Pembaharuan Atatürk

Pembaharuan radikal yang mewujudkan negara bangsa Turki

Pembaharuan Atatürk (bahasa Turki: Atatürk Devrimleri atau Atatürk İnkılapları) merupakan siri pembaharuan besar dalam bidang politik, undang-undang, budaya, sosial dan ekonomi yang dilaksanakan oleh Republik Turki menjadi sebuah negara sekular demokratik moden. Pusat kepada pembaharuan adalah kepercayaan bahawa masyarakat Turki harus memalingkan diri dari segi politik dan kultur untuk dimodernisasi.[1] Pembaharuan melibatkan sejumlah perubahan institusi yang membawa dan menamatkan banyak tradisi, dan mengikuti program yang dirancang dengan teliti untuk membongkar sistem kompleks yang telah dibangunkan sejak berabad lamanya.[2]

Kartun politik Kanada dari seorang wanita di Quebec membaca satu tanda yang berbunyi:
"Buletin berita: untuk kali pertama dalam sejarah Turki, wanita akan mempunyai hak mengundi dan berhak menjadi penjawat awam dalam pilihan raya minggu ini."
Wanita memenangi hak mengundi di Turki pada tahun 1930, tetapi hak suara tidak diberikan kepada wanita dalam pilihan raya wilayah di Quebec sehingga tahun 1940.

Pembaharuan bermula dengan pemodenan perlembagaan, termasuk menggubal Perlembagaan baru 1924 untuk menggantikan Perlembagaan 1921, dan penyesuaian undang-undang dan perundangan Eropah terhadap keperluan republik baru. Ini diikuti oleh sekularisasi dan pemodenan pentadbiran yang menyeluruh, dengan tumpuan khusus kepada sistem pendidikan.

Dari segi sejarah, pembaharuan Atatürk mengikuti tempoh Tanzimat ("penyusunan semula") Empayar Uthmaniyah, yang bermula pada tahun 1839 dan berakhir dengan Era Perlembagaan Pertama pada tahun 1876,[3] serta pelbagai usaha untuk memvisulasikan, mendemokrasikan, dan memodenkan empayar semasa Era Perlembagaan Kedua dari 1908 hingga 1913.

Rujukan sunting

  1. ^ S. N. Eisenstadt, "The Kemalist Regime and Modernization: Some Comparative and Analytical Remarks," in J. Landau, ed., Atatürk and the Modernization of Turkey, Boulder, Colorado: Westview Press, 1984, 3–16.
  2. ^ Jacob M. Landau "Atatürk and the Modernization of Turkey" page 57.
  3. ^ Cleveland, William L & Martin Bunton, A History of the Modern Middle East: 4th Edition, Westview Press: 2009, p. 82.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.