Pantai Manly adalah sebuah pantai terkenal terletak di Northern Beaches, Sydney di Australia. Dari utara ke selatan, tiga kawasan utama adalah Queenscliff, North Steyne, dan South Steyne.

Pantai Manly
Pantai Manly sekitar 1900

Dalam perjalanan kaki singkat di sepanjang Pantai Manly oceanway adalah Fairy Bower dan Shelley Pantai. Ada banyak kedai, restoran terkenal, kelab malam, dan bar menyelam di bandar, penduduk tempatan yang disebut "Corso". Banyak anak muda tinggal di Manly dan lebih memilih untuk bepergian dengan ferry ke kota, yang hanya memerlukan waktu sekitar setengah jam ke bandar. Pantai Manly juga berdekatan dengan Taman Nasional Sydney Harbour, Fairy Bower adalah salah satu gelombang besar beberapa surfing spot di Sydney dan menghasilkan gelombang panjang tangan kanan melanggar atas terumbu. Pantai Shelly (dan sekitarnya Cabbage Tree Bay Aquatic Reserve) adalah masyhur untuk scuba diving dan merupakan satu-satunya pantai di pantai timur Australia yang menghadap daratan.

Pantai itu dinamakan oleh Kapten Arthur Phillip bagi orang-orang pribumi yang tinggal di sana. Dia menulis tentang mereka, "kepercayaan diri mereka dan jantan perilaku membuat saya memberikan nama Manly Cove ke tempat".[1]

Pantai Manly sangat masyhur dengan pelancong mahupun penduduk tempatan, sebuah populariti hanya disaingi oleh Pantai Bondi yang terkenal selatan pelabuhan. Dewan penjaga pantai Manly mengendalikan perkhidmatan sepanjang tahun di South Steyne, dan beroperasi mulai Oktober hingga April di North Steyne dan Queenscliff.[2] Volunteer Life Savers also patrol on weekends and public holiday between October and May.

Pantai ini telah lama menjadi daya tarik bagi penyair (terutama Bruce Beaver), seniman dan jurugambar.

Pantai Manly Beach sewaktu matahari terbenam

Perjalanan ke Manly dari terminal feri utama Sydney, Circular Quay, memakan masa 30 minit dengan feri. The Corso, sebuah plaza pejalan kaki dan salah satu jalan utama Manly untuk belanja dan makan, berjalan dari feri dermaga dan pantai pelabuhan sepanjang jalan melintasi semenanjung untuk Manly Beach, mana menandakan batas antara Utara dan Selatan Steyne Steyne.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Governor Phillip to Lord Sydney, 15 May 1788, in the Historical Records of New South Wales ii:129, quoted by Robert Hughes in The Fatal Shore, 1987, paperback ISBN 1-86046-150-6 page 15
  2. ^ "Manly Council". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-06. Dicapai pada 2011-06-04.


Pautan luar sunting

Koordinat: 33°47′57″S 151°16′58″E / 33.79917°S 151.28278°E / -33.79917; 151.28278