Orang Argentina Asia

Seorang Argentina Asia ditakrifkan sebagai seorang Argentina keturunan Asia, dilahirkan di Argentina, atau lahir di tempat lain dan kemudian menjadi seorang warga negara atau penduduk Argentina. Orang Argentina Asia menetap di Argentina dalam bilangan besar sewaktu gelombang imigresen sewaktu abad kedua puluh. Pada awalnya tinggal dalam kejiranan mereka sendiri di Buenos Aires, ramai yang kini memiliki perniagaan mereka sendiri dalam berbagai saiz - sebahagian besarnya tekstil, kedai runcit dan restoran gaya bufet. Penduduk Argentina Asia yang kecil ini pada umumnya menyimpan profil kecil, dan diterima oleh masyarakat Argentina yang lebih besar.

Orang Argentina Asia
Kawasan ramai penduduk
Buenos Aires
Bahasa
Sepanyol Rioplatense, Cina, Jepun, Korea, dsb.
Agama
Buddha, Kristian, Shinto, dsb.
Kumpulan etnik berkaitan
Orang Asia, Latino Asia, Amerika Asia, Kanada Asia, Asia British, dsb.

Sejarah sunting

Asia-Argentina terutama berhijrah dalam tiga gelombang. Gelombang pertama terdiri daripada Jepun pendatang (sebahagian besar dari Wilayah Okinawa), yang tiba dalam jumlah kecil selama awal abad kedua puluh. Gelombang kedua terutama Korea pengusaha, menetap di Buenos Aires selama 1960-an, dan jalur ketiga kebanyakan pengusaha China, yang menetap di Buenos Aires pada tahun 1990an.

Pada pertengahan 1990-an, Asia-Argentina sudah aktif dalam politik, setelah membuka pejabat parti Unidad Básica khusus (Peronis) dengan nama Uni de Residentes Taiwaneses Justicialistas ("Persatuan Justicialist Warga Taiwan) di pusat pekan Cina Buenos Aires Arribeños & Mendoza. Cabang ini kemudian ditutup, mungkin sebagai asimilasi berterusan, sementara Unidad Básica biasa dibuka di seberang jalan.

Masyarakat sunting

 
Perayaan Tahun Baru Cina di Pekan Cina Buenos Aires.
 
Sebuah kedai runcit kecil persekitaran di Buenos Aires yang dimiliki oleh orang Asia Argentina.

Saat ini, ada dijangka 180,000 Asia-Argentina, dengan 120.000 keturunan Cina.[1], 32,000 keturunan Jepun, 25,000 keturunan Korea [2], dan 2,000 dari keturunan Laos.

Korea hidup terutama di Balvanera dan Flores (di mana Pekan Korea terletak) kawasan Buenos Aires, dan terutama yang terlibat dalam pengeluaran dan penjualan tekstil.

Sementara itu, orang Cina tinggal di Pekan Cina dengan sebuah kuil Buddha dalam Belgrano. Banyak dari mereka yang terlibat dengan kedai runcit, yang telah menyebabkan kedai-kedai milik Cina menjadi ciri umum Buenos Aires.

Generasi lebih muda Cina Argentina (digelar ArgenChinos) telah siap menggunakan cara-cara tempatan, dengan beberapa selebritis menjadi, termasuk atlet, seorang pengarah filem dan pembaca berita.

Masyarakat Jepun-Argentina, kebanyakan bertempat di bandar Nougués Pablo mana sebuah candi besar dibina, telah sepenuhnya terintegrasi diri ke dalam masyarakat Argentina hari ini. Sumber percaya bahawa 78% daripada masyarakat Jepun generasi ke-4-Argentina adalah keturunan campuran Eropah, sedangkan generasi ke-3 adalah 66% dicampur, dan majoriti dari mereka memiliki nenek moyang bukan-Jepun dan kerabat. Masyarakat Jepun-Argentina kurang kelihatan kerana mencampurkan dengan para pendatang Eropah yang juga menetap di Argentina seperti Itali, Sepanyol, Jerman, Perancis, Ireland, Poland dan Switzerland. Hari ini mereka adalah salah satu komuniti yang paling dibezakan di Argentina kerana bangsa mereka campuran. Banyak ciri-ciri Asia mereka hampir tidak kelihatan kerana nenek moyang mereka. Di Buenos Aires, yang "Jardin Japonés" (Taman dan Kedai Teh Jepun) telah menjadi mercu tanda tradisional bandar sejak dibuka 30 tahun yang lalu.

Orang Argentina Asia lain termasuk kumpulan yang lebih kecil daripada etnik Laos, Thailand dan Vietnam. Mereka menjalankan restoran, kedai runcit kecil dan gerai.

Perselisihan sunting

Kerana ketidakbiasaan mereka dengan Asia, Argentina, yang kebanyakan adalah keturunan Eropah, cenderung untuk melihat orang Asia Argentina sebagai eksotik, yang mungkin mempunyai konotasi negatif.

Saat ini, reputasi masyarakat telah terancam kerana tuduhan amalan perniagaan korup. Penyelidikan di dalam kilang-kilang tekstil Korea-Argentina dan kedai telah menunjukkan bahawa pekerja haram dari Bolivia yang bekerja di tempat-tempat ini.[3][4] Oleh itu, banyak orang Korea Argentina merasa bahawa komuniti mereka telah disasarkan dengan secara tidak adil oleh kerana kejayaan ekonomi mereka.

Peristiwa lain terjadi pada bulan Jun 2006, ketika persatuan pemandu lori mula [boikot [2006 pemandu lori Argentina pemilik kedai China-| memboikot kedai milik orang Cina]] suatu. Hal ini disebabkan kerana insiden pistol-berkaitan dugaan antara pemandu dan seorang pemilik kedai, yang melibatkan senjata api haram [5]. Kekurangan di kedai dilaporkan kerana kurangnya penghantaran sampai memboikot rasmi mengangkat bulan berikutnya [6].

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ 27/9/2010 clarin.com January 2009
  2. ^ 재외동포현황/Current Status of Overseas Compatriots, South Korea: Ministry of Foreign Affairs and Trade, 2009, dicapai pada 2009-05-21
  3. ^ "Trabajo esclavo: declaran que pagaban coimas a la Policía" - Clarín. (Sepanyol)
  4. ^ "Cerraron otros 11 talleres y 3.000 bolivianos marcharon en protesta" - Clarín. (Sepanyol)
  5. ^ Los camioneros ratifican el boicot a los súper y autoservicios chinos - Clarín. (Sepanyol)
  6. ^ Los camioneros firmaron oficialmente la tregua con los supermercados chinos - Clarín. (Sepanyol)

Rujukan sunting

Pautan luar sunting