Padi liar (atau beras liar; bahasa Ojibwe: manoomin; turut disebut padi Kanada, padi India dan oat air) adalah empat spesies rumput yang membentuk genus Zizania, dan bijirin boleh dituai dari mereka. Bijian ini mengikut sejarah, diramu dan dimakan di kedua-dua Amerika Utara dan China, namun kurang di China, di mana batang pokok digunakan sebagai sayur-sayuran.

Padi liar
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Zizania

Spesies

Sungguhpun dengan meluas dikenali selaku padi liar, padi ini langsung tidak berkaitan dengan padi domestik (Oryza sativa), yang mana leluhur liar adalah Oryza rufipogon dan Oryza nivara Asia, walaupun mereka adalah sepupu rapat yang tergolong dalam suku Oryzeae. Bijian padi liar mempunyai salut luar yang kenyal dengan bijian dalam lembut yang ada sedikit rasa tumbuh-tumbuhan.

Tumbuhan ini hidup di air cetek di tasik kecil dan aliran yang mengalir perlahan; selalunya, hanya kuntum berbunga padi liar yang muncul di atas air. Bijirin ini dimakan oleh itik pencebur dan hidupan liar akuatik yang lain.

Spesies sunting

Tiga spesies padi liar yang berasal dari Amerika Utara:

Satu spesies berasal dari Asia:

  • Padi liar Manchuria (Z. latifolia; sinonim salah: Z. caduciflora), adalah tumbuhan saka berasal dari China.

Padi liar Texas berada dalam bahaya kepupusan disebabkan oleh kehilangan habitat yang sesuai dalam lingkungan yang terhad dan pencemaran. Debunga padi liar Texas hanya boleh bepergian kira-kira 30 inci jauh dari tumbuhan induk. Jika debunga tidak mendarat di atas bunga betina yang kembang dalam jarak itu, tiada benih dihasilkan.[1] Padi liar Manchuria telah hampir hilang dari kawasan liar dalam julat asli, tetapi tanpa sengaja dibawa masuk ke kawasan liar di New Zealand dan dianggap spesies invasif di sana.[2]

Kegunaan sebagai makanan sunting

 
Menuai padi liar.

Spesies yang paling biasa dituai sebagai bijian adalah spesies tahunan: Zizania palustris dan Zizania aquatica. Terdahulu, walaupun telah didomestikkan dan ditanam dengan komersial, ia masih diramu dari tasik secara tradisional, lebih-lebih lagi oleh orang asli di Amerika Utara; yang terakhir kali digunakan dengan meluas di masa lalu.

Digunakan oleh Orang Asli Amerika sunting

Orang Asli Amerika dan lainnya menuai padi liar dengan kanu ke dalam perdirian tumbuh-tumbuhan, dan membengkokkan kuntum bijian masak dengan batang kayu yang dipanggil knocker atau flail, untuk mengirik benih ke dalam kanu.

Seorang akan mengetuk beras ke dalam kanu sambil yang lain mendayung perlahan atau menggunakan galah dorong. Tumbuhan tidak dipukul dengan knocker tetapi hanya memerlukan berusan lembut untuk mengusir bijian matang. Beberapa benih jatuh ke dasar berlumpur dan bercambah lewat tahun itu. Saiz knocker, serta maklumat lain, ditetapkan dalam undang-undang negeri dan puak. Mengikut statut Minnesota, knocker mesti paling banyak 1 inci diameter, 30 inci (76 cm) panjang, dan 1 paun (450 g) berat.[3]

 
Kantung Ojibwe untuk membawa padi liar, kulit kayu sedar, Muzium Sejarah Semula Jadi Amerika.

Beberapa budaya asli Amerika, seperti Ojibwe, mempertimbangkan padi liar menjadi komponen suci dalam budaya mereka. Orang Ojibwe memanggil tumbuhan ini manoomin yang bermakna "beri tuaian" (selalu diterjemah "beri baik").[4]

Suku yang dicatat mengikut sejarah menuai Zizania aquatica adalah Dakota, Menominee, Meskwaki, Ojibwe, Cree, Omaha, Ponca, Thompson, and Ho-Chunk (Winnebago). Orang asli yang memanfaatkan Zizania palustris pula adalah Ojibwe, Ottawa atau Odawa, dan Potawatomi. Bagi kumpulan-kumpulan ini, tuaian padi liar adalah acara budaya yang penting (dan selalunya ekonomik). Suku Oma͞eqnomenew (Menominee) dinamakan Omanoominii oleh Ojibwe yang bertetangga sesuai tumbuhan ini. Banyak tempat di Illinois, Indiana, Manitoba, Michigan, Minnesota, Ontario, Saskatchewan dan Wisconsin dinamakan sesuai tumbuhan ini, termasuk Mahnomen, Minnesota, Menomonie dan Wisconsin; banyak tasik dan aliran mengandungi nama "Rice", "Wildrice", "Wild Rice" atau "Zizania".

Pengkomersialan sunting

Kerana nilai nutrisi dan rasa, keterkenalan padi liar meningkat pada akhir abad ke-20, dan penanaman komersial bermula di Amerika Syarikat dan Kanada untuk membekalkan permintaan yang meningkat.

Di Amerika Syarikat, pengeluar utama adalah California dan Minnesota (di mana ia adalah bijian tempatan semula jadi) dan ia adalah sebahagian besarnya ditanam di sawah padi. Di Kanada, ia biasanya dituai daripada jasad-jasad air semula jadi, pengeluar terbesar adalah Saskatchewan. padi liar juga dikeluarkan di Hungary dan Australia. Di Hungary, penanaman bermula pada 1974 di sawah padi Szarvas.

Padi liar Manchuria sunting

Padi liar Manchuria (Bahasa Cina: pinyin: ), diramu dari liar, merupakan suatu bijian penting di China kuno. Ia kini amat jarang ada di kawasan liar, dan kegunaannya sebagai bijian telah hilang sepenuhnya di China, walaupun ia terus diusahakan untuk batangnya.[5]

 
Batang padi liar sebelum dan selepas dikupas.

Batang putih rangup padi liar Manchuria yang bengkak ditanam sebagai sayur-sayuran, masyhur di Asia Timur dan Tenggara. Bengkak berlaku kerana jangkitan kulat busuk Ustilago esculenta. Kulat tersebut menghalang tumbuhan daripada berbunga, jadi tanaman dibiakkan melalui aseks, jangkitan dipindahkan dari tumbuhan induk kepada anak. Penuaian mesti dibuat antara kira-kira 120 dan 170 hari selepas penanaman, selepas batang mula membengkak tetapi sebelum jangkitan mencapai peringkat pembiakan, apabila batang akan mula bertukar hitam dan akhirnya hancur menjadi spora kulat.

Sayur-sayuran ini adalah sangat biasa di China, di mana ia dikenali sebagai gaosun atau jiaobai (茭白). Nama-nama lain yang boleh digunakan dalam bahasa Inggeris termasuk coba dan buluh air. Pengimportan sayur-sayuran ke Amerika Syarikat adalah dilarang untuk tujuan melindungi spesies Amerika Utara dari kulat busuk.

Nutrisi sunting

Wild rice, cooked
Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz)
Tenaga 423 kJ (101 kcal)
Karbohidrat 21.34 g
- Gula 0.73 g
- Serabut diet 1.8 g
Lemak 0.34 g
Protein 3.99 g
Air 73.93 g
Sumber: USDA Nutrient Database
 
Padi liar masak.

Padi liar adalah tinggi dalam protein, asid amino lisin dan serat pemakanan, dan rendah dalam lemak. Analisis nutrisi menunjukkan padi liar menjadi bijian paling kaya kandungan protien diikuti oleh oat per 100 kalori. Seperti beras sebenar, ia tidak mengandungi gluten. Ia juga merupakan sumber mineral tertentu dan vitamin B. 1 cawan padi liar yang dimasak akan menyediakan 5% atau lebih daripada nilai harian tiamina, riboflavin, besi dan potassium; 10% atau lebih daripada nilai harian niasin, B6, asid folik, magnesium, dan fosforus; 15% daripada zink; dan lebih 20% daripada mangan.[6]

Keselamatan sunting

Benih padi liar boleh dijangkiti oleh kulat ergot yang sangat toksik, yang berbahaya jika dimakan. Bijirin yang dijangkiti akan mempunyai tompok merah jambu atau keunguan, atau pertumbuhan kulat, dari ukuran benih untuk beberapa kali lebih besar.[7]

Kegunaan hiasan sunting

Padi liar juga telah berkembang sebagai tanaman hiasan dalam kolam taman.

Penyakit sunting

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Pollination Habits of Endangered Rice Revealed to Help Preservation Newswise, Retrieved on July 15, 2008.
  2. ^ NIWA: Stopping the freshwater wild rice invader
  3. ^ Minnesota statute 84.111, subd. 1.
  4. ^ Minnesota Public Radio: Wild rice at the center of a cultural dispute
  5. ^ Simoons, Frederick J. (1991). Food in China: a cultural and historical inquiry. CRC Press. m/s. 559. ISBN 9780849388040.
  6. ^ Self's online NutritionData
  7. ^ Peterson, Lee, "A Field Guide to Edible Wild Plants of Eastern and Central North America", p. 228, Houghton Mifflin Company, New York City, accessed 6 September 2010. ISBN 0 395 20445 3

Pautan luar sunting