Palau (disebut /pəˈlaʊ/) atau Belau, secara rasminya Republik Palau (Beluu er a Belau), ialah sebuah negara pulau yang terletak di Lautan Pasifik, lebih kurang 800 km (500 batu) ke timur Filipina dan 3,200 km (2,000 batu) ke selatan Tokyo, Jepun. Setelah muncul dari peramanahan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (yang ditadbir oleh Amerika Syarikat) pada tahun 1994, Palau adalah salah satu daripada negara termuda dan terkecil di dunia. Seperti masyarakat Minangkabau di Indonesia, orang Palau juga bernasab ibu danharta di wariskan sepenuhnya kepada anak perempuan dan dijaga oleh anak lelaki, ketua suku, lembaga, undang dan raja mereka.

Republik Palau
ريڤوبليك ڤالاو
Beluu er a Belau
Bendera Palau
Bendera
Lagu kebangsaan[Belau loba klisiich er a kelulul] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)
Lokasi Palau
Ibu negaraMelekeok1
Bandar terbesarKoror
Bahasa rasmiInggeris, Palau
Bahasa umum
yang diakui
Jepun
Angaur (di Angaur)
Sonsorol (di Sonsoral)
Tobian (di Hatohobei)
Carolinia, Filipina, Cina
KerajaanRepublik demokratik berpresiden
• Presiden
Surangel Whipps Jr.
Uduch Sengebau Senior
Johnson Toribiong
Kerai Mariur
Kemerdekaan dari status Wilayah Amanah Bangsa-bangsa Bersatu
• Tarikh
1 Oktober 1994
Keluasan
• Jumlah
459 km2 (177 bt2) (195)
• Perairan (%)
diabaikan
Populasi
• Perkiraan Julai 2007
20,842 (211)
43/km2 (111.4/sq mi) (155)
KDNK (PPP)2006
• Jumlah
$157.7 juta2 (tiada)
$10,000 (tiada)
HDI (2003)n/a
Ralat: Nilai IPM tidak sah · n/a
Mata wangDolar AS
(USD)
Zon waktu()
Kod panggilan680
Kod ISO 3166PW
DPT internet.pw
  1. Pada 7 Oktober 2006, pegawai kerajaan berpindah dari bekas ibu kota Koror ke Melekeok yang terletak 20 km (12 bt) di timur laut Koror di Pulau Babelthaup.
  2. Anggaran KDNK merangkumi subsidi AS (anggaran 2004).

.

Sejarah sunting

Kerajaan sunting

Kerajaan "tradisional" Palau adalah kesinambungan kepada moyang, terdiri daripada amalan-amalan yang beribu-ribu tahun. Secara tradisi, Palau disusun secara hierarki.Tahap terendah adalah Kampung atau kedamaian perkampungan desa, kemudian undang (kini dari segi politik disebut sebagai negeri) dan akhirnya pakatan undang. Pada zaman purba, persekutuan membahagikan kuasa, tetapi pada abad ke-17 pengenalan pada senjata api oleh British, ketidakseimbangan tenaga berlaku.


Palau menjadi terbahagi kepada Utara dan Selatan. Persekutuan Utara diketuai oleh Ketua yang tinggi dan lembaga puak pemerintah Negeri Uudes Melekeok, Reklai dan Ebilreklai. Mereka dikenali sebagai Raja dan Permaisuri Persekutuan Utara. Persekutuan Utara ini terdiri daripada negeri Kayangel, Ngerchelong, Ngardmau, Ngiwal, Ngaraard, Ngatpang, Ngeremlengui, Melekok, Aimeliik, Ngchesar dan Airai. Persekutuan Selatan begitu juga diwakili oleh Ketua yang tinggi dan chiefess pemerintah Idid Koror Negeri.


Persekutuan Selatan terdiri daripada negeri-negeri Koror, Pantai Peleliu dan Angaur. Walau bagaimanapun, orang Palau semakin kurang mempunyai pengetahuan tentang konsep persekutuan, dan merupakan istilah yang sedang terhapus perlahan-lahan. Persekutuan telah ditubuhkan sebagai satu cara untuk melindungi Syarikat dan hamlets yang berkongsi kepentingan ekonomi, sosial, dan politik, tetapi dengan adanya Kerajaan Persekutuan, perlindungan adalah kurang bermakna. Ianya menarik perhatian Walau bagaimanapun, hubungan antarabangsa, Raja Palau yang sinonim dengan Ibedul Koror. Ini adalah kerana Koror adalah ibu negara perindustrian negara, meningkatkan kedudukan beliau lebih tinggi dari Reklai Melekeok.


Tanggapan raja dan permaisuri Palau, atau mana-mana Ketua dan rakan sejawatan wanita adalah pasangan berkahwin. Pemimpin-pemimpin tradisional dan pendamping wanita mereka sentiasa bersaudara dan tidak berkahwin (berkahwin dengan sesuku adalah pantang dalam adat). Biasanya, seorang Ketua dan rakan sejawatannya yang wanita adalah adik beradik, atau sepupu, dan mempunyai pasangan mereka sendiri.

Daerah sunting

 
The sixteen states of Palau
 
Koror-Babeldaob Bridge.

Palau dibahagikan kepada 16 daerah. (sehingga 1984, daerah atau state disebut munisipaliti):

Geografi sunting

 
The Republic of Palau

Pulau di Palau yang mempunyai populasi yang tinggi ialah Angaur, Babeldaob, Koror, dan Peleliu.

Iklim sunting

Palau mengalami iklim tropika sepanjang tahun.


Kebudayaan sunting

Perpustakaan dan Muzium sunting

Terdapat sebuah perpustakaan kecil di Koror. Perpustakaan ini mempunyai koleksi buku sekitar 17, 000 buah kesemuanya. Muzim Negara Belau yang dilaksanakan pada tahun 1973 juga terletak di Koror.

Pengangkutan sunting

Lapangan Terbang Antarabangsa Palau juga menyediakan penerbangan terus ke Guam, Taipei dan Manila. Terdapat juga dua buah lapangan terbang yang lain.

Kapal terbang dan kapal pelayaran terdapat di Perlabuhan Malakal di Pualau Malakal yang terletak diluar Koror. Pengangkutan antara pulau ke pulau kebanyakkannya menggunakan bot sendiri.

Negara ini tidak mempunyai landasan kereta api, dan hampir kesemua jalan raya tidak diturap. Kelajuan memandu yang dibenarkan ialah 40 km/h (25 mph). Perkhidmatan kereta sewa atau teksi hanya disediakan di Koror. Perkhidmatan teksi ini tidak menggunakan meter, malah tambangnya juga tidak boleh dirunding. Justeru itu, perkhidmatan bas awam juga menjadi pilihan utama.


Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting