Musang Rasa (bahasa Inggeris: Musang Kecil India) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Asia Tenggara, terutamanya di Indonesia. Nama sainsnya Viverricula indica.

Musang Rasa
موسڠ راس
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Viverricula

Hodgson, 1838
Spesies:
V. indica
Nama binomial
Viverricula indica
Desmarest, 1804

Taburan sunting

Musang Tanggalong boleh didapati di Indonesia dan beberapa tempat lain di Asia Tenggara.

Ciri-ciri sunting

Musang Rasa adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Mamalia. Dalam aturan Carnivora, tergolong dalam keluarga Viverridae. Musang Rasa adalah haiwan berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan.

Jantung Musang Rasa terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan sunting

Sebagai mamalia, Musang Rasa berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan. Musang Rasa akan menjaga anaknya sehingga mampu berdikari.

Pengekalan sunting

Musang Rasa merupakan haiwan yang dilindungi and memerlukan lesen pemburuan.

Rujukan sunting

  1. ^ Duckworth, J.W., Timmins, R.J. & Muddapa, D. (2008). Viverricula indica. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 24 Mac 2009. Database entry includes a brief justification of why this species is of least concern

Pautan luar sunting