Parakeet Cuba atau Catey (Aratinga euops) adalah satu spesies parrot dari keluarga Psittacidae yang berasal dari Cuba. Ia telah pupus dari habitat asalnya di Isla de la Juventud selatan Cuba selepas tahun 1900.

Parakeet Cuba
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Superkeluarga:
Keluarga:
Subkeluarga:
Tribus:
Genus:
Spesies:
A. euops
Nama binomial
Aratinga euops
(Wagler, 1832)

Habitat asalnya adalah di hutan kering, savanna kering, dan tanah pertanian. Spesies ini membiak mengikut musim, iaitu bermula pada bulan April sehingga July. Ia membuat sarang di dalam lubang pokok atau busut anai-anai, terutamanya pada lubang yang dibuat oleh Belatuk Hijau Cuba. Sebanyak tiga hingga lima biji telur akan dieramkan selama kira-kira 22 hari. Anak burung mula meningggalkan sarang selepas 45–50 hari. Spesies ini dahulunya dianggap sebagai biasa tetapi kini diletakkan di dalam kategori spesies terancam di sebabkan kehilangan habitat dan penangkapan untuk dijadikan sebagai burung peliharaan.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Aratinga euops". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2012.1. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 5 July 2012.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar sunting


Templat:Parrot-stub