Pelatihan kepatuhan

Pelatihan kepatuhan biasanya merujuk pelatihan anjing dan istilah ini paling biasa digunakan dalam konteks itu. Pelatihan kepatuhan berlainan daripada pelatihan sangat asasi, seperti mengajar anjing untuk pasti bergerak balas terhadap perintah asasi seperti "duduk," "bawah," "mari," dan "tunggu," kepada pertandingan tahap tinggi dalam kelab seperti American Kennel Club, United Kennel Club dan Canadian Kennel Club, dengan perintah, kejituan dan persembahan tambahan dimarkahi dan dihakimi.

Kepatuhan menandakan pematuhan dengan arahan atau perintah diberikan oleh jurulatih. Untuk anjing dianggap patuh daripada hanya terlatih dalam kepatuhan, ia mesti pasti bergerak balas pada setiap kali jurulatihnya memberikan perintah.

Anjing gembala Jerman.

Melatih anjing dalam kepatuhan boleh merupakan proses berterusan dan panjang bergantung pada anjing, kaedah gunaan, dan kemahiran dan kefahaman kedua-dua jurulatih dan pengendali. Tahap kepatuhan yang mahu dicapai oleh jurulatih dengan anjing anjing juga merupakan faktor penting dalam masa terlibat, seperti tanggungan terhadap pelatihan dengan jurulatih.

Pelatihan kepatuhan kerap merupakan prasyarat untuk atau komponen pelatihan lain.

Pelatihan sebenar anjing boleh dilakukan oleh sesiapa, jurulatih, pemilik, atau teman. Biasanya individu yang menjaga dan tinggal dengan anjing menyertai dan melatih anjing itu, kerana mereka merupakan yang akan memberikan perintah. Hubungan dan kepercayaan antara anjing dengan jurulatih adalah penting untuk kejayaan.

Kepatuhan asasi atau pemula biasanya merupakan perjalanan pendek berjulat dari enam ke sepuluh minggu, yang ditunjukkan kepada jurulatih cara untuk berkomunikasi dengan dan melatih anjing dalam sedikit perintah mudah. Dengan kebanyakan kaedah anjing terlatih dengan satu perintah pada satu masa. Sungguhpun mungkin ada atau mungkin tidak ada perkataan tertentu terikat dengannya, berjalan dengan betu dengan cawak, atau kawalan cawak, kerap merupakan pelatihan pertama diperlukan sebelum mempelajari perintah lain.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting


Pautan luar sunting