Orang Indonesia di Amerika Syarikat

Orang Indonesia Amerika terdiri daripada pendatang multietnik dari Indonesia yang datang ke Amerika Syarikat dan keturunan mereka,[2] majoritinya orang Indo dan Cina Indonesia. Orang Indonesia Amerika adalah kumpulan etnik Asia Tenggara keenam terbesar di Amerika Syarikat di belakang Filipina Amerika, Vietnam Amerika, Laos Amerika, Kemboja Amerika dan Thai Amerika. Walaupun Indonesia adalah negara keempat terbesar di dunia, orang Indonesia Amerika merupakan suatu minoriti dalam komposisi orang Asia Amerika. Suatu alasan prinsip adalah Indonesia dan Amerika Syarikat tidak pernah terlibat dalam perang dan kebanyakan nenek moyang orang Indonesia Amerika berasal dari Belanda.

Orang Indonesia Amerika
Kawasan ramai penduduk
California, Timur Laut, Pantai Barat
Bahasa
Inggeris Amerika, Indonesia, Cina, Batak Toba
Agama
Kebanyakannya Islam atau Kristian; dengan minoriti Agama Buddha dan Agama Hindu.
Kumpulan etnik berkaitan
Indonesia, Filipina Amerika, Kumpulan Austronesia lain (Dayak, Melayu dan Pribumi bukan-Muslim lain), Cina Indonesia

Menurut Banci 2000 A.S., terdapat ada sekitar 63,073 orang Indonesia di Amerika Syarikat.[1] Sejak itu, hampir 3,000 warga Indonesia datang ke Amerika Syarikat setiap tahun.

Demografi sunting

Kebanyakan orang Indonesia Amerika tinggal di bandar-bandar besar seperti Los Angeles, San Francisco, Houston, New York, dan Chicago.

Kebanyakan orang Indonesia Amerika mengamalkan salah satu dari lima agama yang terbesar. Kebanyakan orang Indonesia Amerika adalah umat Islam dengan minoriti-minoritinya mengamal agama Kristian, agama Buddha atau agama Hindu.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Barnes & Bennett 2002, halaman 9
  2. ^ Yang 2001, halaman 898-899

Pautan luar sunting