Napuh (Jawi: ناڤوه; bahasa Inggeris: greater mouse deer) ialah spesies "even-toed ungulate" dalam keluarga Tragulidae. Nama sainsnya Tragulus napu.[2] Ia terdapat di Sumatera, Borneo dan kepulauan kecil di Malaysia dan Indonesia, dan di selatan Myanmar, selatan Thailand dan Semenanjung Malaysia.

Napuh
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Keluarga: Tragulidae
Genus: Tragulus
Spesies:
T. napu
Nama binomial
Tragulus napu
(F. Cuvier, 1822)
Kepala seekor napuh

Ia dipercayai pupus di daerah Singapura sehinggalah ia dijumpai di pulau luar pantai pada tahun 2008.[1][3] Lapuran mengenai kehadirannya di tempat lain kemungkinannya tidak tepat.[1] Habitat semulajadinya adalah di hutan tanah rendah separa-tropika atau tropika.

Etimologi sunting

Tragos adalah perkataan Yunani bagi "kambing" dan –ulus dalam bahasa Latin bererti "kecil". Napu merupakan nama tempatan, dari perkataan Melayu "Napuh". Nama Inggeris (rusa-tikus - "mouse-deer") merujuk kepada saiznya yang kecil dan bukannya ia sebagai rusa sebenar. Ia juga digelar "greater" (lebih besar) kerana ia lebih besar berbanding spesies Tragulus yang lain.

Morfologi sunting

 
Seekor napuh di Smithsonian National Zoological Park, Washington, DC

Walaupun sangat kecil untuk seekor ungulat, Kancil yang lebih besar adalah salah satu anggota genus terbesar. Ukurannya ditandingi oleh Pelanduk Williamson. Beratnya 5 hingga 8 kg (11 hingga 18 lb). Panjang kepala dan badannya adalah 70 hingga 75 cm (2.30 hingga 2.46 ka) dan panjang ekornya adalah 8 hingga 10 cm (3.1 hingga 3.9 in). Tinggi bahunya sekitar 30 hingga 35 cm (12 hingga 14 in) Ia mempunyai kepala segitiga kecil dengan hidung kecil, runcing, hitam dan mata besar. Kaki panjangnya setipis pensil. Kaki belakang kelihatan lebih panjang daripada kaki depan. Badan membulat. Bulu di bahagian atas badannya berwarna kelabu-buff ke oren-buff. Di sisi, bulu agak pucat, tetapi lebih gelap di sepanjang garis tengah. Ia berwarna putih di bawahnya, terutama pada leher, perut, dada dan dagu. Jantan tidak mempunyai tanduk atau tanduk, tetapi mempunyai "gading"kecil – taring memanjang di rahang atas.

Taburan sunting

Napuh terdapat di Sumatera, Borneo dan pulau kecil di Malaysia dan Indonesia, dan di selatan Myanmar, selatan Negara Thai dan Semenanjung Malaysia. Ia tinggal berhampiran dengan air, di hutan tropika dan semak berpaya. Dianggap telah punah di Singapura, mereka ditemui semula di sebuah pulau lepas pantai pada tahun 2008. [4][5] Laporan kejadiannya di tempat lain mungkin tidak betul. [6] Ia merupakan haiwan darat, tetapi banyak menghabiskan masa di kawasan lecak berpaya.

Tabiat sunting

Kancil yang lebih besar hidup bersendirian dan nokturnal. Ia menggunakan jalan kecil melalui sikat tebal di hutan. Apabila jantan sudah bersedia untuk berkahwin, ia menggosok kelenjar besar pada rahang bawahnya ke arah betina untuk menentukan sama ada ia sudah bersedia untuk mengawan. Sekiranya ia tidak bersedia, dia bertindak balas dengan berjalan pergi. Jantan sangat teritorial, menandakan wilayahnya dengan najis, air kencing dan rembesan dari kelenjar intermandibular di bawah dagu. Apabila marah, napuh jantan akan menghentak tanah dengan kuku dengan kadar empat kali sesaat. Mereka agak mempercayai tetapi haiwan halus. Mereka memakan buah-buahan yang jatuh, tanaman air, tunas, daun, pokok renek dan rumput.

Pembiakan sunting

Pembiakan napuh yang lebih besar sepanjang tahun; napuh betina menghabiskan sebahagian besar kehidupan dewasa ketika hamil. Mereka biasanya menghasilkan satu anak muda setiap kelahiran, selepas kehamilan 152–155 hari. Haiwan yang baru lahir dapat berkembang dengan baik dan segera dapat berdiri; mereka aktif sepenuhnya selepas 30 minit. Anak muda berdiri dengan tiga kaki semasa menyusu. Napuh jantan dan napuh betina menjadi dewasa pada usia 4½ bulan. Jangka hayat seekor hapun ialah sehingga 14 tahun.

Hubungan dengan manusia sunting

Kepentingan ekonomi sunting

Napuh yang lebih besar digunakan sebagai sumber makanan bagi penduduk tempatan.

Status pemuliharaan sunting

Ancaman utama kepada T. napu ialah dia diburu oleh manusia secara berlebihan dan kehilangan habitatnya[1] melalui aktiviti penebangan hutan yang cepat.

Pengekalan sunting

Napuh merupakan haiwan yang dilindungi dan memerlukan lesen pemburuan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Timmins, R.J., Duckworth, J.W., Steinmetz, R. & Pattanavibool, A. (2008). Tragulus napu. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 29 March 2009. Database entry includes a brief justification of why this species is of least concern
  2. ^ Grubb, P. (2005). "Tragulus napu". Dalam Wilson, D. E.; Reeder, D. M (penyunting). Mammal Species of the World (ed. 3rd). Johns Hopkins University Press. m/s. 650. ISBN 978-0-8018-8221-0. OCLC 62265494.
  3. ^ Chua, M. (2009). "Rediscovery of the greater mousedeer (Tragulus napu) (Mammalia: Artiodactyla: Tragulidae) in Pulau Ubin, Singapore" (PDF). Nature in Singapore. 2: 373–378. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 16 Jun 2012. Dicapai pada 24 Jun 2013. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  4. ^ https://en.wikipedia.org/wiki/IUCN_Red_List
  5. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 16 Jun 2012. Dicapai pada 24 Jun 2013.
  6. ^ https://www.iucnredlist.org/details/41781/0

Pautan Luar sunting