Orang Yamato (Jepun: 大和民族, Hepburn: Yamato-minzoku) adalah nama bagi kumpulan etnik peribumi di Jepun. Ia adalah satu istilah yang telah digunakan sekitar akhir abad ke-19 untuk membezakan penduduk tanah besar Jepun daripada kumpulan-kumpulan minoriti etnik lain yang tinggal di kawasan pinggir Jepun, seperti Ainu, orang Ryukyu, Nivkh, Ulta, serta orang Korea, orang Taiwan, dan kaum asli Taiwan yang telah dimasukkan ke dalam Empayar Jepun dalam awal abad ke-20. Nama "Yamato" berasal dari dinasti Yamato yang wujud di Jepun pada kurun ke-4. Ia pada asalnya nama rantau tersebut yang mana orang-orang Yamato mula menetap di Wilayah Nara.

Yamato
Jumlah penduduk
120,000,000+
Bahasa
Bahasa Jepun
Agama
Buddha, Shinto, Kristian

Pada kurun ke-6, rakyat satu Yamato puak-puak yang banyak, asal-usul pelbagai, yang telah menjajah Jepun dalam prasejarah— mengasaskan sebuah negara negara yang bermodelkan negeri Cina Sui dan Tang, pusat pengaruh politik Asia pada masa itu. Apabila pengaruh Yamato berkembang, bahasa Jepun kuno mereke menjadi bahasa pertuturan yang biasa. Bahasa Ryukyu, bahasa kepulauan Ryukyu, berpecah dari bahasa Jepun kuno diantara kurun ke-3 dan ke-5.

Terdapat, bagaimanapun, perselisihan pendapat sama ada untuk memasukkan yang orang Ryukyu kedalam Yamato, atau mengenal pasti mereka sebagai kumpulan etnik bebas, atau sebagai kumpulan kecil yang merupakan etnik Jepun bersama-sama dengan Yamato kerana persamaan rapat yang disyorkan oleh genetik dan linguistik.Shinobu Orikuchi (Jepun: 折口信夫, Hepburn: Orikuchi Shinobu) menjelaskan orang Ryukyu adalah "orang Jepun awal" (Jepun: 原日本人, Hepburn: gen nippon jin), dimana Kunio Yanagita mencadangkan mereka adalah kumpulan kecil yang menetap dalam Kepulauan Ryukyu manakala gelombang migrasi utama bergerak ke utara untuk menyelesaikan kepulauan Jepun dan menjadi orang Yamato.

Konsep "darah tulen" sebagai satu kriteria untuk keunikan Yamato minzoku mula beredar di sekitar 1880 di Jepun, pada sekitar masa beberapa ahli-ahli sains Jepun telah memulakan siasatan ke atas egenitka (優生学 yūseigaku).[1]

Dalam Jepun hari ini, istilah Yamato-minzoku boleh dilihat sebagai kuno untuk melambangkan gagasan kaum yang telah dibuang dalam banyak lingkaran sejak kekalahan Jepun dalam Perang Dunia II.[2] "Orang Jepun" atau "Orang Jepun di Jepun" sering digunakan untuk sebagai ganti, walaupun istilah-istilah ini juga mempunyai komplikasi yang terhutang kepada pengadunan samar-samar antara etnik dan kewarganegaraan.[3] Professor Mark Levin mencadangkan mengguna pakai kepada penggunaan umum istilah "wajin" / 和人, telah digunakan dalam wacana untuk membezakan orang Jepun bukan Ainu daripada orang Ainu, sebagai istilah global sesuai untuk etnik orang-orang Jepun di Jepun hari ini.[4]

See also sunting

Rujukan sunting

Nota
  1. ^ http://sitemaker.umich.edu/jennifer.robertson/files/blood_talks__eugenic_modernity_anthro___hist_2002.pdf
  2. ^ Weiner, Michael, Introduction to Japan's Minorities: The Illusion of Homogeneity, xi, xii-xiii (1997).
  3. ^ Levin, Mark, The Wajin’s Whiteness: Law and Race Privilege in Japan (February 1, 2008). Horitsu Jiho, Vol. 80, No. 2, 2008. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1551462 at p. 6.
  4. ^ Levin, Mark, The Wajin’s Whiteness: Law and Race Privilege in Japan (February 1, 2008). Horitsu Jiho, Vol. 80, No. 2, 2008. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1551462 at p. 7.