Muzium Negara Malaysia

muzium di Malaysia

Muzium Negara merupakan salah sebuah bangunan yang unik di Malaysia. Muzium Negara merupakan sebuah muzium yang terletak di Jalan Damansara, Kuala Lumpur, Malaysia. Muzium ini terletak berhampiran dengan Taman Tasik Perdana. Muzium Negara ini mempunyai gabungan reka bentuk istana Melayu tradisional digabungkan citarasa yang moden. Muzium Negara telah dibuka secara rasmi pada 31 Ogos 1963. [1]

Muzium Negara
موزيوم نݢارا
National Museum of Malaysia
தேசிய அருங்காட்சியகம்
Pemandangan luar Muzium Negara
Map
Muzium Negara Malaysia is located in Bumi
Muzium Negara Malaysia
Muzium Negara Malaysia (Bumi)
Lokasi Muzium Negara
Maklumat am
Ditubuhkan1963
JenisMuzium negara
Maklumat geografi
Negara Malaysia
Lokasi
Jalan Damansara
Koordinat3°8′15.77″N 101°41′13.99″E / 3.1377139°N 101.6872194°E / 3.1377139; 101.6872194Koordinat: 3°8′15.77″N 101°41′13.99″E / 3.1377139°N 101.6872194°E / 3.1377139; 101.6872194
Maklumat pelawat
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Rekabentuk yang tersergam indah ini dipilih sendiri oleh Y. T. M. Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Bapa Kemerdekaan dan Perdana Menteri pertama Malaysia. Di bahagian hadapan bangunan ini terdapat hiasan mural yang diperbuat daripada mozek yang besar.

Muzium ini memuatkan pelbagai koleksi artifak bersejarah mengenai Malaysia. Di dalamnya terdapat empat galeri yang mempamerkan naratif sejarah Malaysia. Empat galeri yang dipamerkan adalah Galeri Prasejarah, Galeri Kerajaan-Kerajaan Melayu, Galeri Era Kolonial dan Galeri Malaysia Kini.

Sejarah sunting

 
Muzium Selangor yang lama

Muzium Negara telah ditubuhkan di atas tapak bekas Muzium Selangor.[2] Ia dibina oleh kerajaan British dan Selangor pada tahun 1898 berikutan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1896. Pada 10 Mac 1945, semasa Perang Dunia II, sayap kanan muzium telah dibom dan dimusnahkan oleh pengebom Amerika B-29, dari Tentera Bersekutu. [3] Koleksi muzium kemudian berpindah ke Muzium Negeri Perak di Taiping.

Selepas Perang Dunia II, sayap kiri Muzium Selangor itu masih digunakan sebagai tapak sejarah. Di ambang kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman mendapat idea untuk membina sebuah muzium untuk menempatkan khazanah sejarah dan budaya negara serta spesimen flora dan fauna. Struktur muzium lama telah siap dirobohkan untuk memberi laluan kepada sebuah muzium baru.

Pembinaan bermula pada tahun 1959 dan telah siap pada tahun 1963. Muzium Negara telah dibuka secara rasmi pada 31 Ogos 1963 oleh Tuanku Syed Putra Jamalullail, Yang di-Pertuan Agong ke-3.[4]

Pada 4 April 1996 bangunan ini telah diwartakan di bawah Akta Antikuiti 169/1976 sebagai monumen purba dan tapak bersejarah.

Senibina sunting

 
Avalokitesvara ditemui di Bidor, pada abad ke-8 dan ke-9
 
Pemandangan ke dewan utama

Reka bentuk muzium oleh arkitek Ho Kok Hoe telah diilhamkan oleh seni bina istana diraja Melayu dan seni bina vernakular Melayu. Reka bentuk yang dibina juga adalah mengikut keperluan untuk ruang pameran dan aktiviti berkaitan permuziuman. Mural mozek menggambarkan sejarah dan budaya negara juga dipamerkan di ruang luar Muzium Negara. Lantai bahagian tengah bangunan utama dihiasi dengan jubin khas yang merupakan hadiah daripada kerajaan Pakistan. Di samping itu, Muzium Negara juga telah mengambil khidmat UNESCO bagi memudahkan perundingan oleh pakar-pakar muzium dari muzium lain di seluruh dunia.

Paparan dan pameran Muzium Negara pada awalnya memfokusikan sejarah tempatan, budaya dan tradisi, seni dan kraf, aktiviti ekonomi, flora dan fauna tempatan, senjata dan mata wang.

Kini, Muzium Negara menempatkan empat galeri tetap yang mempunyai tema tersendiri. Galeri Prasejarah dan Galeri Kerajaan-Kerajaan Melayu di tingkat bawah mempamerkan sejarah geografi dan semulajadi Semenanjung Tanah Melayu bermula dengan Zaman Batu, Zaman Gangsa dan Zaman Besi, kerajaan-kerajaan Hindu-Buddha dan Kerajaan-Kerajaan Melayu di Nusantara. Antara koleksi yang dipamerakan adalah patung Makara, patung Avalokiteshvara, model kuil Lembah Bujang di Kedah serta replika Candi Borobudur. Pameran ini meneruskan Kesultanan Islam Melaka kemudian dan beberapa negeri di Malaysia. Paparan menunjukkan pentingnya kesultanan Melaka untuk identiti kebangsaan Malaysia. Lantai kedua didedikasikan kepada sejarah penjajahan yang membawa sepanjang jalan ke Kemerdekaan. Terdapat salinan penutup kepala diraja raja-raja Melayu.

Dewan Tengah sunting

Menghiasi lantai Dewan Tengah ialah biru geometri bentuk jubin mozek dari Pakistan, dengan ukiran panel rumit pada siling dewan. Dewan Tengah menempatkan pameran sementara. Pameran matik dan khas yang diadakan di dewan ini pada jangka masa untuk menggalakkan kesedaran tentang budaya negara yang pelbagai dan warisan. pameran asing diadakan sekali-sekala.

Antara pameran yang diadakan di dewan ini pada satu ketika masa termasuk 'Tamadun Islam', 'Raja Kita', 'Dunia Bunga-Bungaan', 'Durian Raja Buah', 'Topeng dari Sarawak', 'Dunia Mata Wang', 'Sempadan Islam China', 'Sempadan Amerika', dan 'Senibina Agama dari Belanda'.

Muzium memberi penekanan yang kuat terhadap Dunia Melayu, dan bahagian yang besar dikhaskan untuk penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), salah satu daripada pihak-pihak Barisan Nasional. Menariknya, beberapa jika pada semua adalah apa-apa sebutan diperbuat daripada penglibatan Persatuan Cina Malaya (MCA) dan Kongres India Malaya (MIC), yang 3 pihak bekerja bersama-sama untuk mencapai kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

Tingkat sunting

 
Kereta lembu tradisional

Galeri lain termasuk Balai Sukan Negara dan Galeri Sejarah Semula Jadi.

Di sekitar bangunan muzium ini, terdapat beberapa pertunjukan luar pengangkutan di Malaysia, dahulu dan sekarang. Pameran menarik adalah Troli Melaka Bullock yang hampir menyerupai kereta kuda Amerika yang awal. Yang menarik, keselesaan adalah Lokomotif Wap yang dibuat oleh Kitson & Co, England, yang telah dimasukkan ke dalam perkhidmatan pada tahun 1921 sehingga ia berhenti beroperasi pada tahun 1969. Ia meliputi 1.5 juta batu kereta api; Kapal korek bijih timah yang menyerupai kilang terapung, di tasik semula jadi atau buatan. Turut dipamerkan ialah kenderaan bermotor, termasuk kenderaan sivik antik dan kenderaan persendirian, termasuk awal 1.3 liter Proton Saga, kereta nasional pertama dilancarkan pada 18 April 1985.

Muzium Negara juga memegang pameran bertema tetap menampilkan aspek-aspek tertentu budaya kehidupan dan dunia.

Istana Satu sunting

 
Istana Satu

Satu lagi tarikan Muzium adalah istana lama kayu Terengganu asal bersaiz dikenali sebagai Istana Satu. Ia telah didirikan oleh Sultan Zainal Abidin III, Sultan Terengganu pada tahun 1884 di perkarangan Kota Istana Maziah, Kuala Terengganu. Bangunan ini adalah seni bina tradisional Melayu Terengganu, dalam bentuk yang dipanggil "Rumah Tiang Dua Belas". Kayu yang digunakan ialah cengal. Istana Satu telah didirikan di perkarangan Muzium Negara pada April 1974.

Ketukangan Melayu kaya terbukti di seluruh istana, dari ukiran kayu rumit yang menghiasi pintu dan tingkap. Istana dipulihkan adalah sebuah rumah kayu yang menawan direka untuk kawasan tropika. Berdiri di atas tiang yang membolehkan udara mengalir dengan baik di bawah bangunan itu, daun kelapa bumbung curam istana menyumbang lagi untuk menjaga bahagian dalam rumah yang elok dan sejuk.

Berdiri megah bersebelahan dengan Istana Satu adalah dua keliriengs atau tiang tertanam. Kelirieng diperbuat daripada batang pokok kayu keras yang besar, diukir dari atas ke bawah. Dilitupi sehingga tepinya adalah ruang untuk mayat hamba dan pengikut dan berongga di bahagian atas untuk meletakkan balang yang mengandungi tulang ketua.

Pengarah sunting

Pengarah pengasas Muzium Negara Malaysia ialah Allahyarham Tuan Hj Mobin Shephard Abdullah. Beliau dalam perkhidmatan kerajaan British di Tanah Melayu dan telah memegang pelbagai jawatan sebagai penjaga rekod rasmi dan Penyimpan Mohor Besar Raja Raja. Beliau mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang Budaya Melayu dan Islam.

Apabila Mobin Shephard bersara pada tahun 1974, beliau mencadangkan supaya Shahrum bin Yub dilantik sebagai Ketua Pengarah kedua. Shahrum adalah salah satu daripada awal "Kampung Melayu" untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Beliau mengkhusus dalam Budaya Melayu, Sejarah dan Antropologi. Beliau menyertai Jabatan Muzium di awal 1970-an dan telah diajar oleh Mobin.

Sukarelawan Muzium Malaysia (SMM) sunting

Pada tahun 2007 peminat budaya dan sejarah yang tinggal di kawasan Kuala Lumpur yang lebih besar ditubuhkan, dengan sokongan Jabatan Muzium Negara, sekumpulan pelancongan muzium sukarelawan petunjuk untuk menampung peningkatan jumlah pelancong antarabangsa ke muzium. Pada bila-bila masa, di suatu tempat di antara 20 dan 100 sukarelawan pelbagai negara menyediakan lawatan dalam bahasa Inggeris, Jepun, dan Perancis. Sekumpulan berkaitan telah ditubuhkan untuk pelawat Malaysia, yang beroperasi terutamanya pada hujung minggu.

Selain aktiviti pelancongan-panduan, SMM aktif dalam mempromosikan warisan budaya dan sejarah Malaysia di sekolah-sekolah dan menganjurkan lawatan untuk ahli-ahli untuk tempat di sekitar Kuala Lumpur dan Malaysia, seperti lawatan ke Kuala Kangsar dan Georgetown, Santuari Gajah Kuala Gandah, [5][6] Royal Selangor Setapak dan menyambut Hari Moyang di kampung Meri Orang Asli HMA di Pulau Carey. Kumpulan itu juga menganjurkan ceramah dan kelas untuk ahli-ahli dan orang awam untuk selamat pengawal serta memperkenalkan warisan budaya dan sejarah yang kaya di negara ini.

Pada tahun 2009, dengan kerjasama Muzium Negara, SMM menganjurkan Pameran "Jom Main", kembali melawat permainan tradisional kanak-kanak di Malaysia yang digunakan untuk bermain.

Patung penjajah sunting

 
Dekorasi dinding yang menggambarkan sejarah Malaysia di Muzium Negara

Pada 6 Februari 1969, dalam sidang Parlimen, Tuan Haji Abdul Razak bin Haji Hussin telah membangkitkan perkara mengenai patung penjajah yang terletak di belakang Muzium Negara.[perlu rujukan] Patung peringatan penjajah ini sepatutnya dialihkan ke tempat lain yang lebih sesuai. Patung Frank Swettenham itu akhirnya telah dipindahkan dari bangunan Kerajaan Negeri Selangor. Selain itu, beliau juga pernah mencadangkan Muzium Negara ini digabungkan dengan Muzium Angkatan Tentera.

Pengarah sunting

  • 1963–1967: J.J. Lowry[8]
  • 1968–1991: Shahrum bin Yub[8][9]
  • 1991–1996: Zulkifli bin Abd. Aziz[8]
  • 1996–2002: Kamarul Baharin bin Buyong[8]
  • 2002–2007: Dr. Adi bin Taha[8]
  • 2007–2008: Paiman bin Keromo[8]
  • 2008–2015: Ibrahim bin Ismail[8]
  • April 2015 – September 2015: Wan Jamaluddin bin Wan Yusoff[8]
  • September 2015 – kini: Kamarul Baharin bin A. Kasim[8]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Muzium Negara". Tourism Malaysia. Dicapai pada 25 May 2014.
  2. ^ "Muzium Negara". Tourism Malaysia. Dicapai pada 25 May 2014.
  3. ^ "Muzium Negara". welcome-kl.com. Dicapai pada 16 July 2012.
  4. ^ "Muzium Negara". Kuala Lumpur City Hall. Dicapai pada 16 July 2012.
  5. ^ Kuala Gandah Elephant Sanctuary (Temerloh), Tourism Pahang.
  6. ^ Kuala Gandah Elephant Sanctuary, Endemic Guides.
  7. ^ "Profil Tan Sri Datuk Dr. Haji Abdul Mubin Sheppard" (dalam bahasa Malay). Arkib Negara Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-12-30. Dicapai pada 2018-11-04.CS1 maint: unrecognized language (link)
  8. ^ a b c d e f g h i j "Sejarah - Ketua Pengarah Jabatan Muzium Malaysia". Jabatan Muzium Malaysia. Dicapai pada 19 January 2017.
  9. ^ Noraini Abd. Razak (3 April 2011). "Muzium jadi darah daging" (dalam bahasa Malay). Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 January 2017. Dicapai pada 18 January 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)

Bacaan lanjut sunting

  • Lenzi, Iola (2004). Museums of Southeast Asia. Singapore: Archipelago Press. m/s. 200. ISBN 981-4068-96-9.
  • Harris, Mark (1990). National Museum, Kuala Lumpur: History and culture of Malaysia. Kuala Lumpur: Syarikat S. Abdul Majeed, Pub. Division. m/s. 88 pages. ISBN 978-983-9629-15-6.
  • Muzium Negara (1988). Gold jewellery and ornaments: In the collection of Muzium Negara, Malaysia. Kuala Lumpur: Persatuan Muzium Malaysia. m/s. 243 pages. ISBN 978-983-9579-00-0.
  • Haji Ali, Mohamed Kassim (1988). Masks of Sarawak in the collection of Muzium Negara Malaysia. Kuala Lumpur: Museums Association of Malaysia. m/s. 111 pages. ASIN B0006EHZ58.
  • bin Mohd. Yatim, Othman (1981). Chinese Islamic wares in the collection of Muzium Negara (Series on the ceramics collection of Muzium Negara). Kuala Lumpur: Muzium Negara. m/s. 99 pages. ASIN B0006E7THM.

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Muzium Negara Malaysia di Wikimedia Commons