Republik Autonomi Nakhichevan (bahasa Azeri: Naxçıvan Muxtar Respublikası) adalah eksklaf milik Azerbaijan. Wilayah seluas 5,500 km² ini berhampiran dengan Armenia, Turki dan Iran.

Peta Azerbaijan; wilayah Nakhichevan terletak di sebelah kiri

Nakhichevan terdiri dari 6 rayon: Babek, Julfa, Ordubad, Sadarak, Shahbuz dan Sharur.

Kota terbesarnya ialah Bandar Nakhichevan.

Geografi sunting

Nakhichevan adalah, atmosfera semi-padang pasir wilayah yang berasingan dari bahagian utama Azerbaijan oleh Armenia. Pergunungan Zangezur membuat sempadan dengan Armenia, sementara Sungai Aras mendefinisikan sempadan dengan Iran. Araz takungan terletak di bahawa bekalan air sungai untuk keperluan pertanian dan empangan air menghasilkan elektrik untuk kedua Azerbaijan dan Iran. Hal ini sangat kering dan pergunungan. Nakhichevan puncak tertinggi adalah Gunung Kapudzhukh (3904 m) dan yang paling khas adalah Ilandag (Ular Gunung) (2.415 m), yang terlihat dari Kota Nakhichevan. Menurut legenda, celah di kemuncaknya dibentuk oleh keel Bahtera Nuh sebagai banjir reda. Qazangöldağ (3.829 m) merupakan puncak utama.

Budaya sunting

Nakhichevan merupakan salah satu pusat kebudayaan Azerbaijan. Pada tahun 1923, sebuah sub kumpulan muzik diadakan di Negara Drama Teater (berganti nama menjadi Muzik Mammadguluzadeh dan Drama Teater tahun 1962). Song Aras dan Tari ensemble (ditubuhkan pada tahun 1959) adalah kumpulan lain yang terkenal. Persembahan Drama dipentaskan oleh rombongan tari amatur yang diadakan di Nakhichevan di akhir abad 19. Teater seni juga banyak menyumbang budaya Nakhichevan s. Pekerjaan kreatif Jalil Mammadguluzadeh, Huseyn Javid, dan oleh Huseyn Arablinski (Pengarah teater pertama Azerbaijan) adalah beberapa dari nama yang telah memperkayakan heritage. Budaya Nakhichevan telah juga pada waktu telah disebutkan dalam karya sastera.

Penulis dan penyair sunting