185 kajian semula, dengan sepersetujuan bahawa "walaupun romantis-aski ini terjejas dari penulisan lemah dan suatu yang banyak letupan, kimia yang berjalan di onscreen di antara pasangan suami isteri Pitt dan Jolis adalah cukup ketara untuk membuatkan ini suatu flik aksi musim panas yang sepanjangnya."

Penerimaan Colombia sunting

Kurang daripada empat minggu selepas pengeluarannya di Colombia, Setiausaha Jeneral Dewan Bandaraya, Enrique Borda, mengirimkan suatu surat tunjuk perasaan ke pengarah Doug Liman. Dalam surat ini dia menyatakan bahawa In the letter:

Ia dibuktikan, lebih daripada yang disangsikan, bahawa pengarah dan kakitangan penghasilannya menunjukkan suatu jumlah taraf jahil dengan menggambarkan [Bogotá] sebagai insipien [...], primitif, dengan infrastruktur hotel yang sukar didapti, dikuasai oleh kemiskinan, mundur, tidak teratur, dengan taraf keganasan tinggi; dalam penutup, sangat kucar-kacir dan tidak menarik sama sekali.

Borda juga menunjukkan dalam teksnya bahawa Bogotá dianugerahkan dengan tajuk "City of Peace" oleh Unión de Ciudades Capitales Iberoamericanas (UCCI) dan diumumkan "World Book Capital 2007" oleh UNESCO.

Muzik sunting

Dua album pengesan bunyi telah dikeluarkan dari filem - sebuah skor filem digubah oleh John Powell dan sebuah pengesan bunyi dengan lagu-lagu digunakan dalam filem. Album-album ini dikeluarkan pada waktu-waktu berlainan untuk mencegahkan kekeliruan, yang terdahulunya telah dikeluarkan pada Jun 28 dan yang kemudiannya pada Jun 7, 2005.

Siri Televisyen sunting

Pada Januari 2007 , ABC mengumumkan bahawa satu siri televisyen sedang dibuat berdasarkan filemnyanya. Pengarang Simon Kinberg dan Pengarah Doug Liman bergabung membawakan satu kejutan kepada layar televisyen biasa. Walaupun Jolie dan Pitt tidak akan kembali untuk versi ini , ini talah dikatakan bahawa "penarian bakat seluruh dunia" akan diadakan untuk mendapatkan pasangan seperti yang dikehendaki. Filem ini secara rasminya ditempah kepada pilot. Aktres Jordana Brewster memilih untuk menjadi Mrs. Smith.[2]

Di ABC network's upfront presentation on May 15th 2008 it was revealed that the pilot was not ordered to series. It is not on ABC's fall schedule.

According to The Hollywood Reporter, Regency TV is shopping its "Mr. & Mrs. Smith" pilot that failed to make it onto ABC's schedule.[perlu rujukan]

The trade paper says that Regency and production partner Dutch Oven had a contract stipulation that if "Mr. & Mrs. Smith" wasn't picked up, it would receive an early release. Thus, other networks will get the opportunity to see "Mr. & Mrs. Smith" as early as next week to decide if ABC made the correct decision.

If it were to find a new network home, "Mr. & Mrs. Smith" will retain its main creative components -- Simon Kinberg and Doug Liman, who wrote and directed both the pilot and the film -- as well as its stars, Jordana Brewster and Martin Henderson, who had the unenviable task of filling in for feature leads Angelina Jolie and Brad Pitt.

Like the movie, "Mr. & Mrs. Smith" focused on married assassins-for-hire. The pilot was rumored to be one of the spring's most costly.


Trivia sunting

Dalam scene motel, Benjamin Danz dapat dilihat memakai sehelai baju-t Fight Club, yang adalah salah satu filem yang Brad Pitt berlakon.

Walaupun dalam filem ditunjukkan sebagai sebuah bandaraya tropikal, Bogotá sebenarnya diberikan suhu yang lebih sederhana, biasanya sekitar 14 °C.[3][4]

Bogotá bukan sebuah bandaraya tropikal yang digambarkan dalam filem dengan aspek hutan; ia sebuah kawasan perbandaran besar.

Perisian perlindungan keping sunting

Pengeluaran DVD Jerman Mr. & Mrs. Smith mengandungi perisian perlindungan keping digelar Alpha-DVD.[5] Perisian ini telah digelar, dan mirip fungsi dengan, sebuah rootkit, dengan perbezaannya bahawa perisian Alpha-DVD telah direkabentuk untuk mencegahkan peniruan DVD yang tidak halal, daripada untuk memberikan kecapaian ke komputer pengguna. Pengeluaran kemudiannya mencirikan suatu amaran pada lengan, dengan perintah pada bagaimana hendak memainkan DVD pada PC tanpa memasangkan perisian tersebut. lihat pula skandal pencengah keping CP BMG Sony 2005.

Rujukan sunting

  1. ^ "Mr. And Mrs. Smith". The Numbers. October 29, 2007. Dicapai pada 2007-10-29. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  2. ^ ABC's "Smith" sets sights on Brewster, Yahoo!, February 1, 2008
  3. ^ http://www.spanishcourses.info/cities/84_bogota_EN.asp
  4. ^ Bogota, Colombia at The Weather Channel
  5. ^ Broersma, Matthew. "Rootkit furore hits Hollywood DVD". Techworld. Dicapai pada 2007-11-04.

Pautan luar sunting

Templat:Box Office Leaders USA