Penapisan filem di Malaysia

Penapisan filem di Malaysia ditadbir oleh Lembaga Penapisan Filem Malaysia ialah kementerian kerajaan yang menentukan sama ada, bila, dan bagaimana sesebuah filem itu ditayangkan di negara ini. Ia adalah di bawah kawalan Kementerian Dalam Negeri. Kerajaan menapis kandungan filem terutamanya atas sebab homoseksual, politik dan agama.

Dua pengendali pawagam utama di Malaysia, Golden Screen Cinemas dan Tanjung Golden Village, diketahui tegas dalam memastikan hanya pelanggan berumur 18 tahun ke atas dibenarkan menonton filem yang diberi penarafan "18". Walaupun filem yang ditayangkan di pawagam Malaysia mempunyai penarafan sekatan umur seperti "18", filem yang mengandungi adegan seks dan kebogelan ditapis sepenuhnya oleh LPF (papan penapisan filem Malaysia), yang menjadikan penarafan 18 tidak bermakna dan kemasukan ketat oleh pengusaha pawagam sia-sia.

Adegan bercium dan bermesra juga ditapis dalam filem yang dinilai "P13" tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini Lembaga telah melonggarkan penapisan. Sebaliknya, terdapat banyak filem bertaraf "18" yang dipenuhi dengan kata-kata kotor dan keganasan grafik yang hampir tidak ditapis atau tidak ditapis sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ini menunjukkan bahawa lembaga kebanyakannya memandang seks dan kebogelan sebagai tidak boleh diterima sama sekali untuk penonton Malaysia.

Sistem pengkadaran sunting

Sistem penarafan bagi filem yang ditayangkan di pawagam Malaysia telah diperkenalkan pada tahun 1996 dan sistem klasifikasi bagi filem yang diluluskan adalah seperti berikut:

  • U (Umum/Universal: "Khalayak Umum") - Untuk khalayak umum. (Digunakan oleh majoriti filem yang ditayangkan di Malaysia sehingga 2008 tetapi ia diteruskan hanya untuk televisyen, terutamanya untuk RTM.)
  • P13 (Penjaga 13 : "Bimbingan Ibu Bapa 13") - Bimbingan ibu bapa diperlukan untuk penonton di bawah umur 13 tahun. (Diperkenalkan pada tahun 2006, ini menjadi sistem penarafan filem rasmi Malaysia pada tahun 2008. Penarafan "PG-13" telah disemak kepada "P13" mulai April 2012 dan seterusnya untuk menekankan penggunaan bahasa Melayu dan bukannya bahasa Inggeris.) (Adegan ciuman yang penuh ghairah tidak dibenarkan di bawah penarafan P13)
  • 18SG (Seram, Ganas) - Filem mungkin mengandungi keganasan yang kuat, keganasan atau seram/keganasan yang mungkin tidak disenangi orang.
  • 18SX (Seks: "Kandungan Seksual") - Filem mungkin mengandungi adegan seks, kebogelan atau dialog/rujukan seksual yang mungkin dianggap tidak menyenangkan oleh orang ramai (walaupun adegan seks dan kebogelan ditapis dengan ketat oleh LPF).
  • 18PA (Politik, Agama: "Elemen Keagamaan atau Politik yang Kuat") - Filem mungkin mengandungi unsur-unsur yang merangkumi aspek agama, sosial atau politik yang mungkin dianggap tidak menyenangkan oleh orang ramai. (Jarang digunakan).
  • 18PL (Pelbagai) - Filem mungkin mengandungi keganasan yang kuat, keganasan, seram/keganasan, adegan seks, kebogelan, dialog/rujukan seksual, aspek agama, sosial atau politik yang orang ramai boleh rasa tidak menyenangkan. (Majoriti daripada 18+ filem menggunakan rating ini. Contohnya, filem dengan adegan seks dan keganasan yang kuat akan diklasifikasikan sebagai 18PL.) (walaupun adegan seks dan kebogelan ditapis dengan ketat oleh LPF).

Empat 18 kategori itu kini digantikan dengan penilaian 18 yang dipermudahkan, yang tidak membezakan jenis kandungan yang tidak menyenangkan yang terkandung dalam filem itu. Filem dengan rating 18 hanya dihadkan untuk penonton berumur 18 tahun ke atas.

Filem yang dilarang sunting

Selama ini, pelbagai filem telah diharamkan di Malaysia.

Pada 4 Mac 2007, Lembaga Penapisan Malaysia memutuskan untuk mengharamkan filem Tsai Ming-liang, I Don't Want to Sleep Alone, berdasarkan 18 pertuduhan insiden yang ditunjukkan dalam filem yang menggambarkan negara "dalam cahaya yang buruk" untuk budaya, etika. , dan sebab kaum. Bagaimanapun, mereka kemudiannya membenarkan filem itu ditayangkan di negara ini selepas Tsai bersetuju untuk menapis bahagian filem itu mengikut keperluan Lembaga Penapisan.[1]


Rujukan sunting

  1. ^ "Cutting for change", TheStar Online, May 14, 2007. Diarkibkan September 30, 2007, di Wayback Machine

Pautan luar sunting