Nike Ardilla

penyanyi, pelakon dan peragawati wanita Indonesia

Raden Rara Nike Ratnadilla (Jawi: رادين رارا نيكي رتنادللا, lahir di Bandung, 27 Disember 1975 – meninggal di Bandung, 19 Mac 1995 pada umur 19 tahun),[2][3][4] ialah seorang penyanyi wanita Indonesia yang berketurunan Sunda dan juga berasal dari Bandung. Digelarkan Queen Of Rock Indonesia dan Artis Album terlaris di Indonesia dan Malaysia. Nike Ardilla maut dalam kemalangan jalan raya di Bandung pada usia 19 tahun ketika kerjaya muziknya berada di puncak populariti. Beliau pernah membawa lagu ciptaan komposer popular dari Malaysia, Saari Amri iaitu Duri Terlindung dan Aku Tak Akan Bersuara. Lagu itu melonjakkan nama Nike Ardilla sebagai Artis Indonesia paling popular di Malaysia sekitar tahun 1994. Dan beliau juga pernah membawa lagu ciptaan Joe Wings, iaitu Pengembara Terasing. Lagu Aku Tak Akan Bersuara sering dimainkan diradio Malaysia sehingga kini.

Nike Ardilla
Kelahiran
Raden Rara Nike Ratnadilla Kusnadi

(1975-12-27)27 Disember 1975
Meninggal dunia19 Mac 1995(1995-03-19) (umur 19)[1]
Bandung, Jawa Barat, Indonesia
Sebab kematianKemalangan jalan raya
Pekerjaan
Tahun aktif1985–1995
Kerjaya muzik
Genre
InstrumenVokal
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Deddy Dores
Desy Ratnasari
Anggun
Rano Karno
Nicky Astria
Inka Christie
Krisdayanti
Melly Goeslaw
Poppy Mercury
Ryan Hidayat
Saari Amri
Joe Wings
Paramitha Rusady
Diana Dee
Ita Purnamasari
Dommy Allen
Amel Amilia
Laman web rasminikeardilla.net

Beliau telah menjual 30 album setakat ini, dan mempunyai jualan album Indonesia terbaik sepanjang zaman. Album ketujuh dan yang terakhir beliau, Sandiwara Cinta telah terjual sebanyak lima juta salinan, sementara album keduanya, Bintang Kehidupan terjual sebanyak enam juta salinan.

Kehidupan Awal dan Kerjaya Muzik sunting

Dilahirkan pada 27 Disember 1975 dengan nama lahir Raden Rara Nike Ratnadilla. Bapa Nike Ardilla bekerja di PT Kereta Api Indonesia, bersara di Bandung. Ketika Nike Ardilla berusia 5 tahun, beliau menang dalam pertandingan nyanyian pada tahun 1980. Pada 1986, Nike Ardilla berlakon dalam filem Kasmaran, membintangi bersama Ida Iasha dan Slamet Rahardjo.

Kerjaya Muzik Rock (1989 - 1995)

Nike Ardilla merupakan ikon yang berpengaruh dalam genre Rock remaja di akhir 1980-an. Menafikan Sabry membantu beliau untuk menandatangani perjanjian rekod dengan Arista Records. Album pertama beliau, Seberkas Sinar, telah dikeluarkan pada musim panas tahun 1989, mencapai nombor satu di carta dan menjual lebih 500,000 salinan di Indonesia. Memimpin tunggal "Seberkas Sinar" tinggal di atas carta selama 10 minggu, dan ia mempunyai hits lanjut dengan balada Top-10 "Cinta Pertama", dan atas-5 "Tembang Asmara".

Beliau mengeluarkan album keduanya iaitu Bintang Kehidupan, pada musim bunga tahun 1989, dan lagu "Bintang Kehidupan" meningkat kepada nombor satu dalam carta. Album itu sendiri juga mengungguli carta kemunculan sulung, menjual lebih 500,000 salinan dalam minggu pertama dan menetapkan rekod baru untuk jualan satu minggu oleh artis wanita. Single susulan termasuk "Salut" dan emas diperakui "Putih". Setahun selepas dikeluarkan, Bintang Kehidupan telah menjual lebih dua juta salinan dan memenangi Anugerah BASF untuk Best New Artist dan Jualan Album Terbaik pada tahun 1990. Pada tahun yang sama, beliau menerima Anugerah Gadis Sampul pada tahun 1990, mengesahkan kejayaan beliau bukan sahaja sebagai penyanyi dan pelakon tetapi juga sebagai model. Album ketiganya Nyalakan Api juga menyusul keluar pada tahun 1990 dan album tersebut memenangi Anugerah BASF bagi Jualan Album Terbaik pada tahun 1991. Album keempat beliau, Matahariku mula diterbitkan pada tahun 1991. Album Biarlah Aku Mengalah diterbitkan pada musim luruh tahun 1992 yang muncul pada bulan Oktober dimana album tersebut diterbitkan oleh syarikat Music Plus.

Selepas memenangi anugerah untuk Jualan Aalbum Terbaik 1993 Anugerah BASF, beliau mengeluarkan album kompilasi Best of Nike dengan diselitkan sebuah lagu baru berjudul "Tinggallah Ku Sendiri" pada kaetika itu. Beliau kemudian berpindah dari Billboard Rekod (kini EMI), untuk Musica Studio's untuk menerbitkan album keenamnya Biarkan Cintamu Berlalu pada tahun 1994 yang memulakan kerjaya di nombor satu dan yang diperolehi beliau yang HDX 1994 Best Jualan anugerah Album. Beliau pula, mengeluarkan Album untuk Malaysia saja Album Duri Terlindung ciptaan komposer tersohor dari Malaysia iaitu Saari Amri pada tahun 1994. Sekali gus, nama Nike Ardilla terus naik di negara jiran tetangga. Album terakhir beliau, Sandiwara Cinta, telah dikeluarkan pada 1 Mac 1995. Single pertama mula ditayangkan di radio pada lewat Februari. Versi pertama video "Sandiwara Cinta" mula ditayangkan di TV pada akhir Februari 1995. Dia mula membuat versi kedua video ini, yang diarahkan oleh Rizal Mantovani, tetapi meninggal dunia dua hari sebelum siap penggambaran. Ia dikeluarkan 40 hari selepas kematiannya dan menjadi satu kejayaan besar, memaparkan beliau dalam gaya Marilyn Monroe, idolanya. Album ini HDX memenangi anugerah Album Terbaik Jualan tahun, tunggal yang terbaik ("Deru Debu"), dan Klip Video Best MTV Indonesia.

Konsert di Malaysia dan Singapura sunting

  1. Konsert Battle Of The Bands di Stadium Negara, Kuala Lumpur (2 Februari 1989)
  2. Konsert Battle Of The Bands jelajah Malaysia (1 Maret 1990)
  3. Konsert Terbuka Ella & The Boys di Panggung Anniversari, Kuala Lumpur (1 Mei 1990)
  4. Konsert Nike Ardilla Stadium Indra Mulia, Ipoh, Perak (18 April 1991)
  5. Konsert Seni & Suara, bersama Ramli Sarip & Lefthanded di Stadium Negara, Singapura (19 Januari 1992)
  6. Konsert Rock Saleem, bersama MAY & BPR di Stadium Negara, Kuala Lumpur (8 September 1992)
  7. Konsert Biarlah Aku Mengalah di Kuala Lumpur, Malaysia (3 Januari 1993)
  8. Konsert Hari Valentine Bersama Ella dan Nike Ardilla di Stadium Negara, Kuala Lumpur (14 Februari 1993)
  9. Konsert Solo Nike Ardilla, bersama Cromok di Tapak Pesta Shah Alam, Selangor (10 Juni 1993)
  10. Konsert Solo Nike Ardilla di Stadium Tertutup, Singapura (20 Oktober 1993)
  11. Konsert Tahun Baru Bersama Zainal Abidin, Ella dan Nike Ardilla(1Januari 1994)
  12. Konsert Duri Terlindung jelajah Malaysia (21 Februari 1994)
  13. Konsert Demi Nike Ardilla jelajah Malaysia (2 Januari 1995)
  14. Konsert Rock Orkestra DBKL di Kuala Lumpur (10 Januari 1995)
  15. Konsert Bulldozer bersama artis-artis rock (19 Januari 1995)
  16. Festival Rentak Asia di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Kuala Lumpur (21 Januari1995)
  17. Konsert Rentak Serantau, bersama Search & artis-artis Indonesia di Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor (3 Februari 1995)
  18. Sunday Nite Live di Planet Hollywood, Kuala Lumpur (25 Februari 1995)

Kematian sunting

 
Pusara Allahyarhamah Nike Ardilla di Ciamis

Allahyarhamah Nike Ardilla meninggal akibat kemalangan jalan raya pada 19 Mac 1995 dalam 5:30 WIB (6:30 waktu Malaysia).[5][6] Pada malam sebelum kemalangan, beliau bertemu dengan seorang rakannya dari Aneka-Yess!, sebuah majalah remaja popular, di Jayakarta Hotel Bandung, untuk membincangkan tentang pemilihan penghias muka depan majalah tersebut. Pemilihan telah diadakan pada hari berikutnya, dengan beliau muncul sebagai bintang tetamu di acara itu. Pada jam 00:30, beliau dan pengurusnya, Sofiatun meninggalkan mesyuarat dan menuju ke Diskotik Pollo, sebuah kelab malam di Jl. Asia Afrika bagi bertemu rakan lain. Ketika keluar dari Diskotik Pollo, Nike melihat tayar belakang kiri keretanya kempis. Rakannya Denny Mukti membantunya menukar tayar gantian yang lebih kecil saiznya dari yg lainnya. Nike sempat diingatkan Denny supaya berhati-hati.

Mereka keluar untuk makan di restoran Kintamani Jl. Lombok.pada jam 3:30, pada jam 4:30, beliau menghantar kembali rakannya ke hotel Jayakarta. Beliau dan Sofiatun meninggalkan hotel pada jam 5:15 untuk pulang ke rumah[7]. Beliau memandu kereta jenis Honda Civic Genio berpendaftaran D 27 AK. Nike memandu dengan kelajuan sederhana sahaja kerana kereta berasa tidak stabil, mereka menyusuri Jl. Ir. H.Juanda, lalu masuk Jl. Sultan Agung, Jl. Trunojoyo, Jl. Aceh, dan Jl. RE Martadinata. Jalan ketika itu masih lengang dan dihadapannya ada sebuah kereta merah yang bergerak perlahan. Nike cuba memintas dan ketika itu di haluan bertentangan datang dengan laju sebuah Daihatsu Taft .Beliau cuba mengelak ke kiri dan hilang kawalan,lalu kereta berpusing melanggar tong sampah dan pagar tembok sebelah bahagian pemandu di Jl. R.E. Martadinata, Bandung. Allahyarhamah Nike Ardilla mengalami cedera parah akibat terkena besi seat belt di dibelakang cuping telinganya dan terdapat juga kesan lebam dibahagian dadanya mengikut hasil autopsi dari pihak hospital . Menurut Atun managernya yang bersama Nike di dalam kereta ketika kejadian itu, Nike tidak memakai tali pinggang keselamatan. Menurut saksi ditempat kejadian,Nike masih lagi hidup ketika diangkat keluar dari kenderaan , beliau meninggal ketika dalam perjalanan ke hospital menaiki trak pickup. Beliau baru berusia 19 tahun ketika itu dan meninggal pada usia yang muda.

Ribuan orang menghadiri pengebumiannya di Bandung. Beliau disemadikan di Ciamis, Jawa Barat pada hari yang sama, dengan kehadiran keluarga, rakan, peminat dan petugas media.

Sebelum beliau meninggal dunia, beliau pernah menyatakan hasrat untuk meninggalkan dunia seni kerana ingin mendalami ilmu agama di Pesantren Cipasung Tasikmalaya pada 11 April 1995.

Legasi sunting

Allayarhamah Nike Ardilla masih terkenal di Indonesia, di mana populariti beliau terus meningkat walaupun selepas kematiannya. Setiap tahun, berjuta-juta peminat memperingati pemergian beliau dengan melawat kuburnya dan Muzium Nike Ardilla, yang telah dibina sebagai peringatan. Media Indonesia merujuk kepada beliau sebagai "ratu lagenda rock", serta "legenda muzik rock perlahan". Di Rusia ada dua negeri iaitu Abkhazia dan Tuva, mengeluarkan setem Nike Ardilla pada tahun 1996 (antara setem Michael Jackson, Madonna, Marilyn Monroe dan Elvis Presley). PT Pos Indonesia menerbitkan poskad dan sampul surat sebagai peringatan dalam pameran filateli belia pada tahun 1996.

Diskografi sunting

Album studio sunting

  1. Seberkas Sinar (1989)
  2. Bintang Kehidupan (1990)
  3. Nyalakan Api (1991)
  4. Matahariku (1991)
  5. Biarlah Aku Mengalah (1992)
  6. Biarkan Cintamu Berlalu (1994)
  7. Sandiwara Cinta (1995)

Album studio (Malaysia) sunting

  1. Duri Terlindung (1994)

Album pasca kematian sunting

  1. Mama Aku Ingin Pulang (1995)
  2. Suara Hatiku (1996)
  3. Hanya Satu Nama (2013)

Album kompilasi sunting

  1. Bandung Rock Power (1987)
  2. Gadis Foto Model (1988)
  3. Tinggallah Ku Sendiri: The Best Of (1993)
  4. Best of The Best Vol. 1 (1999)
  5. Best of The Best Vol. 2 (2000)
  6. Best Beat (2002)
  7. Koleksi Terlengkap (2009)
  8. Best Slow Nike Ardilla Vol. 3 (2022)

Filemografi sunting

Filem sunting

Tahun Judul Peranan Pengarah Catatan
1987 Kasmaran Slamet Rahardjo Filem Pertama
1988 Gadis Foto Model Ningsih Soeprapto Marcus
1989 Ricky Sita Achiel Nasrun
Lupus IV Dila
Si Kabayan Saba Kota Nike Ardilla Eddy D. Iskandar
1990 Cinta Anak Muda Ira Deddy Armand
1991 Si Kabayan dan Anak Jin Nyi Iteung Eddy D. Iskandar
Olga dan Sepatu Roda Wina Achiel Nasrun
1992 Nuansa Gadis Suci Irma Abnar Romli
Si Kabayan Saba Metropolitan Nyi Iteung Eddy D. Iskandar
1993 Kembali Lagi Yohana Sandy Suwardi Hassan Filem Terakhir

Sinetron sunting

Tahun Judul Peranan Saluran TV Catatan
1987 Drama Seri Pondokan TVRI
1988 Opera Anak Juang Indonesia
1991 Senandung Senja Esti
1992 Bunga Kampus Bunga TVRI
Sukreni Gadis Bali Ni Negari RCTI Antagonis
Kocok Kocok Kocek Nike TVRI Artis undangan
1993 Saputangan dari Bandung Selatan Sartika SCTV
Noné Dewi MNCTV
1994 Ceplas Ceplos Nike SCTV
Jalur Putih Mira Indosiar
Warisan Darah Biru I Ajeng RCTI
1995 Warisan Darah Biru II
Trauma Marisa & Trauma Marisa 2 Marisa / Kirana SCTV
Sekelam Dendam Marisa Marisa
Jalur Putih Mira Indosiar

Anugerah dan Penghargaan sunting

  • Anugerah Antarabangsa
  1. Gold Prize Asian Song Festival 1991 — Best Newcomer
  2. Anugerah Musik 1994 — Best Indonesian Selling Album in Malaysia (Duri Terlindung)
  3. ABU Golden Kite World Song Festival 1994 — Best Performer (Second Runnerup)
  4. Golden Prize Malaysia Music Awards 2005 — Year's Best Compilation Album
  • Anugerah Muzik Kebangsaan
  1. TVRI Jakarta 1980 — First Champion
  2. HAPMI 1985 — First Champion, Pop Singing
  3. TERUNA Festival Indonesia, 1986 — Third Winner
  4. 3 Genre Singing Festival, West Java, 1987 — First Champion
  5. Multi-Platinum Award for "Seberkas Sinar", 1989.
  6. BASF Awards 1990 — Best Selling Album ("Bintang Kehidupan")
  7. Indonesian Popular Song Festival 1990 — Best Performer
  8. BASF Awards 1991 — Best Selling Album ("Nyalakan Api")
  9. Multi-Platinum Award for "Matahariku", 1992.
  10. BASF Awards 1993 — Best Selling Album ("Biarlah Aku Mengalah")
  11. Multi-Platinum Award for "Tinggallah Kusendiri", 1993.
  12. HDX Awards 1994 — Best Selling Album ("Biarkan Cintamu Berlalu")
  13. HDX Awards 1995 — Best Selling Album ("Sandiwara Cinta")
  14. HDX Awards 1995 — Biggest Omzet Album ("Sandiwara Cinta")
  15. HDX Awards 1996 — Best Selling Album ("Suara Hatiku")
  16. Music Mingguan Awards ANTV 1996 — Best Selling Album ("Suara Hatiku")
  17. HDX Awards 1996 — Best Album ("Deru Debu")
  18. BASF Awards 1996 — Triple-Platinum Album ("Mama Aku Ingin Pulang")
  19. Multi-Platinum Award — "Panggung Sandiwara", 1997.
  20. Multi-Platinum Award — "Cinta Diantara Kita", 1997.
  21. Multi-Platinum Award — "Ingin Ku Lupakan", 1998.
  22. Multi-Platinum Award — "Belenggu Cinta", 1999.
  23. Multi-Platinum Award — "The Best of Volume II", 2000.
  24. Multi-Platinum Award — "Best Beat", 2002.
  25. Multi-Platinum Award — "Best of The Best", 2004.
  26. Multi-Platinum Award — "Golden Memories", 2005.
  27. Multi-Platinum Award — "11 tahun Nike Ardilla", 2006.
  28. Multi-Platinum Award — "Lagu Pilihan Fans", 2007.
  29. Multi-Platinum Award — "Tinggallah Kusendiri", 2008.
  30. Multi-Platinum Award — Number One RBT, 2009.
  31. Triple-Platinum Award — "Koleksi Lenggkap", 2010.
  • Anugerah Muzik Video
  1. Video Musik Indonesia 1993 — Video Favorite of The Month ("Tinggalah Kusendiri")
  2. Video Musik Indonesia 1994 — Video Favorite of The Month ("Biarkan Cintamu Berlalu")
  3. Video Musik Indonesia 1994 — Video Favorite of The Year ("BIarkan Cintamu Berlalu")
  4. MTV Viewer Choice Indonesia 1997 — Best Female Video
  • Anugerah Televisyen
  1. Dunia Bintang SCTV Awards 1995 — Favorite Viewer Artist
  2. Dunia Bintang SCTV Awards 1995 — Favorite Journalist Artist
  3. Highest Second Rating, 2003 — Silet Infotainment, "Nike Ardilla Episode"
  4. SCTV Programme Eko Patrio Show, 2005 — Best Legend (Viewers' Choice)
  • Pemodelan/Tabloid/Majalah/Akhbar
  1. Sahabat Pena Magazine, 1986 — Cover
  2. LA Clerk Model Contest, 1989 — Third Winner
  3. Gadis Sampul 1990 — Favorite
  4. Monitor Magazine, 1990 — Best Performer on TV
  5. Citra Magazine, 1992 — Best Actress (Readers' Choice)
  6. Nyata, 1993 — Most Wanted Actress (Readers' Choice)
  7. Popular Magazine, 1994 — Most Popular Artist
  8. URTV Magazine, 1994 — Favorite Cover
  9. Citra Magazine, 1994 — Most Dedicated and Creative Singer (Indonesian)
  10. Citra Magazine, 1995 — Best Female Singer (Indonesian)
  11. PT. POS Indonesia, 1996 — Nike Ardilla Stamp and Post Cards Tribute
  12. Nova, 2007 — Best Selling Tabloid, "Nike Ardilla Cover", 2007

Rujukan sunting

  1. ^ "Nike Ardilla mati kemalangan", Watan, 21 Mac 1995, ms. 7.
  2. ^ "Nike Ardilla meninggal", Harian Metro, 20 Mac 1995.
  3. ^ "Indonesian singer Nike Ardilla dies", New Straits Times, 20 March 1995, page 7.
  4. ^ "Nike Ardilla dies of car accident", The Malay Mail, 20 March 1995.
  5. ^ "Penyanyi Indonesia Nike Ardilla meninggal dunia", Berita Harian, 20 Mac 1995, ms. 3.
  6. ^ "Nike Ardilla maut kemalangan", Utusan Malaysia, 20 Mac 1995, ms. 4.
  7. ^ "Nike Katpoosh" (dalam bahasa Thai). September 2021.

Pautan luar sunting