Pengeboman Mumbai 13 Julai 2011

Pengeboman Mumbai 13 Julai 2011 merupakan siri tiga letupan bom di lokasi berbeza di Mumbai, india pada 13 Julai 2011. Letupan berlaku di Opera House, Zaveri Bazaar, dan Omelette Barat. Bom keempat ditemui di kawasan Santacruz dan bom yang belum meletup.

Pengeboman Mumbai 13 Julai 2011
Lokasi Mumbai, Maharashtra, India
Tarikh Rabu, 13 Julai 2011
18:54 – 19:06[1] (UTC+5.5)
Jenis serangan Bahan letupan yang diubahsuai
Kematian 17 [2]
Cedera 130[2]
Kabooter Khana terletak di Dadar (Barat) tempat ketiga mengalami kesan pengeboman.

Bom pertama ditanam di Khau Gali di Bazaar Zaveri, selatan Mumbai dan meletup pada 18:54. Bom kedua diletakkan di Opera House, berdekatan Charni Road, meletup pada 18:55. Bom ketiga diletakkan di tiang elektrik dia Kabutar Khana di kawasan Omelette dan meletup pada 19:05 waktu tempatan.

Bandar metropolitan seperti Delhi , Chennai , Hyderabad dan Bangalore diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga . Kebanyakan yang cedera dikejarkan ke hospital di Mumbai, seperti JJ Hospital , Hospital St George, Harikishandas Hospital dan GT Hospital.

Keyakinan terhadap Mumbai terjejas akibat serangan pengganas sejak awal 1990-an, dengan lebih 600 orang mati dalam serangan ini. Syarikat penerbangan Boeing mengumumkan bahawa Boeing 787 Dreamliner menunda penerbangan.

Perdana Menteri India Manmohan Singh dan pemimpin Kongres Kebangsaan India , Sonia Gandhi melawat lokasi kejadian di Mumbai pada 14 Julai 2011 dan menemui mangsa di Hospital Saifee. Pampasan 200,000 ( AS $ 4460) akan diberi kepada kaum kerabat yang terbunuh. Kerajaan Maharashta juga mengumumkan ₹500,000 (AS$11,150) sebagai pampasan kepada keluarga setiap mereka yang dibunuh dan kira-kira ₹50,000 (AS$1115) kepada yang cedera.

Siasatan sunting

Fail:2011 Mumbai Blast.jpg
Sebuah kereta Maruti Esteem yang berkecai oleh letupan dalam Omelette

Kementerian Dalam Negeri mengkategorikan letupan bom sebagai tindakan pengganas dan menghantar pasukan Agensi Siasatan Negara (NIA).Terdapat kemungkinan penggunaan ammonium nitrat sebagai bahan asas letupan. Detonators mungkin telah digunakan. NIA menyatakan kemungkinan penglibatan Mujahideen India dan Lashkar-e-Taiba dari Pakistan.

Mujahideen India dikatakan erlibat dalam pengeboman Ahmadabad pada 26 Julai 2008; siri letupan Delhi pada 13 September 2008; serangan pengganas Mumbai pada 26 November 2008, Letupan kilang roti Jerman di Pune pada 13 Februari 2010. Spekulasi juga menyatakan kemungkinan penjenayah yang telah membunuh wartawan J. Dey, serta pembunuhan Dawood Ibrahim. Pada 13 Julai merupakan hari Martyr Kashmir dan boleh jadi pejuang Kashmir bertanggungjawab. Mungkin juga mereka mahu menggagalkan proses damai Indo-Pakistan.

Reaksi sunting

Domestik sunting

Presiden India Pratibha Patil dan Naib Presiden India Hamid Ansari melahirkan rasa terkejut dan mengutuk serangan di Mumbai . Perdana Menteri India Manmohan Singh juga mengutuk pengeboman, dan menggesa rakyat Mumbai supaya bertenang dan menunjukkan perpaduan. Sonia Gandhi selaku pengerusi Kongres Kebangsaan India dan Gadkari Nitin daripada BJP menyuarakan kemarahan mereka dan mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa.LK Advani melawat Mumbai pada 14 Julai dan menyatakan bahawa serangan ini membuktikan kegagalan dasar kerajaan.

Ahli politik tempatan, Manohar Joshi dari Parti Sena Shiv, menggesa kerajaan supaya mengambil langkah segera dan mendedahkan pihak yang bertanggungjawab.

Antarabangsa sunting

  1. Setiausaha Agung PBB pada masa itu, Ban Ki-moon eliau mengutuk serangan yang membunuh dan mencederakan ramai orang di Mumbai.
  2. Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu: Majlis Keselamatan sekali lagi menegaskan keganasan itu dalam segala bentuk dan manifestasi yang merupakan salah satu yang ancaman yang paling serius untuk keamanan dan keselamatan antarabangsa
  3. Afghanistan: Bekas Presiden Afghanistan Burhanuddin Rabbani melahirkan takziah ikhlas pada kehidupan yang tidak berdosa dan hilang dalam letupan di Mumbai dan New Delhi.
  4. Australia: Perdana Menteri Australia, Julia Gillard berkata Australia berdiri dengan Mumbai dan orang-orang India.
  5. Indonesia: Menteri Luar Negeri Indonesia Marty Natalegawa mengutuk serangan itu dan mengucapkan takziah yang mendalam kepada orang-orang India di atas kehilangan nyawa akibat keganasan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Three blasts in Mumbai, thirteen dead, 81 injured, NDTV, dicapai pada 13 July 2011
  2. ^ a b "List of the dead and injured at various hospitals in Mumbai". Mid-Day. Dicapai pada 14 July 2011.